Traliebijter

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Goudhamster Hammie
Hamsters: Lilly

Traliebijter

Bericht door Goudhamster Hammie » 29 apr 2018, 19:45

Hallo allemaal,

ik heb sinds anderhalve week mijn nieuwe goudhamster. Ze doet het prima, maar toch merk ik dat ze heel erg veel tralie bijt. Ze heeft een grote kooi en genoeg zaagsel, een groot genoeg loopwiel, een huisje, bedding een zandbakje en knaagspeeltjes. Ze krijgt elke dag aandacht en ze is heel tam, maar toch blijft ze tralies bijten. Ik heb al heel wat rondgekeken op het forum, maar haar kooi voldoet aan alles.
Soms mag ze uit de kooi, want ik heb een ren voor haar, maar die vind ze echt verschrikkelijk. Ze ontsnapt steeds uit de ren. Ik heb haar ooit wel in de badkuip gedaan, met een hoop handdoeken. Dat vond ze wel heel erg leuk, maar ook hier had ze veel ontsnappogingen. Ze maakt overigens niet erg veel gebruik van de faciliteiten in haar kooitje. Ze houdt van slaapplekjes bouwen en ze zit graag in de zandbak, maar daar blijft het ook bij. Zodra het donker is 's avonds, dan rent ze wel eens in haar radje, maar soms gaat ze 's nachts weer terug haar hokje in.

Voor de rest is het een hele gezonde en vriendelijke hamster. Ze is heel erg tam. Ze eet echt heel erg goed en drinkt ook genoeg. Kan het ook gewoon zijn dat ze een traliebijter van zichzelf is? Want ze heeft echt genoeg uitdaging, aandacht en ruimte. Ik zou echt niet weten wat er ontbreekt in haar leventje. Zou het gewoon een flinke traliebijter zijn?

Septimus
Hamsters: 2 rusje, 3 syren
Leeftijd: 27

Re: Traliebijter

Bericht door Septimus » 30 apr 2018, 15:17

Heb je eventueel een foto van je setup en wat voor kooi het is?

Ik herken het namelijk wel: traliebijten en er heel graag uit willen. Ik heb een syrtje die haar leven in een mini duna zat voor ze hier kwam wonen, ze zat toen in de Hamster heaven die 80 bij 50 cm meet. tralieknagen, wat je ook met de kooi deed en loslopen in de ren, ze wilde eruit en begon zelfs te klimmen. Ze is een slag groter gegaan en knaagt alleen nog als ze eruit wilt, maar vind het ook niet erg haar eigen ding te doen. Ze heeft nu een Criceti 100.

Als je de ruimte hebt, zowel voor opzetten als opbergen, kan ik je deze aanraden: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... kig/293427

Deze heb ik altijd opstaan in de huiskamer, en mogen alle syren omstebeurt in. Ze kunnen er met deksel op niet zelf uit klimmen/ontsnappen, dus ideaal als ik zelf even iets moet doen in een andere kamer of zelfs een boodschap doen.

Joyce
Hamsters: Teddy en blis

Bericht door Joyce » 30 apr 2018, 15:21

Wat voor kooi heb je en heb je ook behalve knaagspeelgoed ook nog iets van klimspeelgoed (wat niet teveel de hoogte in gaat) ik zelf ervaar heel erg dat de ene hamster meer uitdaging nodig heeft als de ander. Wat ook kan helpen alleen vaak niet mogelijk is in een tralliekooi is een dikke laag bodembedekking

Goudhamster Hammie

Bericht door Goudhamster Hammie » 30 apr 2018, 15:49

Septimus, ja dat is wel een hele mooie! Daar kunnen ze niet uit en het heeft lekker veel ruimte.

De kooi is de cricetti 15. De kooi voldoent aan de benodigheden.

Joyce; ja ze heeft een verdiepinkje en ze klimt graag op het huisje. Wellicht dat dat het wel kan zijn! Ze klimt ook altijd bovenop haar radje, maar dat werkt natuurlijk niet wat dan rolt ze eraf ahahaha. Nee maar dat is wel een goede! Ik ga daar eens voor kijken

Septimus

Bericht door Septimus » 30 apr 2018, 16:24

De Criceti 15 moet wel voldoen ja :D Verschilt weer per dier denk ik.

Als je een dikke laag wilt doen, kan je zaagsel mengen met Cotton comfort (Joris no smell geloof ik is het merk), carefresh en hooi om laagjes mee te maken. Dit maakt het dat gangen en holletjes beter blijven bestaan. Misschien een buis begraven (kurkbuis/wilgenbuis bij Zooplus of een grote pvc buis, of ook bij zooplus een blauwe buis die je kan buigen in allerlei vormen) dat ze al een tunnel vooraf heeft.

Je kan een huisje neerzetten met meerkamers, slaaphuisje Leif heet ie geloof ik, en daar het rad op, zodat die gewoon kan blijven draaien. Of een platformpje/ander huisje.

Voor klimdingen heb je van die hangmatjes met houten tierenlantijtjes eraan hangen als touwtjes/ladders, die kan je ook vrij makkelijk vinden op DRDknaagdierwinkel bijvoorbeeld.

Goudhamster Hammie

Bericht door Goudhamster Hammie » 30 apr 2018, 18:27

Hahahah dat js ook wel een goede, dat huisje ingraven! Ze ligt alleen nooit in haar huisje, ze graaft liever holletjes, maar ik zal eens even gaan kijken naar meer knaag en klim speelgoed.

Het knagen was gisteren overigens al een heel stuk minder, maar ik ga werk maken van jullie tips! Dankjewel!

Septimus

Bericht door Septimus » 30 apr 2018, 18:40

Voor extra stimulatie vind ik het leuk andere bodembedekkers op platformen te leggen, en dan daarop voedsel strooien. Hier had het dametje overigens ook strooikruiden ter afwisseling, kunnen ze eten en het geeft andere geurtjes. Verder heeft ze daar mos met hennepvezel liggen. Ze is gelukkig niet een hele erge rotzooimaker :lol:

Wel fijn dat ze al minder knaagt :-)

Afbeelding

Goudhamster Hammie

Bericht door Goudhamster Hammie » 30 apr 2018, 18:42

Even een kleine update; ik had haar hokje ingegraven, en ze vond het interessanter, ze heeft zelfs wat bedding naar binnen getrokken. Misschien als ik zometeen haar beddig moet verschonen ze haar holletje opgeeft en in haar huisje gaat slapen

Goudhamster Hammie

Bericht door Goudhamster Hammie » 30 apr 2018, 18:43

Ik heb inderdaad ook twee bodembedekkers in de kooi liggen. Paper korrels op de verdieping en een mengsel van paper korrels en hennepvezel op de bodem

Septimus

Bericht door Septimus » 30 apr 2018, 19:50

Goudhamster Hammie schreef:
30 apr 2018, 18:42
Even een kleine update; ik had haar hokje ingegraven, en ze vond het interessanter, ze heeft zelfs wat bedding naar binnen getrokken. Misschien als ik zometeen haar beddig moet verschonen ze haar holletje opgeeft en in haar huisje gaat slapen
Random vraag misschien, maar hoe vaak verschoon je haar? Ik doe met de grote kooien het niet veel vaker dan om de maand.
Als je het vaker doet, dat ze dan misschien gestresst raakt?

Goudhamster Hammie

Bericht door Goudhamster Hammie » 30 apr 2018, 20:09

Ik verschoon haar bodembeddeking 1 keer in de maand. Haar nestmateriaal (dat bedoelde ik met bedding, was misschien wat onduidelijk ja), vervang ik iedere 7-8 dagen. Ik gebruik gewoon wat wc papier daarvoor. Ze scheurt het zelf dan kapot en maakt er een fijn nestje van.

Plaats reactie