Mijn allereerste hamstertje kreeg ik van vriendinnen voor mijn verjaardag. Ze hadden haar gekocht op een markt, van een broodfokker. José (de hamster) was eigenlijk behoorlijk snel tam en is zo'n 2 jaar 2 maanden geworden. Wel een kwaaltje, namelijk een goedaardig gezwelletje onder haar voorpootje, waar ze eigenlijk niet echt veel last van had.
Vervolgens heb ik mijn hamstertjes steeds hier via het forum gezocht (steeds van degelijke ouderdieren en mensen die oprecht liefdevol met hamsters bezig waren). Henna was erg tam en werd net geen 2 jaar. Zij stierf hoogstwaarschijnlijk aan uitgezaaide kanker. Feline werd bijna 2,5 jaar (kwam van een echte hamstery), maar echt tam is ze nooit geworden. Ze beet niet, maar was gewoon niet echt een knuffeldiertje. Ze had ook behoorlijk wat ouderdomskwaaltjes (vanaf 1,5j). En dan mijn huidige hamster Uuft, hij is nu 1,5 jaar. Nog geen kwaaltjes en behoorlijk tam, maar niet echt een knuffeldier, hij doet liever zijn eigen ding. Wie weet verandert dat nog naarmate hij ouder wordt.
Geen van mijn hamsters is ooit zo tam geworden als José, die sliep bij me en was echt op haar gemak. Ik mocht alles met haar doen. En zij mocht ook alles

Wat ik dus wil zeggen, uit mijn ervaring kan ik echt niet zeggen dat broodfokkerhamstertjes slechter zijn dan die van hobbyfokkers. Ieder hamstertje heeft zijn eigen karakter en ik denk dat dat veel meer zal beïnvloeden in hoeverre een hamster écht volledig tam wordt. Het belangrijkste voordeel van hamstery hamsters, is natuurlijk dat je hun familiale voorgeschiedenis kent.
Zou ik persoonlijk ooit een hamster in een dierenwinkel kopen? Afhankelijk van de dierenwinkel wel ja. Tegenwoordig merk ik dat ze, toch hier in België, steeds meer hun best doen om dieren goed te verzorgen (bv bij Tom&co, MaxiZoo) en dat de werknemers in de winkel ook echt hun best doen om de diertjes blij te houden, in de mate van het mogelijke natuurlijk in een winkel. Vaak houden ze de diertjes ook eens even vast, zodat ze al wat kunnen wennen aan handen en de diertjes worden vaak door kenissen van de werknemers gekweekt in bijlange niet zo slechte omstandigheden.
Dus moest ik een mooi en goed verzorgd diertje zien en ik heb een plek, dan zou ik het zeker doen. Natuurlijk heb ik een voorkeur voor een hobbyfokker/hamstery. Maar goed, niet alle dierenwinkels zijn zo ontzettend slecht, dat is eigenlijk gewoon het punt dat ik wou maken