Kooi voor een rusje

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Daisy<3
Hamsters: Daisy, Bob & Lola
Leeftijd: 30

Kooi voor een rusje

Bericht door Daisy<3 »

Hallo, ik zal mij even voorstellen want ik ben nieuw hier!

Ik heb 3 weken geleden mijn allereerstje hamstertje aangeschaft. (Was een hele impulsieve aankoop moet ik heel eerlijk zeggen). Het is een syritje Daisy van inmiddels 13 wrken oud. Ik heb haar gekocht bij de intratuin.. Ik wou dat ik jullie forum al had gevonden voordat ik haar ging ophalen want de kooi die ze me hadden aangeraden was echt veel te klein!! Het was een ferplast Laura. Ik merkte na een week al dat de buizen te klein voor haar waren en ook het oppervlak. Vond het echt heel zielig.
Ik heb toen (weer op aanraden van intratuin, stom!!) een nieuwe hamsterkooi besteld. Hamsterkooi Jeremy, afm waren 58/39.5/29 als ik het even goed uit mijn hoofd zeg. Ook deze zag er wederom veel te klein uit!!!
Ik ben dus uiteindelijk op dit forum terecht gekomen en daar heb ik dus echt superveel aan gehad!! Mijn lieve Daisy zit sinds vorige week in een Alaska met heeeeel veel speel en klimtoestellen. Nou zij is nu helemaal blij.

Ik heb hiernaast nog een rusje, Bob (vorige week gekocht) en hem heb ik in de oude kooi van mijn Daisy gezet. De hamsterkooi Jeremy. Nu vroeg ik mij af of deze afmetingen voor mijn rusje wel goed zijn? En is het inderdaad waar dat rusjes ontsnappen (met fatale afloop) uit een Alaska? Ik was namelijk aan het overwegen om ook voor mijn rusje de Alaska aan te schaffen.

Groetjes van mens Ninon (uitspraak op zijn frans)

Een dikke kus van syr Daisy & rusjes Bob en Lola
en niet te vergeten mijn beste vriendje Buffy de chihuahua
Esmeralda
Hamsters: Kuki
Leeftijd: 42

Re: Kooi voor een rusje

Bericht door Esmeralda »

Hoi Daisy, welkom hier!
Goed dat je alsnog t forum gevonden hebt en wél overgestapt bent op een grotere kooi. Ik ben zelfs eens zo gek geweest om er bij intratuin melding van te maken, ze verkochten bijna alleen 40 cm kooitjes. Kreeg aardige reactie terug dat wel. Misschien zou t helpen als meer mensen dat zouden doen en ze merken dat er vraag is naar grotere kooien. Maar dat terzijde.
Ik was degene die die post had gemaakt over de Alaska kooi. Meer als waarschuwing, ik denk dat als je het weet, je ook makkelijker de "probleem"punten dicht kunt maken. Vlgs mij zijn er best veel mensen met een Rusje in een Alaska dus hopelijk hoor je daar nog iets over.
Voor een Rusje lijkt me de afmeting die je noemde wel okee, mits hij niet of nauwelijks aan de tralies knaagt. Vaak wordt dat pas duidelijk na een aantal weken wanneer de hamster goed gewend is. Persoonlijk ben ik door schade en schande wijs geworden en wel fan van grote kooien, ook voor dwergjes.
Veel plezier met je hamsters.

-- 02 mei 2016 16:31 --

Ps heb je voor een Syrtje nu ook een groot rad van minstens 27 cm doorsnede? Want dat zullen ze je bij intratuin misschien ook niet gezegd hebben.. :-/
Stitchy
Hamsters: Patrick en Stitch
Leeftijd: 29

Bericht door Stitchy »

Voor een Rusje zou die afmeting wel goed moeten zijn. Ik hou meestal 60x40 aan als minimale maat. Het hangt ook heel erg van het karakter van het beestje af. Het Rusje wat ik heb gehad was dol op klimmen en had een kooi die ook wat meer de hoogte in ging (met 2 verdiepingen, niet dat ie helemaal naar beneden kan vallen hoor).
1 van mijn roborovski hamsters heeft tijdelijk in een 60x40 hok gezeten. Ik merkte meteen al dat hij minder actief werd in een kleinere kooi. Grotere kooi waarin hij wat meer kan remmen was voor hem beter, dus dat heb ik dan ook maar gedaan.
Heb zelf geen ervaring met de Alaska kooi.
Groetjes van Patrick & Stitch
En onze poes Alaska
Daisy<3

Bericht door Daisy<3 »

Hoi esmeralda!

Oh wat fijn die snelle reactie! Nee ik heb nog niet gemerkt dat mijn rusje tralieknaagt in deze kooi. Vind het alleen zo zielig uitzien hihi, hij lijkt zo klein tegenover de alaska.
Ik denk wel dat ik toch de alaska ga aanschaffen voor mijn rusje! Dan maar even die probleempuntjes dichtmaken inderdaad.

Nou nee, ook in het loopwiel had intratuin mij verkeerd geinformeerd... Er zat in de ferplast laura al een standaard loopwiel maar van dat geluid werd ik de eerste nacht helemaal gek hihi. Toen ging ik bij intratuin een silent spinner halen en ze gaven me een mee met een doorsnede van 16,5 cm. In de eerste week leek het oke maar daarna is mijn syr gaan groeien natuurlijk en liep ze helemaal krom. Nu heb ik van zooplus loopwiel Speedy besteld met een doorsnede van 30cm en die is nóg stiller en mijn syr vind hem helemaal geweldig :D

Esmeralda

Bericht door Esmeralda »

Tss ja slecht he. Vreemd dat mensen die niks van dieren afweten, ze wel mogen verkopen.
Ik hoop maar dat alle baasjes naderhand dan wel de juiste spullen kopen. Veel leuker om te kijken naar een spelende hamster dan naar een gefrustreerde tralieknagende, toch :-)
Die silent spinner is misschien wel handig voor het rusje!
Geen idee wat die Jeremy kooi is, maar misschien kun je die wel aan de Laura koppelen? Dan heb je zonder extra geld uit te geven ook een mooie grotere kooi.
Daisy<3

Bericht door Daisy<3 »

Ja, het was ook echt een hele impulsieve aankoop hoor! Ik had me beter eerst goed kunnen informeren op het internet over hamstertjes en dan pas eentje gaan kopen. Gelukkig heb ik heel veel van het forum hier geleerd, en ik hoop dat niet alleen intratuin maar elke dierenwinkel hun klanten beter gaat informeren.

Mijn rusje gebruikt de silent spinner ook! Die is er wel helemaal happy mee haha

Esmeralda

Bericht door Esmeralda »

Ja een dier impulsief kopen is ook niet zo'n goed idee. Als mensen net zo veel vooronderzoek zouden doen naar een dier, als wanneer ze een tv kopen, zou het al stukken beter zijn!
Maar goed van je dat je het alsnog beter hebt gemaakt voor ze. Zelf heb ik ook veel van dit forum geleerd.
Daisy<3

Bericht door Daisy<3 »

Nee dat is zeker geen goed idee haha. Ik kan nu ook niet meer zonder ze hoor.
Ik ga nog even speuren voor wat leuke speeltjes bij de alaska kooi voor mijn rusje en dan ga ik hem bestellen!

-- 02 mei 2016 19:49 --

Heeft iemand trouwens nog suggesties voor leuke speeltjes? Mijn rusje is een energieke hamster die graag klimt

-- 02 mei 2016 22:09 --

Laatste vraagje, kan ik twee alaska kooien op elkaar zetten?

Nimfee
Hamsters: Lana en Félix
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Nimfee »

Volgens het forum zou de jeremykooi voldoen aan dr minimum maten, 50*30 cm maar persoonlijk vind ik dat echt te klein. 80*50 vind ik het minimum voor het rusjes.
Ik gebruik hier veel tunnels die ik ingraaf, ik heb twee verdiepingen met zand, doolhofhuisje, nog mee huisjes en takken
Daisy<3

Bericht door Daisy<3 »

Bedankt voor de tips! Ik heb nu de alaska kooi besteld met loopwiel speedy, een hanghuis aan ketting, een tunnel van wilgenhout en nog een loopbrug. Ik ga voor de rest eens hier en daar rondkijken voor meer speelmogelijkheden. De basis komt eraan!

Daisy<3

Bericht door Daisy<3 »

Hier is die dan! De Alaska kooi voor mijn rusje Bob en hij geniet er echt van! Hij heeft veeeel meer ruimte en veel meer klimmogelijkheden. Heb nu 2 blije hamstertjes hihi. Dan is het baasje ook blij natuurlijk.

Afbeelding

Even van bovenaf, er hangt ook nog een brug in
Afbeelding

Een leuk hanghuisje wat hij al aan het verkennen is! Samen met een graafhoekje eronder
Afbeelding

Een zandbak en zijn voerbakje en drinkflesje staan onder het plateau, het plateau heb ik hoger gezet
Afbeelding

Als laatste, in de hoek staat nog een klein speelhuisje voor 'm!
Afbeelding

Als jullie nog suggesties hebben hoor ik het graag!

Esmeralda

Bericht door Esmeralda »

Mooi gedaan!
Daisy<3

Bericht door Daisy<3 »

Esmeralda schreef:Mooi gedaan!
Dankje Esmeralda!

-- 11 mei 2016 16:37 --
Stitchy schreef:Voor een Rusje zou die afmeting wel goed moeten zijn. Ik hou meestal 60x40 aan als minimale maat. Het hangt ook heel erg van het karakter van het beestje af. Het Rusje wat ik heb gehad was dol op klimmen en had een kooi die ook wat meer de hoogte in ging (met 2 verdiepingen, niet dat ie helemaal naar beneden kan vallen hoor).
1 van mijn roborovski hamsters heeft tijdelijk in een 60x40 hok gezeten. Ik merkte meteen al dat hij minder actief werd in een kleinere kooi. Grotere kooi waarin hij wat meer kan remmen was voor hem beter, dus dat heb ik dan ook maar gedaan.
Heb zelf geen ervaring met de Alaska kooi.
Hi stitchy, Sinds gisteren zit mijn rusje ook in de Alaska en hij is ook veel meer actief nu! Je kunt echt aan hem zien dat hij zich amuseert in de grotere kooi. Hij is vooral veel tunneltjes aan het graven im de bodembedekking hihi. Heel leuk om te zien!

Plaats reactie