Welke hamster?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Jade93
Hamsters: Chewy, Skippy, Olly, Bailey
Leeftijd: 32

Welke hamster?

Bericht door Jade93 »

Wij willen graag 2 hamstertjes aanschaffen.

Eerst zaten we te denken aan rusjes alleen ik las dat deze echt niet samen gehouden kunnen worden dus dat gaat hem niet worden!
Toen kwamen de campbelli's ter sprake.

Wat raden jullie aan qua ras als je er 2 samen wilt houden en die een leuk karakter hebben?
Nu verschilt het karakter natuurlijk per dier maar het zou leuk zijn om te toch tam etc te kunnen maken :D

Ramboo91
Hamsters: Lilo (Rus) & Molly* (Syr)
Leeftijd: 34

Re: Welke hamster?

Bericht door Ramboo91 »

Volgens mij zijn Campbelli's en Roborovski's het makkelijkst om samen te houden, maar schijnen dan weer lastiger te zijn om tam te maken volgens mij. Neemt ook niet weg dat het risico op ruzie met verwondingen/dood als gevolg nog altijd aanwezig is. Hamsters moeten in de kooi immers de rangorde bepalen en dat gaat vaak door uit te vinden wie de sterkste is..

Op dwerghamster.nl staat hier het volgende over:
Wil je twee of meer dwerghamsters samen houden, dan kan je het beste dwerghamsters nemen uit hetzelfde nest of jonge exemplaren van vier weken oud bij elkaar zetten. Hoe ouder ze zijn, hoe groter het risico dat het mis kan gaan. Een groep dwerghamsters in een dierenwinkel wil niet altijd zeggen dat ze uit een zelfde nest stammen. Wees daar voorzichtig mee en vraag de verkoper naar het adres van de fokker om zo na te vragen of ze uit hetzelfde nest komen. Houd je ze samen, dan kan je het beste niet voor een paar uur lang gescheiden. Want op het moment dat je ze weer bij elkaar zet, kunnen er flinke ruzies ontstaan. Ze herkennen elkaar dan niet meer.
Groetjes, Ramona & Lilo💙

Molly ❤ 5/2016-11/2017
Esmeralda
Hamsters: Kuki
Leeftijd: 42

Bericht door Esmeralda »

Hoi Jade! inderdaad gaan cambellis en roborovski's beter samen, maar ook dan heb je geen garantie dat t goed gaat. (Zo niet dan moeten ze alsnog apart). Bovendien zijn dit meer hamsters voor mensen die al enige ervaring hebben met hamsters houden.

Waarom zou je niet gewoon met 1 dwerghamster of Syrische hamster beginnen? Of 2 Russische hamsters, apart gehuisvest natuurlijk. Wat is eigenlijk de reden dat je er graag 2 wilt?

-- 12 aug 2016 16:04 --

Hier staat trouwens goede info over hamsters, huisvesting en ook verschillende hamstersoorten http://licg.nl/ikk/dieren/zoogdieren/hamster.html
Jade93
Hamsters: Chewy, Skippy, Olly, Bailey
Leeftijd: 32

Bericht door Jade93 »

Hoi!

Dat heb ik inderdaad ook gelezen!
Ik twijfel inderdaad heel erg hoor of we 1 rusje moeten nemen of 2 hamstertjes die wel samen kunnen.
Hiervoor heb ik ratjes gehad en die zaten ook met zn 2-tjes, dus ik ben eigenlijk automatisch gelijk aan 2 gaan denken.
Ik las dat russische hamsters ook echt beter alleen kunnen leven en dat het niet zielig is om er eentje te hebben maar zo denk je al wel snel! En verder vind mijn vriend ze ook erg leuk dus vandaar eigenlijk een beetje!
Esmeralda
Hamsters: Kuki
Leeftijd: 42

Bericht door Esmeralda »

Ah ja dan snap ik t, je moet gewoon even weer die knop omzetten van dat 1 zielig is :)
Als ik jullie was zou ik lekker beginnen met 1 rusje die je dan samen tam kunt maken en alle aandacht kunt geven. Dan zul je zien dat je daar al behoorlijk wat tijd aan kwijt kunt. Wil je er daarna nog een kun je er altijd nog een bij nemen.
Ik zou je wel aanraden ook bij een opvang te kijken, bijv de FB pagina Hamsteropvang de kleine beer (zit hier ook op t forum).
Plaats reactie