afmetingen hier en licg

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Nimfee
Hamsters: Lana en Félix
Leeftijd: 37
Contacteer:

afmetingen hier en licg

Bericht door Nimfee »

Hallo,

Ik werd laatst gewezen op de site LICG en dan de pagina hamsters. Daarin staat dat de minimale afmeting 70 x 50 cm of 80 x 40 cm moet zijn en voor syren het liefst nog groter. Zij hanteren deze maten dus ook voor dwerg hamsters.

Hier, op dit forum, wordt 50 x 30 cm aangehouden. Best een groot verschil. Zelf vind ik het wel te klein en zou ik ook eerder bovenstaande maten aanhouden.

Hoe denken jullie daarover?

Groetjes Daan

Esteban
Hamsters: Kiwi
Leeftijd: 31

Re: afmetingen hier en licg

Bericht door Esteban »

Ik ben het compleet met je eens. Er is meer informatie op het gebied van hamster verzorging dan eerder en de minimale maat van een hamster kooi is groter geworden. Uit ervaring heb ik ook gezien dat een kooi kleiner dan 70x50 a 80x40 snel klein oogt en dat de inrichting mogelijkheden beperkt is. Hamsters zijn energieke diertjes en verdienen een lekkere, ruime kooi om in te spelen en ontdekken :).
Neem een kijkje op mijn youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UC2oNAN ... -oo914nZng
Flopsje

Bericht door Flopsje »

Dit forum heeft één van de kleinste minimum maten voor Rusjes die ik tegen gekomen ben.
Het Duitse hamsterforum heeft bijvoorbeeld een minimum maat van 100 bij 50cm. http://www.das-hamsterforum.de/index.ph ... dID=162342
Het Amerikaanse hamsterforum heeft minimum maat van 360 vierkante inches wat neerkomt op 2323 vierkante centimeters
Hier wordt goed uitgelegd waarom ze voor zulke grote kooien zijn. http://hamsterhideout.com/forum/topic/9 ... ges/page-1

Hier is eerder een vrij heftige discussie over geweest op het forum dat je hier terug kunt lezen:
http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=12&t=105346

-- 22 nov 2015 22:48 --

http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php ... ilit=+licg
Nog een lang en uitgebreid topic over de licg normen tegenover de normen op dit forum.
Eén dier redden verandert de wereld niet, maar wel de wereld van dat dier!
Nimfee
Contacteer:

Bericht door Nimfee »

Bedankt, het was heel interessant om te lezen. Het zet je wel aan het denken. Ik ben, als ik heel eerlijk ben, tegen het houden van huisdieren. Meer omdat een kooi nooit voldoende kan zijn en dieren vaak de dupe zijn van onkunde en onwetendheid van mensen. Waarom ik ze toch heb? Ik neem eigenlijk altijd tweedehands dieren, om ervoor te zorgen dat de dieren die ik heb, het toch iets beter heeft dan andere dieren die het bijzonder slecht hebben. Want huisdieren zullen helaas blijven bestaan.

Maar goed. Ik voel me soms wel eens schuldig als ik naar mn dieren kijk. Ze zitten al groter dan de minimale maten, en dan nog is het te klein. Ik zie ze niet vervelen hoor, absoluut niet, maar het is het idee dat zo'n dier opgesloten zit en compleet overgeleverd is aan een mens.
_mona_
Hamsters: 2
Leeftijd: 33

Bericht door _mona_ »

Ergens ben ik het ermee eens, maar ergens vind ik dat er toch een verschil gemaakt moet worden tussen syren en dwergen, gewoon omdat syren véél grotere spullen nodig hebben. Je zit met een 30cm loopwiel, huisje van cavia formaat, grote zandbak en een buis van zo'n 7cm doorsnede. Als je dat in een van 80x40 neerzet is die helemaal vol. Zet je er dwergenspullen in is er nog véél meer ruimte over.
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
Nimfee
Contacteer:

Bericht door Nimfee »

Ja, zeker, dat klopt. Isa zit nu in een hok van 100 x 50 x 50 en kleiner zou ik echt niet gaan voor een syr. Ik heb voor de dwerg (Nora) de dunafun large, die is 71 x 46 (nouja 70 x 45). Ik dacht dat dat wel voldoende zou zijn, maar nu alle spullen erin zitten vind ik het toch wel tegenvallen. Ik moet daar dus nog wat op verzinnen. Voor mij zouden de minimale maten best 80x40 voor dwergen mogen zijn en voor syren 100x50.
Het is gewoon bizar dat de maten hier al járenlang hanteert worden en nooit zijn aangepast. Ik merk b.v. bij andere diersoorten dat de maten langzaamaan steeds groter worden. Bij de gerbils waren de minimale maten 60x30 (jaren geleden). Dat is inmiddels 80x50 geworden en ik merk dat mensen nu steeds meer neigen naar 100x50... En ik ben van plan om 120x50 te gaan halen over een paar maanden, want die 100x40 die ik nu heb vind ik echt te klein worden.
_mona_

Bericht door _mona_ »

De maten zijn wel aangepast hoor, alleen voor dwergen niet... Vroeger was hier de minimum maat voor een syr 60x40 en een loopwiel van 20cm. En voor dwergen 50x30. Nu is er niemand die dat formaat nog okee vind voor een syr, een gabber jolly (70x40 ofzo) wordt als absolute minimum gezien, meestal zelf 80x50. Alleen voor dwergen is de maat niet aangepast, wat ik ergens wel snap door de spullen.

100x50 vind ik ook wat overdreven, dan wonen al mijn syren ook te klein. Zij wonen namelijk in kooien van 80x50 en 100x40. En hier zijn ze heel happy in. Groter is altijd beter, mijn dwergjes wonen ook bijna allemaal in 100x40. Maar ergens moet je ook gewoon een grens trekken en zien wat mogelijk is voor jouw.
Ik vind dat het ook uitmaakt hoe je de kooi inricht. Als je er echt gewoon de basics in zeg en maar op de bodem blijft is het lang niet zo uitdagend dan dat je wat de hoogte in werkt, verschillende soorten bodembedekking gebruikt,...
Groetjes van Mona,
Esteban

Bericht door Esteban »

Groter is altijd beter. Ik denk dat je inderdaad gewoon moet kijken naar wat in jou huis/kamer mogelijk is. Ik heb de mogelijkheid om grote kooien aan mijn hamsters te geven. Mijn dwerg woont in een detolf (160x40x30) en mijn Syr in een zelfgemaakte kooi van 120x50x50 (hoewel ik dat al soms klein vind ogen :lol: ) Maar als je die mogelijkheid niet hebt, is het fijn dat er een minimum maat is. En die mag van mij voor dwergjes 80x50 en voor Syrtjes 100x50 zijn!
Neem een kijkje op mijn youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UC2oNAN ... -oo914nZng
Stitchy
Hamsters: Patrick en Stitch
Leeftijd: 29

Bericht door Stitchy »

De duna mini (55x40) vind ik zelfs nog iets te klein voor mijn dwerghamsters eigenlijk. Als je er een wiel, groot zandbadje en een of twee huisjes inzet is het al zo goed als vol. Het zijn dan ook wel hele actieve Roborovski hamsters, voor een Russische dwerghamster die wat minder actief is moet het wel kunnen. Het hangt dus heel erg van de hamster af. Voor mijn hamsters zou ik bijv. 70x40 zeggen als minimum.

Voor een Syrische hamster zou 80x40 denk ik wel goed zijn. (zelf geen ervaring met die hamsters)
Groetjes van Patrick & Stitch
En onze poes Alaska
LindaB
Leeftijd: 43

Bericht door LindaB »

Mijn dwergjes zaten in een Mary en nu ik dat gewend bent, vind ik die kooien te klein voor een syr. Daarom heb ik ook geen syren meer.
Nimfee
Contacteer:

Bericht door Nimfee »

_mona_ schreef:De maten zijn wel aangepast hoor, alleen voor dwergen niet... Vroeger was hier de minimum maat voor een syr 60x40 en een loopwiel van 20cm. En voor dwergen 50x30. Nu is er niemand die dat formaat nog okee vind voor een syr, een gabber jolly (70x40 ofzo) wordt als absolute minimum gezien, meestal zelf 80x50. Alleen voor dwergen is de maat niet aangepast, wat ik ergens wel snap door de spullen.

100x50 vind ik ook wat overdreven, dan wonen al mijn syren ook te klein. Zij wonen namelijk in kooien van 80x50 en 100x40. En hier zijn ze heel happy in. Groter is altijd beter, mijn dwergjes wonen ook bijna allemaal in 100x40. Maar ergens moet je ook gewoon een grens trekken en zien wat mogelijk is voor jouw.
Ik vind dat het ook uitmaakt hoe je de kooi inricht. Als je er echt gewoon de basics in zeg en maar op de bodem blijft is het lang niet zo uitdagend dan dat je wat de hoogte in werkt, verschillende soorten bodembedekking gebruikt,...
100x50 als minimum is niet overdreven. Het zou inderdaad betekenen dat je syren dan te klein zitten. Dat geeft niet, want je kan langzamerhand steeds groter huisvesten toch? Dat merk ik b.v. bij de andere knaagdieren dat mensen gewoon steeds hok voor hok groter zetten. Dan een 80cm bak verwisselen voor een 100cm bak tot alle bakken 100cm zijn.
Als je kamer of huis te klein is om b.v. een 100cm bak te houden voor een syr, dan is het heel simpel: kan kun je ze niet houden. Want als iemand Elmo had gehad, dan had diegene echt een probleem gehad. Elmo was niet te hanteren.

Het is ook weer geen ramp hoor dat je syren in een 80x50 bak zitten. Ze zullen er echt niet slecht bij zitten ;) Ik denk dat ik er een hele andere gedachtegang achter heb zitten: wat ik al zei, als je kijkt naar de natuur, dan stelt mijn bak echt niks voor. Daarom vind ik het zo dubbel omdat ik ze wel in zo'n hok opsluit. Ik kan me daarom weinig voorstellen dat je met plezier naar je syr kan kijken in een 80x50 bak (let op: dit is PUUR persoonlijk he! Van mij uit dus, want ik weet echt wel dat je goed bent voor je dieren). Ik zit nu zelf al te bedenken hoe ik in de toekomst een nóg groter hok kan maken of vinden voor Isa. Ik ben al een paar weken aan het bedenken van ideeën hoe ik een grote kast kan maken met drie verdiepingen van 1,20 cm of 1,50 cm lang. Een verdieping voor de gerbils, eentje voor Isa en eentje voor Nora.

Mijn gedachtegangen gaan gewoon net iets verder.
Esteban

Bericht door Esteban »

Ik ben het wel met je eens, Nimfee. Het zegt niet dat mensen die een Syr in een kooi van 80x50 cm houden dierenbeulen zijn, integendeel. Maar groter is ongetwijfeld beter en ik zou zelf een Syrtje ook niet in 80x50 cm houden. :)
_mona_

Bericht door _mona_ »

Ik denk toch niet dat ik mijn hamsterkast snel ga vervangen, daar is hij net wat te duur voor ^^ Hij is gemaakt toen 60x40 de minimale maat was, dus 100x40 was echt gigantisch en ik vind het nog steeds een perfecte maat om eerlijk te zijn. Groter mag altijd uiteraard, maar 80x50/100x40 vind ik echt wel netjes voor syren hoor.

Mijn gerbils zijn wel een jaar geleden van een 80cm aqua naar een 130cm aqua gegaan en die zou ik nooit meer kleiner willen! Als mijn laatste gerbil overlijd is het plan om een syr in dat aqua te zetten, dus de kans is groot dat ik dan 100x40 wel veel te klein vind ^^
Maar als minimummaat blijf ik 80x50 wel heel netjes vinden. Voor russen zou wel groter mogen, dat ben ik het helemaal mee eens.
Groetjes van Mona,
Nimfee
Contacteer:

Bericht door Nimfee »

Exact wat je zegt: je hebt een hamsterkast en het is haast zonde om dat weg te doen. Dat zou hetzelfde zijn als de maten ineens 120x50 zouden worden voor een syr, dan zit ik ook met een gloednieuwe kooi die ineens niet meer voldoet ;) daarom zeg ik ook, je hoeft het niet halsoverkop allemaal te vervangen. Zo lang het besef er maar is en weet wat je doet. Ik zit nu toch ook met een dwerg in een bak van 71x46, wat ik eigenlijk te klein vind. Daar zal ik morgen geen oplossing voor hebben. Het is geen ramp, maar ik weet wel dat ik op termijn een oplossing zal moeten vinden.
Haags Hopje
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje »

Het zegt niet dat mensen die een Syr in een kooi van 80x50 cm houden dierenbeulen zijn, integendeel. Maar groter is ongetwijfeld beter en ik zou zelf een Syrtje ook niet in 80x50 cm houden.
Het is ook weer geen ramp hoor dat je syren in een 80x50 bak zitten. Ze zullen er echt niet slecht bij zitten
en alleen daarom hoeft het MINIMUM maat niet verhoogd te worden naar 100x50cm.
Minimum maat houdt in dat die maat tolerant is, en niet wat beste is. want inderdaad hoe groter hoe beter, want dan zou een gehele kamer van 300x600cm voor een syr toch echt beter zijn dan 100x50cm :p
gr. Chantal
Hamsters: Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Catootje.
Plaats reactie