tralies knagen en heen en weer pezen.

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

darkt
Leeftijd: 36

tralies knagen en heen en weer pezen.

Bericht door darkt » 09 aug 2017, 23:57

Avond beste mensen,

Gezien het zo stil was in huis na het overlijden van mijn syrtje en dwergje dacht ik ik neem weer een syrtje dit keer een vrouwtje.

Alleen heeft me vrouw zins dag 1 steeds de neiging om op de zelfde plek in de kooi te knagen aan de tralies en loopt ze vaag heen en weer als of ze zenuwachtig is.
de heeft een ikea kastje welke ik omgebouwd heb tot 3 etage kooi met slaap plekken, hollen, wip wap, loop wielen, en graaf toren, knaag takjes, knaag steen met belletje xD en nog meer extras.

maar om de ene of andere rede lijkt ze me niet gelukkig en krijg ik haar ook niet hand tam. Ze is wel erg nieuwsgierig maar aan haar zitten "ohhh jee dat mag niet xD"
Nu heb ik al van alles geprobeerd en ben al een week of 8 met haar bezig dagelijk na een rust periode van 1,5 week toen ik haar kocht.

Maar wat ik ook probeer, ze knaagt steeds aan 1 kant en ben bang dat ze door het gaas misschien heen knaagd, als ik dus bij haar kom wanneer ze dit doet stop ze meteen, net te zeggen ik weet dat het niet mag xD.

Het is een schat maar kan ik haar knagen afleren op die ene plek ? want het is ook nog eens een plek waar ze heel heel slecht bij kan maar ze klimt er gewoon heen.

mvg,

Hendrik

✝ Ryuk (Syr) ✝ - ✝ Machete (Rusje) ✝ - ✝ Freddy Krueger (Syr) ✝ - ♥ Light (Syr) ♥

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 20

Re: tralies knagen en heen en weer pezen.

Bericht door xAnnick » 10 aug 2017, 11:05

Hoii

Meteen de eerste vraag: hoe groot is de kooi? Dat knagen doen ze vaak uit frustratie en verveling, vandaar deze vraag. Knagen afleren op die ene plek zal ook niet echt lukken, en als het wel lukt, zal ze op een andere plek gaan knagen, vrees ik.
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

darkt

Bericht door darkt » 10 aug 2017, 11:56

dat is het gekke, als ik die plek afscherm stopt ze er mee.

en ik vermoed dat de kooi dus te klein is helaas heb ik geen geld voor een grotere 60 x 30 x 35 (L - B - H) en dan 3 etages, het gekke is ook ze doet het alleen op de laagste etage en steeds in de zelfde hoek als ik in die hoek iets plaats dat ze er niet bij kan komen (bijv plexiglas) dan stopt ze er mee en gaat ze leuk spelen in de kooi en haar wiel en zo erg vaag ...

mvg,

Hendrik
✝ Ryuk (Syr) ✝ - ✝ Machete (Rusje) ✝ - ✝ Freddy Krueger (Syr) ✝ - ♥ Light (Syr) ♥

xAnnick

Bericht door xAnnick » 10 aug 2017, 12:30

Oh dat verklaart inderdaad wel het gedrag. Voor syren wordt tegenwoordig 100x50 aangeraden. Misschien dat je op marktplaats kunt kijken voor een goedkoop, eventueel lek aquarium, die zijn vaak goedkoop te krijgen.
Hoe groot is het wiel wat in de kooi zit? Kan ze haar energie daarin kwijt? Minimaal 27 cm is fijn zodat de hamster recht kan lopen.

darkt

Bericht door darkt » 10 aug 2017, 13:09

Ja heb een 28 cm wiel die was van mijn vorige siertje en hij zat ook in die kooi en vermaakte hem altijd prima.
Maar zal even kijken of ik iets kan vinden.

Romy S

Bericht door Romy S » 10 aug 2017, 23:55

Tralie knagen is ook iets wat je soms onbewust de diertjes zelf aan leert door erop in te gaan omdat ze graag aandacht willen, iets lekkers krijgen of eruit gehaald worden, en het vaak ook op die manier jou aandacht vangen en het voor elkaar krijgen. Mogelijk begint ze hier ook alleen mee als ze ziet dat je in haar buurt bent.
Ik heb er destijds ook zoeen gehad hoor en heb toen de kooi verplaatst zodat de hammie me niet meer kon zien en bij deze hielp het inderdaad en hield er mee op, hij/zij kon me niet meer zien.. Mijn hamsters zitten in
farplast mary''s die zijn 80 x 50 en doen ze het prima in. Maar toch zou ik wel voor iets groters gaan en kijk maar eens op marktplaats naar bv een oude aqua, die zijn daar 2 de hands niet zo prijzig. Je looprad is dus een prima formaat en ik lees dat je alles voor je hammie over hebt, dus ter zijne tijd een andere woonruimte voor je hammie, joh dat gaat je vast wel lukken. Ik lees dat je er een knaagsteen in hebt liggen, zou je die eruit willen halen? deze bevatten veel zout wat niet goed is voor de niertjes van je hamster. succes met zoeken, maar komt vast goed :)
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

darkt

Bericht door darkt » 14 aug 2017, 23:03

https://youtu.be/smSYByFz-R8
even 2 voorbeelden van haar gedrag, gekke is dat ze alleen daar op die plek knaagt ... zelfs als ik het laagste plexi glas er inzet (hoge zit er nu in maar de laagste is maar 5 -8 cm hoog) maar zelfs dan alleen die plek. Ze doet dit dus ook alleen op de laagste etage.

https://youtu.be/7rUrVY0oSGc
Alles op de kop gooien en graven, maar de graaf toren daar doen we niks mee. ze graaft dus ook alleen op de laagste etage en zo als je kunt zie over de gehele lengte net of ze wil ontsnappen.

ik ben ten einde raad, heb haar zelfs in een cavia kooi gehad met zelfde graaf en knaag gedrag, ze wil er alleen maar uit en ontsnappen. ik ben zo ver dat iemand haar gratis mag hebben als ze maar gelukkig is dan want dit is ook niks...

darkt

Bericht door darkt » 18 aug 2017, 20:34

niemand enige idee waarom ze dit doet ? want zelfs een grotere kooi helpt dus niet ?

xAnnick

Bericht door xAnnick » 18 aug 2017, 22:42

Persoonlijk vind ik het wel op gedrag lijken dat voortkomt uit frustratie, syren, en dan met name de vrouwen, schijnen naar horen(/lezen) niet snel tevreden te zijn en vaak te slopen.

darkt

Bericht door darkt » 19 aug 2017, 00:18

Zucht, meer kan ik haar niet bieden, dan wordt het tijd dat ze een betere plek gaat krijgen.

Gabriëlle
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » 19 aug 2017, 01:41

Er heeft wel eens iemand een filmpje geplaatst van een hamster die in de kamer rond los liep en speciaal naar de kooi terug liep om aan de buitenkant van de kooi te gaan lopen knagen. Het is niet altijd verveling, het zijn knaagdieren en sommige laten graag zien waarom ze zo heten.

Wat mij wel opvalt aan de foto van je kooi in het andere topic dat ik geen nestmateriaal zie, geef haar eens een giga hoeveelheid wc papier misschien dat ze dan rustiger word, want dan kan ze lekker een enorm nest bouwen en daarmee bezig zijn ;).

darkt

Bericht door darkt » 19 aug 2017, 02:05

Nest matriaal zit in haae hoek huis, wat ze ook doet is ze loopt langs de muren en dan wrijft ze zeg maar daar tegen aan. Ze houdt haar hele lichaam dan scheef net of ze het besmeert met haar geur. Dit gedrag heb ik nog nooit gezien bij knaagdieren en ik heb ratten, hamsters, cavia, konijnen gehad maar dit is echt nieuw voor mij.

Zal dat wel weer eens filmen als ze dat doet.

Gabriëlle
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » 19 aug 2017, 02:39

Zitten er andere dieren in de kamer? Of muizen in huis.
Dat wrijven is territorium afzetten, en dat doet een syr alleen in een nieuwe ruimte of op een plek waar een andere hamster of dier is geweest.

Ik zou in elk geval veel meer dan in dat huisje kan aan nestmateriaal geven.

darkt

Bericht door darkt » 26 aug 2017, 21:38

nou het slopen is een feit, ik had die plek van haar afweten te schermen, nu moeten ineens de ringetjes van de speeltjes het bekopen.
Ik weet niet meer wat ik hieraan kan doen, grotere kooi hielp niet, meer tijd uit de kooi helpt niet, meer aandacht helpt niet.. Beestje is gewoon een gefrustreerd tante...

https://youtu.be/M_BIpVJMnl0

Mirkku
Hamsters: Rusje Sametti
Leeftijd: 25

Bericht door Mirkku » 21 sep 2017, 00:13

Als ik dat filmpje zie zou ik zeggen nou, die houdt niet van ijzer/dat speeltje. maar daar ligt het dus niet aan? Wat heeft ze allemaal aan vrschillende materialen om op te knagen? alleen houten speeltjes? of ook kartonnen doos, wc-rolletjes, fruitbomenhout, wilgenhout, eierdozen...?
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, rusje Sametti, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes.

Plaats reactie