Volgens mij vullen mensen die aquas met een mix van bodemdekkers en hooi, waaronder zaagsel?
Ik maak ook een mix, mijn Syr graaft alles naar z'n vulkaan slaapplek, m'n dikstaart gerbil ploegt iedere dag wel d'r kooi om (en maakt tunnels). Ik gebruik geen zaagsel omdat ik dat vind stinken (al van zichzelf), maar hennep/mini hemp. Lijkt er op, maar net anders (en andere geur). Verder een boel hooi, suprasoft bedding (lijkt beetje op lang stro, maar is heel zacht) en soms wat cotton comfort. Dan mix ik alles door elkaar en bij mij zorgt die combinatie voor dat de tunnels en holletjes niet instorten. Op alleen zaagsel gaat dit niet lukken denk ik.
Ik denk dat je vanzelf merkt of je hamster rusteloos is in een aqua. Zo'n beestje doet natuurlijk heel veel wanneer je slaapt.

Is niet onmogelijk om een Syr over te zetten hoor, maar ik heb zelf groot verschil gemerkt tussen een uk die geen tralies kent (of zoals mijn overleden Gaius van een broodfokker kwam maar wel al volwassen was) en een Syr die al even tralies gewend is. Ook m'n Syrtjes die niet gefrustreerd waren in dichte bakken gingen klimmen op flesjes of huisjes en dergelijke. Misschien moet je je Syr een tijdje extra uitdagen. Zoals iets lekkers in een wc-rol doen, randjes inknippen en naar binnen vouwen, eventueel met wc-papier erbij. Dan moeten ze er moeite voor doen.
En vrouwelijke Syren zijn vaak wel onrustiger dan mannelijke. Moeilijker om content te houden. Heb in vergelijking VELE malen meer mannen gehad, maar alle vrouwtjes die ik had waren onrustig, in welke kooi dan ook. In die tijden heb ik dan ook bepaalde uitdagingen moeten bedenken die ik nog steeds gebruik omdat ik het sneu vind als je een ventje minder uitdaging bied, haha.
Edit: Jenny heeft volgens mij dezelfde onderbak als mary qua hoogte, daarom suggereerde ik ook een ombouw als je zowel het graven wil stimuleren als de klimmogelijkheid te bieden. Maar als motivatie van overzetten last van tralieknagen is...

Dan gaat die vlieger niet op natuurlijk. Wel fatsoenlijk hoge aqua nemen dan, anders komt je ham bij het gaas en dan gaat het alsnog door.