bijten tijdens tam maken

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Lotje_E
Hamsters: Fientje

bijten tijdens tam maken

Bericht door Lotje_E »

Hallo iedereen,

sinds een paar weken heb ik een Syrische hamster. Ik heb haar de eerste paar dagen met rust gelaten, en na 4 á 5 dagen begonnen ben met tam maken. Als ik het stukje fruit of snoepje aan de rand van mijn vingers leg, neemt ze deze gewoon aan, echter als ik het stukje eten iets verder op mijn hand leg ruikt ze eerst en bijt ze in mijn vinger. Ik heb ook al handschoenen geprobeerd maar daar bijt ze ook in. Handen wassen van tevoren doe ik altijd en ben heel rustig en geduldig (aangezien ze in het begin nogal schrikkerig was, nu niet echt meer, ze heeft een keer haar voorpootjes op mijn hand gelegd en het lijkt alsof ze me niet eng vind). Ik weet niet zo goed meer wat ik verder kan proberen, en vind het heel vervelend dat het elke keer weer gebeurd.

Ik hoor graag wat jullie denken/of tips hebben.

Leef, Lief, Beleef
♥ Fientje ♥
Dominature
Hamsters: Kenai

Re: bijten tijdens tam maken

Bericht door Dominature »

Waarschijnlijk ruiken je vingers toch naar het snoepje.
Pak het snoepje na het handen wassen niet met de hand waar je het snoepje in legt vast, je vingers ruiken en dan al naar.
En misschien even een stoffen zakdoek on je trui houden en in de kooi leggen.
Bij mijn hammie heeft dat enorm geholpen met het herkennen van mijn geur.
Succes!
Lotje_E

Bericht door Lotje_E »

Het snoepje vast pakken in mijn andere hand heb ik ook geprobeerd, maar ik ga met het zakdoekje in de kooi leggen eens proberen!
Leef, Lief, Beleef
♥ Fientje ♥
Anous1974
Hamsters: Tangela

Bericht door Anous1974 »

Ik heb ook zoiets gehad met onze russ.dwerghamster. de eerste keer ging het goed maar daarna bleef ze gewoon in mijn vingers hangen. Ik heb haar op advies van anderen hier uit haar verblijf gehaald nadat ze op mn hand was gaan zitten en daar deed ze het niet meer. Tot nu toe gaat het buiten haar verblijf goed en proberen we dat steeds een paar minuutjes langer en haar achteraf te belonen. Wij hebben onze hamster ook nog maar anderhakve week en bij ons lijkt het een territoriumdingetje te zijn
Lotje_E

Bericht door Lotje_E »

moet ik haar dan vanuit de kooi haar op mijn hand laten komen zitten of vanuit een transportbakje? en dan ergens oefenen (bijv. wat ik vaker hoor in een badkuip)?
Leef, Lief, Beleef
♥ Fientje ♥
Anous1974
Hamsters: Tangela

Bericht door Anous1974 »

Ik hebhaar vanaf de kooi op mn hand gelaten en haar eruit getild. Toen ze eruit was heb ik er eenteiltje onder gehouden, als ze dan valt kan ze niet wegrennen. En mn handen hield ik als t ware in t teiltje omlaag zodat ze er ook zelf af kon stappen
Femkexx
Hamsters: Izzy
Leeftijd: 23

Bericht door Femkexx »

Ik zou niet je handen wassen van tevoren, zo went je hamster niet aan je lichaamsgeur
Groetjes van:
Mens: Femke
Rus: Izzy

In memoriam: Pimmetje (02-08-2013 - 20-10-2015) en Jimmy <3 (14-08-2015 - 06-06-2017)
Nimfee
Hamsters: Lana en Félix
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Nimfee »

Weer even terug naar uit je vingers eten geven en later nog eens proberen. Sommigen hebben echt tijd nodig, ik ben soms wel eens een maand bezig met alleen maar het eerste stapje.

In wat voor kooi zit je hamster?
Lotje_E

Bericht door Lotje_E »

Ze zit in een ferplast duna multy (750 x 450 mm)
Leef, Lief, Beleef
♥ Fientje ♥
Romy S

Bericht door Romy S »

Hoi Lotje

Wat leuk dat je nu een hamstertje hebt, hierboven zijn goede tips gegeven, maar gedult is een schone zaak. Je hamster heeft echt de tijd nodig om tam te worden .
Handschoenen werken averechts en kan heel bedreigend zijn als je hem pakken wil. Het zijn immers prooidiertjes en toenadering van boven vinden jonge dieren erg bedreigend.
Bij het tam maken is herhalen, herhalen en nog meer herhalen van groot belang door dit ook dagelijks te doen.

Jou duna multi kan best voor een tijdelijke oplossing maar geschikt is hij voor volwassen syren zeker niet. Het is een bak waar ze zich snel in zullen vervelen, en ja ze zijn niet bestand tegen syrentandjes. De gaten die voor drinkflesjes bestemd zijn moeten er vaak aan geloven en weg is je hamster uiteindelijk.
Ook is hij niet hoog genoeg voor een groot wiel die zeker 28 cm doorsnee moet hebben, waarschijnlijk loopt hij nog in een kleiner wiel, en als hij nog jong is is dat voor tijdelijk niet erg, maar hij wordt groter en zn wieltje groeit helaas niet mee, en zal hij krom gaan lopen, en rug klachten krijgen, of helemaal er niet meer in willen, want hij past niet meer .
Ik zou toch voor een andere kooi gaan die wat prettiger is voor hem, zoals een alaska van zooplus of een ferplast mary, die vaak voor een goedkoop prijsje op MP wordt aangeboden.
Ze zijn ook wat groter, en fijner voor je hamstertje. 80x40 is de minimale afmeting.
Maar als jij persoonlijk groter wil dan is dat jou keus en je moet ook de plek er maar voor hebben.

De duna multi is voor tijdelijk wel een fijne bak om je hamster handtam te maken.

Succes en veel plezier met je hamstertje ;)
Mariska1808
Leeftijd: 29

Bericht door Mariska1808 »

Eigenlijk kan ik het verhaal van Romy nog wel een keer uittypen, maar dat lijkt me niet nodig. Ik sluit me bij haar aan wat dat betreft. Ik heb zelf hele goede ervaringen met de Alaska kooi van Zooplus, is ook niet zo duur voor een nieuwe kooi. Wellicht kun je inderdaad naar zoiets uitkijken in de toekomst. De afmetingen van je kooi vind ik niet slecht ofzo, maar er moet uiteindelijk wel een grote molen in van minimaal 28 cm doorsnede, dat is nog zonder standaard dus helaas gaat dat in jouw kooi niet passen (daarom is bijvoorbeeld de Alaska/mary een goede optie, daar past het wel in). De molen is namelijk ook belangrijk voor de energie en het gedrag van een hamster. ;) Succes in ieder geval met het tam maken, geduld is de sleutel naar succes. Sommige dieren hebben wat meer tijd nodig dan andere dieren, dus het kan best even duren.
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Dukat
Hamsters: Geen hamsters meer

Bericht door Dukat »

Het nemen van een grotere kooi lijkt me inderdaad het beste.

In de badkuip of boven een teiltje zijn twee opties die allebei goed kunnen werken.

Ik heb trouwens het gevoel dat jouw hamster in jouw hand blijft bijten als het snoepje verderop jouw hand ligt, omdat het gewend is dat het snoepje dichterbij ligt zodat ze het direct kan pakken.

De handen elke keer wassen voordat je de hamster benadert is niet echt nodig. aleen als je zelf net wat gegeten hebt wel.

Wat ook kan helpen is wat wc papier in jouw handen fijnwrijven, dan versnipperen en in de kooi strooien. Dan raakt het al een beetje aan jouw geur gewent.
Romy S

Bericht door Romy S »

Hooooo stop allemaal, iedereen slaat op hol

Er is gewoon te weinig info

Lotje even wat vragen, want we hebben weinig info van je hamster
Waar komt je hamster vandaan, een dierenwinkel, een fokker , particulier
Hoe oud is je hamster,
hoelang heb je hem

De kooi is beantwoord dat dat op den duur toch aangepast moet worden.
Lotje_E

Bericht door Lotje_E »

Ik heb haar gekocht bij een tuincentrum, bij de dierenafdeling. ik heb haar sinds 21 juli, en ik denk dat ze rond 5 weken oud was toen ik haar kocht. Aangezien ze zonder angst het eten uit mijn vingers aan nam, ben ik verder gegaan met het eten op de topjes van mijn vingers te leggen. dit neemt ze nu ook zonder bang te zijn aan. Na 1,5 week heb ik hem wat verder gelegd en gezorgd dat ze het goed kon zien. Maar als het eten na mijn eerste vingerkootje ligt ruikt ze eerst wat en dan bijt ze er zachtjes in. Ze voelt zich wel prettig, heel nieuwsgierig en enthousiast als ik met haar bezig ben.
Leef, Lief, Beleef
♥ Fientje ♥
Esmeralda
Hamsters: Kuki
Leeftijd: 42

Bericht door Esmeralda »

Het kan gebeuren dat een hamster nog bijt tijdens het tam maken. Als je geduldig en lief blijft, gaat dat vanzelf over. Het moment dat ie bijt ga je gewoon iets te ver wa de hamster betreft. Bovendien bijten de meeste hamsters alleen, of veel meer, wanneer je met je hand in hun kooi komt. Dat zien ze als hun territorium. Dus eruit halen en dan ermee bezig is een betere optie.
Inderdaad is je kooi te klein voor een Syr. Persoonlijk zou ik je aanraden meteen een kooi van een meter te kopen, want in een kooi van 80cm heb je nog niet de zekerheid dat een Syrische hamster z'n energie erin kwijt kan. Dat is mijn persoonlijke ervaring. Pas toen mijn Syr in een 100cm kooi zat, stopte ze nagenoeg met tralieknagen.
Plaats reactie