Vrouwtje geïrriteerd?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Moa_
Hamsters: Meili & Moa

Vrouwtje geïrriteerd?

Bericht door Moa_ »

Een hele goede dag! :)

Ik heb volgens mij best een stom vraagje, maar ik denk dat ik hier het beste terecht kan!
Ik heb een hele poos geleden 2 rusjes gekregen van m'n verloofde, een mannetje en een vrouwtje. Hij wist dat ik heel graag een koppel wilde, en heb me ook veel informatie opgedaan. Ik wist ook dat een vrouwtje heel snel gedekt kon worden, en dat ik ook nestjes kon verwachten. Ook daar heb ik me op voorbereid! :D

Het ging eigenlijk ook altijd heel goed tussen mijn twee rusjes. Ze eten en drinken samen, ze slapen samen en knuffelen ook wel eens. Alleen, sinds een paar dagen doet het vrouwtje best geïrriteerd naar het mannetje toe. Zodra hij in de buurt komt verdedigd ze zichzelf. Ook hebben ze één keer gevochten (gelukkig zonder verwondingen!). Ik heb ze ook hierbij gelijk uit elkaar gezet. Ook krijg ik morgen een grotere kooi, zodat ze beiden meer ruimte hebben en niet telkens op elkaars lip zitten.

Mijn vraag nu is!
Kan het vrouwtje geïrriteerd en boos doen omdat ze gedekt is? (Zwangerschapshormonen?) En moet ik ze uit elkaar houden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

♥ Meili & Moa ♥

Rust zacht: Koba ♥
Esmeralda
Hamsters: Kuki
Leeftijd: 42

Re: Vrouwtje geïrriteerd?

Bericht door Esmeralda »

Hoi! Welkom op het forum! Ik weet niet zeker of het zwangerschapshormonen zouden kunnen zijn, daar kan iemand anders je vast beter over informeren.
Maar ik zou wel zeggen: als ze kribbig gaan doen naar elkaar, of zij naar hem in dit geval, dan zou ik ze sowieso uit elkaar halen én houden. Dus ik zou de nieuwe kooi voor t vrouwtje alleen gebruiken. (Stel dat ze wel zwanger is en er nog pups bij in komen). Onderschat het niet; als hamsters eenmaal gaan vechten kan het ook zo ineens fataal voor ze aflopen en dat wil je natuurlijk niet meemaken. Dat het een mannetje em vrouwtje is, wil niet per definitie zeggen dat het ook klikt en blijft klikken.
In het geval dat je wel beslist ze samen in de nieuwe kooi te zetten, realiseer je dan dat juist een nieuwe kooi territoriaal gedrag in de hand kan werken, waardoor ze eerder kunnen gaan vechten waar ze dat voorheen niet deden.
O ja en als ze wel zwanger is wil je ook niet dat t mannetje erbij blijft omdat zij dan zo weer zwanger kan zijn, en waar wil je al die ukken dan laten? Heb je daar sowieso al over nagedacht?
Moa_

Bericht door Moa_ »

Esmeralda schreef:Hoi! Welkom op het forum! Ik weet niet zeker of het zwangerschapshormonen zouden kunnen zijn, daar kan iemand anders je vast beter over informeren.
Maar ik zou wel zeggen: als ze kribbig gaan doen naar elkaar, of zij naar hem in dit geval, dan zou ik ze sowieso uit elkaar halen én houden. Dus ik zou de nieuwe kooi voor t vrouwtje alleen gebruiken. (Stel dat ze wel zwanger is en er nog pups bij in komen). Onderschat het niet; als hamsters eenmaal gaan vechten kan het ook zo ineens fataal voor ze aflopen en dat wil je natuurlijk niet meemaken. Dat het een mannetje em vrouwtje is, wil niet per definitie zeggen dat het ook klikt en blijft klikken.
In het geval dat je wel beslist ze samen in de nieuwe kooi te zetten, realiseer je dan dat juist een nieuwe kooi territoriaal gedrag in de hand kan werken, waardoor ze eerder kunnen gaan vechten waar ze dat voorheen niet deden.
O ja en als ze wel zwanger is wil je ook niet dat t mannetje erbij blijft omdat zij dan zo weer zwanger kan zijn, en waar wil je al die ukken dan laten? Heb je daar sowieso al over nagedacht?
Thanks voor je bericht!

Ik ga dit sowieso in gedachte houden. Het rare aan het kribbige vind ik dat ze daarna weer gewoon samen gaan liggen :-? .. Ze slapen wel gewoon samen en tegen elkaar aan. Ze doen alleen erg kribbig als bijvoorbeeld het mannetje in het rad zit, en zij wilt erbij..
♥ Meili & Moa ♥

I
Moderator
Hamsters: Yoshi, Polly en Sonic
Leeftijd: 43

Bericht door I »

Misschien een gekke vraag, maar weet je zeker dat het mannetje en vrouwtje zijn?
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered
Esmeralda

Bericht door Esmeralda »

Oh maar als je 2 hamsters in 1 bak hebt, moet je ook altijd 2 radjes hebben :) ze hebben zo veel beweging nodig dat dat wel echt de vuistregel is! Dat zou je sowieso al kunnen doen dan :)
Maar als je ze wel apart gaat houden heb je sowieso al een rad extra nodig.
Het komt echt wel regelmatig voor dat het goed mis gaat hoor, dus onderschat het niet. Maar daarom vroeg je het waarschijnlijk juist ook :)

-- 24 jun 2016 18:30 --

Ah dat vind ik eigenlijk een gele goede vraag! had ik niet eens aan gedacht
Moa_

Bericht door Moa_ »

I schreef:Misschien een gekke vraag, maar weet je zeker dat het mannetje en vrouwtje zijn?
Ja! Dat weet ik in ieder geval zeker :razz:

-- 24 jun 2016 18:53 --
Esmeralda schreef:Oh maar als je 2 hamsters in 1 bak hebt, moet je ook altijd 2 radjes hebben :) ze hebben zo veel beweging nodig dat dat wel echt de vuistregel is! Dat zou je sowieso al kunnen doen dan :)
Maar als je ze wel apart gaat houden heb je sowieso al een rad extra nodig.
Het komt echt wel regelmatig voor dat het goed mis gaat hoor, dus onderschat het niet. Maar daarom vroeg je het waarschijnlijk juist ook :)

-- 24 jun 2016 18:30 --

Ah dat vind ik eigenlijk een gele goede vraag! had ik niet eens aan gedacht
Ah oke! Thanks! :D Ik heb sowieso een nieuwe kooi dus besteld, en daar zit ook een rad bij (en buizen en verdiepingen). Dus dan heb ik er sowieso twee. Ik ga inderdaad toch even bekijken of het wat beter gaat met wat meer beweegruimte en een extra rad. En als dat nogsteeds verkeerd gaat dan laat ik ze wel apart ^_^
♥ Meili & Moa ♥

Esmeralda

Bericht door Esmeralda »

Hou ze dan wel extra goed in de gaten of zorg dat je ze kan horen.. Een nieuwe bak is een beetje zoals 2 kinderen hebben en naar een nieuw huis verhuizen waar ze hun eigen slaapkamer uit mogen kiezen haha :-P. Serieus, meer kans op ruzie. Maar met 2 radjes neem je in elk geval 1 oorzaak weg.
Ala ik jou was zou ik in deze tijd sowieso geen nestje nemen trouwens.. In de zomer worden er juist veel beestjes gedumpt of verkocht omdat mensen met vakantie gaan. Belachelijk maar waar. Er is dus een soort overschot. Als je perse een nesjre wilt, hoop ik dat je kunt overwegen hiermee te wachten tot na de herfst. Of zelf voor alle ukken kunnen zorgen ook wanneer ze hun eigen hok nodig hebben natuurlijk :-)
Moa_

Bericht door Moa_ »

Esmeralda schreef:Hou ze dan wel extra goed in de gaten of zorg dat je ze kan horen.. Een nieuwe bak is een beetje zoals 2 kinderen hebben en naar een nieuw huis verhuizen waar ze hun eigen slaapkamer uit mogen kiezen haha :-P. Serieus, meer kans op ruzie. Maar met 2 radjes neem je in elk geval 1 oorzaak weg.
Ala ik jou was zou ik in deze tijd sowieso geen nestje nemen trouwens.. In de zomer worden er juist veel beestjes gedumpt of verkocht omdat mensen met vakantie gaan. Belachelijk maar waar. Er is dus een soort overschot. Als je perse een nesjre wilt, hoop ik dat je kunt overwegen hiermee te wachten tot na de herfst. Of zelf voor alle ukken kunnen zorgen ook wanneer ze hun eigen hok nodig hebben natuurlijk :-)
Ah thanks! Ja, ik heb toch wel besloten om ze uit elkaar te zetten. Het vrouwtje deed net ook heel raar tegen mij! Ik had het mannetje overgeplaatst, en wou het zaagsel in de vrouwtjes haar kooi even goed en recht leggen. Ze zag me hand en ze begon ineens te krijsen! Ik schrok echt, en raakte haar niet eens aan.. Dit wil ik mijn mannetje niet laten overkomen :o
♥ Meili & Moa ♥

TrippyHamster

Bericht door TrippyHamster »

nog een regel als je de hamsters wil laten jeweetwel, zet de man nooit bij de vrouw! dat accepteert de vrouw bijna nooit dus zet de vrouw bij de man!
Esmeralda

Bericht door Esmeralda »

Lijkt me verstandig. Je kunt dan bovendien verderop beter in de hand houden of je wel of niet een nestje wilt en deze evt plannen. Dat wil zeggen.. Als ze nu niet al zwanger is. Maar denk dat je dan wel wat gezien zou hebben?
Nimfee
Hamsters: Lana en Félix
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Nimfee »

De kooi die je hebt is sowieso te klein, het zou mij niet verbazen als je hamster daardoor gefrustreerd is. Ik zou ze uit elkaar halen.
Jenna
Hamsters: Lexi en Archimedes
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Jenna »

"Ook krijg ik morgen een grotere kooi, zodat ze beiden meer ruimte hebben en niet telkens op elkaars lip zitten."

Ik heb de nieuwe kooi gezien, maar die is eigenlijk al te klein voor een dwerghamster. Aangezien je dat al een grotere kooi noemt, neem ik aan dat de kooi waar ze in zaten al véél te klein is voor één hamster, laat staan voor twee. Ik denk dat Nimfee hierin gelijk heeft.
♥ Liefs Jenna, Miek en mini (e.t.a. 10-2018) ♥
♥ Lexi en Archimedes ♥
† Slaap zacht, lieve schatten †
♥ Noa, voor altijd in mijn hart ♥
Esmeralda

Bericht door Esmeralda »

Ja ik heb nu ook meer stukjes van de puzzel. Omdat Moa schrijft in haar bericht dat ze zich goed geïnformeerd heeft, ging ik er ook vanuit dat ze op de hoogte is van de minimum kooimaten en van verzorging etc. Mijn fout..
Ik denk ook dat Nimfee een punt heeft.
Hamsters hebben ruimte nodig om happy te kunnen leven.
Moa_

Bericht door Moa_ »

Jenna schreef:"Ook krijg ik morgen een grotere kooi, zodat ze beiden meer ruimte hebben en niet telkens op elkaars lip zitten."

Ik heb de nieuwe kooi gezien, maar die is eigenlijk al te klein voor een dwerghamster. Aangezien je dat al een grotere kooi noemt, neem ik aan dat de kooi waar ze in zaten al véél te klein is voor één hamster, laat staan voor twee. Ik denk dat Nimfee hierin gelijk heeft.
Uhm.. Ik heb ze ondertussen allang uit elkaar gezet? Dat had ik zelfs nog in die vorige post aangegeven. Maar oké, bedankt voor je reactie.
♥ Meili & Moa ♥

Nimfee
Hamsters: Lana en Félix
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Nimfee »

Goed dat je ze uit elkaar hebt gehaald. Daar had ik overheen gelezen. Wat zijn je plannen mbt de kooien als ik vragen mag?
Plaats reactie