HELP! Stoeien/spelen of vechten??

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Stoeien/ spelen of vechten?

Stoeien/ spelen
8
89%
Vechten
0
Geen stemmen
Wat anders
1
11%

Totaal aantal stemmen: 9

Daphneee
Hamsters: Aya & Goldie † Candy
Leeftijd: 29

HELP! Stoeien/spelen of vechten??

Bericht door Daphneee »

Hey hoi!
Sinds 2 dagen ben ik trotse eigenaresse van 3 Campbelli dametjes van 7 weken oud. :D Een blauw bonte, een bruine en een albino. Ze zijn met elkaar groot gebracht en daarom heb ik ze met hun 3en bij elkaar. Ik heb een ruime kooi met een rad en een huisje.
Maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn vraag.
Ik ben geen hamster expert.

De albino en de bruine zijn erg actief. In de kooi willen ze nog wel eens kibbelen. Bij het eten delen ze alles, in het radje spelen ze soms samen en verder in de kooi kunnen zij vaak goed met elkaar opschieten. Rond de nacht valt het mij op dat ik vaak gekibbel hoor van ze. De bruine legt haarzelf op de rug en de albino gaat er dan half op liggen. Beiden de oogjes dicht en dan knagen ze (mij inziens) zachtjes bij het hoofd, het kontje of de buik. Dat gaat af en toe gepaard met geluidjes, maar niet altijd. Ik heb ook een ren gekocht waar ze in kunnen spelen en daar zie ik ze alleen maar met de neusjes tegen elkaar aan en samen dingen doen, nooit gekibbel. Als ze kibbelen laten ze elkaar ook na 5 seconden weer met rust en gaan ze elkaar niet achterna.

Mijn vraag is dus, is dit stoeien of vechten? Ik zie bij beide geen wondjes en omdat ze klein zijn lijkt t mij niet echt heftig of zo.
Is dit speelsheid of moet ik ze uit elkaar halen? :(

Graag hoor ik van jullie!! _/-o_

Groetjes, Daphne. :zwaai:

~ Live each day like it's your last ☆.

Love for: Aya, Goldie
& † Candy 11/08/16 ~ 04/11/16 <3
Romy S

Re: HELP! Stoeien/spelen of vechten??

Bericht door Romy S »

Welkom op het forum

Het lijkt me ook stoeien, als de albino over zn maatje gaat liggen die op zn rug ligt is dat een teken van dominantie.
De bruine heeft zich dan ook over gegeven omdat ze op de rug ligt.
Je hoeft ze dus niet uit elkaar te halen.
Dukat
Hamsters: Geen hamsters meer

Bericht door Dukat »

Ik denk dat Romy S wel gelijk heeft. Het hoeft niet perse vechten te zijn, maar ik weet niet zeker of het meteen dan spelen zou betekenen. Eerder een plaats bepaling in de rangorde. "Wat anders" heb ik gestemd.
xXjolienXx
Hamsters: 5
Leeftijd: 31

Bericht door xXjolienXx »

Zie je wondjes? Als dat er niet is, moet je je voorlopig geen zorgen maken. Wel goed in het oog blijven houden en controleren natuurlijk. Na een verhuis ik het redelijk normaal dat ze bepalen wie de baas is.
Life is beautiful. Really, it is. Full of beauty and illusions. Life is great. Without it, you'd be dead.
Daphneee

Bericht door Daphneee »

Romy S schreef:Welkom op het forum

Het lijkt me ook stoeien, als de albino over zn maatje gaat liggen die op zn rug ligt is dat een teken van dominantie.
De bruine heeft zich dan ook over gegeven omdat ze op de rug ligt.
Je hoeft ze dus niet uit elkaar te halen.
Dankjewel! En super. Dankjewel voor je reactie!

-- 01 nov 2016 10:13 --
xXjolienXx schreef:Zie je wondjes? Als dat er niet is, moet je je voorlopig geen zorgen maken. Wel goed in het oog blijven houden en controleren natuurlijk. Na een verhuis ik het redelijk normaal dat ze bepalen wie de baas is.
Oh oké ! Nee ik zie geen wondjes. Ik zal het in de gaten houden! Dankjewel voor je reactie!

-- 01 nov 2016 10:14 --
Dukat schreef:Ik denk dat Romy S wel gelijk heeft. Het hoeft niet perse vechten te zijn, maar ik weet niet zeker of het meteen dan spelen zou betekenen. Eerder een plaats bepaling in de rangorde. "Wat anders" heb ik gestemd.
Dankjewel voor je reactie!

xAnnick
Hamsters: Remy <3

Bericht door xAnnick »

Is het een idee om er een tweede rad in te zetten? Dat wordt meestal aangeraden bij koppels/groepen, dan kunnen ze daar in ieder geval niet over kibbelen.
Remy :+:

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
Daphneee

Bericht door Daphneee »

xAnnick schreef:Is het een idee om er een tweede rad in te zetten? Dat wordt meestal aangeraden bij koppels/groepen, dan kunnen ze daar in ieder geval niet over kibbelen.
Ik heb er een 2e rad bij in gedaan en het wordt niet veel beter. Het blijft het zelfde. Maar in ieder geval kunnen ze niet meer over het rad kibbelen, ook al gaan ze met z'n 3en nog steeds in het zelfde rad haha!

xDenies
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door xDenies »

Wat zegt de fokker ervan waar je ze vandaan hebt? :)

Edit: In je profiel staat dat je 2 campbelli's hebt van 7 weken oud en één die op 8 weken oud is overleden?
Little Paws Pet Shop
https://littlepawspetshop.nl
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping
Hamstery Pure Colour
https://hamsterypurecolour.nl
Facebookpagina
Daphneee

Bericht door Daphneee »

xDenies schreef:Wat zegt de fokker ervan waar je ze vandaan hebt? :)

Edit: In je profiel staat dat je 2 campbelli's hebt van 7 weken oud en één die op 8 weken oud is overleden?

Hey! De fokker komt binnenkort even langs. Die denkt dat het ook een beetje stoeien is om wie de baas is.
Ik had 3 campbellies. Destijds: 2 van 6 weken en 1 van 7 weken. Nu een week verder is er een overleden (de oudste dus) aan een onbekende oorzaak. :( De fokker zegt dat ze waarschijnlijk ergens een afwijking zou kunnen hebben gehad en dat ze niet ziek is geweest, erg zielig. Met de andere twee gaat het wel goed, maar daarom dus dat er een update is op mn profiel, maar die andere 2 stoeien ook nog met elkaar dus laat ik het bericht maar gewoon staan omdat het zelfde 'probleem' zich nog afspeelt :)

xDenies
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door xDenies »

Fijn dat de fokker een helpende hand komt bieden; ik hoop voor jou en de diertjes dat dit zo spoedig mogelijk is. Zijn het er nu dan wel 3 of juist 2?
Little Paws Pet Shop
https://littlepawspetshop.nl
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping
Hamstery Pure Colour
https://hamsterypurecolour.nl
Facebookpagina
Romy S

Bericht door Romy S »

Ik lees dat je in Enschede woont, maar hier woont geen cambelliefokker of in deze omgeving.
Daphneee

Bericht door Daphneee »

Romy S schreef:Ik lees dat je in Enschede woont, maar hier woont geen cambelliefokker of in deze omgeving.
Klopt! Mijn fokker komt uit Brabant maar heeft familie in Enschede. Als ze daar langs gaan komen ze ook bij mij langs, scheeld mij 2 uur rijden ! :)

Romy S

Bericht door Romy S »

nou ja, dan kom je niet 1,2, 3 langs, maar ik heb ook bellies dus als ik je helpen kan
Jade93
Hamsters: Chewy, Skippy, Olly, Bailey
Leeftijd: 32

Bericht door Jade93 »

Heel!

Ik heb 4 campbelli broertjes en bij mij is er met 2 (skippy en bailey) ook gekibbel. Ze zijn nu 17 weken.
Skippy is de kleinste van de 4 en bailey gaat inderdaad ook half op hem liggen als skippy zichzelf al heeft overgegeven en op zn rugje ligt.
Het gaat wel gepaard met een hoop gepiep en de bekjes open maar na een aantal sec. is het weer over. Het gebeurd soms wel dat bailey hem nog even achterna zit.
Wondjes zijn er niet, ze 'slaan' meer met de pootjes naar elkaar. De ene keer is het een paar keer per dag en dan weer een poos niet.

Ik hoop dat ze gewoon de rangorde aan het uitzoeken zijn, maar ik neem aan dit dat op een gegeven moment ook wel bepaald is?
Heeft iemand hier ervaringen mee? Kan ik ze het beste bij of uit elkaar laten?
Westie80

Bericht door Westie80 »

Ik heb 3 bellie-broertjes en bij mij was de kleinste juist dominant over de grootste. Af en toe hoorde ik ze krijsen en zat de kleine bovenop de grote (die dan op z'n rug lag) Op dit moment hoor ik ze nooit meer. De rangorde is bepaald en ze leven vredig naast mekaar. Zolang er geen wondjes zijn, gewoon afwachten. Ook al is het niet leuk om te zien/horen. Ik neem aan, dat de omstandigheden verder goed zijn? Qua hok, radjes ed?
Plaats reactie