[syr] Topografie nestje: Castalia x Grover - dekking 17/06

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: Sylvia.

Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 33

[syr] Topografie nestje: Castalia x Grover - dekking 17/06

Bericht door Nona »

Na een flinke dosis tegenslag hoop ik nu toch weer een nestje ukken te verwelkomen. Laat me de ouders aan jullie voorstellen :)

Moeder
De mama van dit nestje wordt mijn Castalia, geboren in mijn eigen Galaxy nestje!
Afbeelding
Castalia woont hier in de Hamstery en is ook hier geboren. Met haar vele vlekken viel zij al op jonge leeftijd erg op, ze had wel veel gevlekte nestgenootjes maar die hadden ook een witbandje en daardoor erg weinig vlekken of waren veel lichter van kleur waardoor je hun vlekjes pas later echt goed ging zien. Je kon baby Castalia dus op vrijwel iedere foto en ieder filmpje er zo tussenuit pikken, waardoor ze al heel jong veel fans had ;) Toen ze wat groter werd bleek haar karakter ook super leuk, een ietwat eigenwijze en lekker nieuwsgierige actieve dame die toch ook heel aanhankelijk en mensgericht is. Het was dus niet zo'n lastige keuze om haar hier te laten blijven, want zowel qua uiterlijk als qua karakter is ze super leuk.
Afbeelding
Castalia is een zilverchocolade schildpad dominant spot langhaar dame, wat een benaming he? Dit komt qua uiterlijk neer op een heel gevlekt zilverchoco pluizeballetje hihi. Castalia is geboren in mijn Galaxy nestje met als ouders Indigo's Melody en Dorian van Eva C. Mama Melody woont hier nog steeds, is net anderhalf jaar geworden en doet het nog geweldig goed. Papa Dorian is overleden op een leeftijd van 2 jaar en 4,5 maand. Qua kleuren betekent Castalia's uiterlijk een combinatie van dominant spot, grijs, zwart, roest en geel, daarnaast mogelijk drager van oranje en creme, een echte toverbal dus! Ik hoop stiekem dat ze geen creme draagt, dat is namelijk niet zo'n handige kleur als je graag met zwart fokt, maar daar gaan we dit nestje waarschijnlijk wel achter komen.

Vader
De papa van dit nestje wordt Grover, een externe fokman van de gestopte Hamstery Grigio Mara.
Afbeelding
Grover heb ik mogen lenen van zijn bazinnetje Dana en fokker Mila. Ondanks dat Mila een tijd terug gestopt is met fokken hoopte zij altijd al dat Grover toch nog ergens vader kon worden, Dana leek dit ook geweldig leuk en toen ik een partner voor Castalia zocht en iedereen vroeg mee te denken over opties kwamen we snel bij hem uit. Voor Mila is Grover heel speciaal omdat hij nageslacht is van haar lieve Fluff, die ik ook altijd geweldig heb gevonden. Zoontje Grover is net zo'n schat en ik kijk al uit naar de ukken. Bazinnetje Dana kon enthousiast over Grover vertellen: "Grover is een super lieve vent, hij is een echte knuffelbeer. Ik ben echt dol op hem en vind het super leuk dat hij papa mag worden." Iedereen is dus duidelijk erg blij met deze combinatie en dat maakt het wel extra leuk!
Afbeelding
Grover is een zilverzwart korthaar man, drager van langhaar en creme, mogelijk drager van oranje en roest. Er is een kans dat hij dingyblack is dus enkel grijs ipv dubbel grijs, maar gezien het uiterlijk van hem en zijn zusje gaan we daar niet vanuit. Hij is geboren in het G2 nest van Grigio Mara met als ouders Chiquita van Sine Cera en Amun-Ra's Cotton the Fluffmaster, op het hamsterforum goed bekend als Mila's prachtige witte langhaar Fluff. Net als de vader van Castalia werd Grover's vader Fluff 2 jaar en 4 maanden, mama Chiquita haalde helaas nét de 2 jaar niet. Ik fok eigenlijk niet met grijs, dus een dubbel grijze man voor een dame die ook al een grijs gen heeft is misschien niet zo'n logische keuze, maar ik vind het toch zeker een goede keuze, er is zoveel belangrijker dan het kleurtje. Grover is geboren op 10 juni 2013, dus al bijna 2 jaar en nog in hele goede gezondheid. Tel daarbij op de lange en bekende stamboom van zijn moeder, de hele mooie leeftijd van zijn vader en zijn geweldige karakter en ik had mijn keuze wel gemaakt.

Thema
Het thema van dit nestje wordt Topografie! Wederom een breed thema waar je veel kanten mee op kunt, je kunt kiezen voor een bekende Nederlandse of buitenlandse stad, een rivier of zee, een land of zelfs een heel continent! Opties genoeg dus :) Om het nestje herkenbaar te houden is het wel fijn als je een naam kiest die een duidelijk herkenbare link heeft met het thema, een miniscuul dorpje ergens op een vaag eiland schiet niet echt op ;) Het idee van werken met thema's is namelijk hetzelfde idee als het werken met nestletters, dat je bij het horen van de naam meteen weet uit welk nest het diertje komt.

Verwachting & planning
Kleurverwachting: dingyblack/zilverzwart en kans op zilverchocolade, zilverdove en zilverchampagne. 50% van de dames met schildpad. Voor mannen ook zilverparelzwart en kans op zilverparelchoco, zilverhoneyblack en zilverparelchampagne. 50% van de ukken zal dominant spot zijn en 50% zal langharig worden. Er is ook nog een kleine kans op offwhite en andere creme-combinaties.

Als Grover tóch dingyblack ipv zilverzwart blijkt dan verwacht ik ook nog zwart en kans op choco, dove en champagne waarvan 50% van de dames weer met schildpad en voor de mannen yellowblack en kans op yellowchocolate, honeyblack en honeychoco. We gaan er echter vanuit dat Grover wel echt zilverzwart is, want in vergelijking met zijn dingyblack zusje is hij een heel stuk lichter.

Ik wil uit dit nestje graag een dominant spot dame houden en daarmee mijn DS lijn voortzetten. Wanneer er toch ukken met creme geboren worden kies ik in ieder geval een dame die dat niet toont, omdat ik combinaties met zwart fok en creme de kleur zwart maskeert. Zoals altijd laat ik mijn keuze verder vooral afhangen van het karakter en let ik daarbij ook nog een beetje op de bouw.

Reserveren
Er is nog plek voor dit nestje, maar het is even afwachten of Castalia wel echt zwanger is. Er is ook nog een hele leuke externe fokman die een baasje zoekt.

1. Hamstery Blue Skies (ikzelf) - fokdier, DS dame - Miami (V) of Texas (M)
2. Dana - huisdier, voorkeur DS man
3. Iris - huisdier, korthaar
4. Sara - huisdier, voorkeur dame
5. Monique - huisdier, voorkeur langhaar
Laatst gewijzigd door Nona op 18 jun 2015, 11:38, 7 keer totaal gewijzigd.

Mirkku
Leeftijd: 34

Re: [syr] Topografie nestje: Castalia x Grover - dekking 27/

Bericht door Mirkku »

Castalia vind ik echt zó prachtig <3
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.
Nona

Bericht door Nona »

De eerste dekking heeft plaats gevonden op 27 april, als dit raak was dan ga ik donderdag Castalia ophalen en worden de ukken op 13 mei verwacht :D Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
CrazyCatLady

Bericht door CrazyCatLady »

Mooie foto's :P Whaha.
Psaraa
Hamsters: Dudley(RIP), Castalia (RIP)
Leeftijd: 31

Bericht door Psaraa »

Spannend! Wat een prachtige ouders. Hopen op veel geluk na de aantal tegenslagen.
Nona

Bericht door Nona »

Hihi ik ben wel blij met jouw camera en jou als fotografe Mila :P Heb van Castalia zelf ook wel foto's hoor, maar die zijn al ouder, en Grover logeert bij jou dus die kon ik niet maken :lol: Ze staan er echt leuk op! Nu duimen dat het allemaal voorspoedig gaat :D
Nona

Bericht door Nona »

Helaas blijkt Castalia de categorie dame "ik kan uitstekend schijnzwanger zijn, nananananana" :-?

Op dag 10 duidelijke buik, echt geen twijfel mogelijk. Op dag 11 en 13 ook nog, toen hebben we haar ook gewogen. Er zat maar 2 gram verschil tussen die 2 dagen, normaal gaat aankomen op het einde heel hard maar ik was niet meteen gealarmeerd, haar buik voelde wel zwanger, dus ach zal wel goed zijn toch ;) Dag voor bevalling had ze even niet zo'n zin om uit de kooi te gaan dus haar met rust gelaten, wel goed gevoerd natuurlijk. Gisteren was het zover, maar soms bevallen dames pas in de middag na de uitgerekende nacht, mama Melody deed dit ook met haar nestjes. Dus nog steeds niks aan de hand. Vanavond kijken, geen ukken.. Ik in de stress, het zal toch niet weer mis gaan?! Maar nee, buik helemaal soepel, gewicht verlaagd, geen opgezwollen tepels, alle bodembedekking nog brandschoon en wcpapiertjes nog hagelwit, dat ze is bevallen en alle ukken heeft geruimd is echt uitgesloten.

We overleggen even hoe nu verder, jullie horen het nog! Met een dame die op dag 10 nog niet betrouwbaar laat zien of ze zwanger is heeft nog eens uit logeren doen nul zin, dan haal ik haar mogelijk weer schijnzwanger voor niks op, pas op dag 14 ofzo op gaan halen is echt onverantwoord. En als ze wel op dag 10 écht zwanger opgehaald zou worden betekent dat nog steeds dat ze zwanger moet reizen en daarvoor al 3x in korte tijd van locatie is verplaatst, dat vind ik ook een te groot risico dat ze daar misschien stress van ondervind en daardoor complicaties krijgt met bevallen. Dat gaan we dus sowieso niet doen. Grover's baasje Dana denkt er even heel goed over na of ze hem hier wil laten logeren, dat is een stuk verder weg en mij kent ze natuurlijk maar nauwelijks, dus daar wil ze even een paar nachtjes over slapen. Helemaal logisch, dat begrijp ik zeker. We wachten dat even af en als dat toch niet mag dan is het even heeeeel hard brainstormen of er een back-up man te vinden is die voldoet aan de minimum leeftijd of dat we het nest geheel moeten annuleren :(
syrischehamster
Hamsters: Louis en Gavi
Leeftijd: 32

Bericht door syrischehamster »

Oh wat balen zeg! Castalia is zo een mooie dame!
Groetjes van Lotte en hamsters Louis-Bernard en Gavi!

Abeltje, Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!
Amaretti
Hamsters: Lilo, Skippy*, Dottie
Leeftijd: 53

Bericht door Amaretti »

Nee toch, alweer tegenslag :( . Hopelijk een logeerpartij of een geschikte back-up man... *duimt*
Groetjes, Inge
Nona

Bericht door Nona »

Eindelijk goed nieuws! Grover komt vanavond hierheen, dan mag ie hier even wennen en dan gaan we over een paar dagen Castalia weer checken op willigheid, hopelijk snel een nieuwe dekking dus :)
syrischehamster
Hamsters: Louis en Gavi
Leeftijd: 32

Bericht door syrischehamster »

Spannend! Dan gaan we nog even door met duimen! :)
Groetjes van Lotte en hamsters Louis-Bernard en Gavi!

Abeltje, Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!
Amaretti
Hamsters: Lilo, Skippy*, Dottie
Leeftijd: 53

Bericht door Amaretti »

Fijn, ik duim ook lekker nog mee.
Groetjes, Inge
Mirkku
Leeftijd: 34

Bericht door Mirkku »

Go Castalia... Mooie dame! En go Grover :)
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.
Psaraa
Hamsters: Dudley(RIP), Castalia (RIP)
Leeftijd: 31

Bericht door Psaraa »

Super! Ik duim ook mee! Hopelijk over een paar weken een mooi nestje :)
Gabriëlle
Leeftijd: 42
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle »

Zou zonde zijn als er geen nakomelingen zouden komen van Grover, hopelijk deze keer meer geluk en een mooi nestje :D.
Plaats reactie