Roborovski hamster eigenaars.

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Re: Roborovski hamster eigenaars.

Bericht door Jaimz » 01 jun 2018, 07:53

LindaB schreef:
31 mei 2018, 10:11
Bedankt voor je antwoord. Helaas is de bak maar 20 cm diep (de hoogte van het plexiglas vanwege de cavia's die er eerst in zaten), dus dat is dan wel heel jammer. Het is een grote bak, maar eigenlijk helemaal niet geschikt voor hamsters?
De bak zelf is groot genoeg in oppervlakte,je zou een deel af kunnen zetten met bv een plank of plexiglas en dat deel helemaal vullen met bodem bedekking.

LindaB
Leeftijd: 37

Bericht door LindaB » 01 jun 2018, 10:21

Jaimz schreef:
01 jun 2018, 07:53
LindaB schreef:
31 mei 2018, 10:11
Bedankt voor je antwoord. Helaas is de bak maar 20 cm diep (de hoogte van het plexiglas vanwege de cavia's die er eerst in zaten), dus dat is dan wel heel jammer. Het is een grote bak, maar eigenlijk helemaal niet geschikt voor hamsters?
De bak zelf is groot genoeg in oppervlakte,je zou een deel af kunnen zetten met bv een plank of plexiglas en dat deel helemaal vullen met bodem bedekking.
Daar zat ik ook aan te denken. Ik had bij m'n Rusje een beetje in niveaus gewerkt met die smalle lange bruggetjes, die houten, maar hij groef niet dus ik wist niet of ik iets verkeerd deed of dat hij er niet zo'n lol aan beleefde.

LindaB

Bericht door LindaB » 01 jun 2018, 12:03

En dan nog even kijken waar ik een roborovski vind...

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 01 jun 2018, 12:21

20 cm hoog plexiglas zou ik zelf inderdaad niet aandurven. Niet voor een robbie, maar ook niet voor een rusje overigens. Maar het moet toch inderdaad mogelijk zijn om die hoogte aan te passen?

Ik weet niet waar je woont? Gabrielle van dit forum fokt robbies:
https://sites.google.com/site/hamsterydoublespecial/

Gabrielle woont in Purmerend. Is dat te ver dan kan Gabrielle je wellicht een andere fokker van robbies aanbevelen.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

LindaB

Bericht door LindaB » 01 jun 2018, 13:22

Er zit een klep op de bak, dus ontsnappen is het probleem niet ;)

melson

Bericht door melson » 01 jun 2018, 13:40

maar bij 20cm hoogte kun je ook geen rad van 20cm doorsnede erin zetten? bodembedekking van 20cm hoog is ook moeilijk en met afscheidingen werken is ook niet handig voor de hamster want die wil liever gangen graven om ergens naar toe te komen en niet alleen maar om te graven.
heb je misschien een foto van de bak?
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 01 jun 2018, 13:50

LindaB schreef:
01 jun 2018, 13:22
Er zit een klep op de bak, dus ontsnappen is het probleem niet ;)
Aha, OK, ik dacht dat je zo'n open verblijf bedoelde met aan de voorkant slechts 20 cm plexiglas. Een foto van het verblijf zou het inderdaad handiger maken om mee te denken :-)
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

LindaB

Bericht door LindaB » 01 jun 2018, 13:55

Afbeelding

De bovenste bak dus. Sorry voor alle losse spullen die er nog in liggen ;) Stond op het punt om de bak eraf te halen, maar begon toch te twijfelen. Zoals je ziet is de bak zelf rondom 20 cm. M'n vader heeft de bak gemaakt, ik weet niet waarom hij hem zo laag heeft gemaakt maar hij had er geen zin meer in om hem aan te passen. Was ook vrij onhandig met de caviahuisjes.

Ik had er een medium silent spinner in, trouwens.

Ennn ik ben scheel, het plexiglas is 20 cm hoog, de rest 24.

melson

Bericht door melson » 01 jun 2018, 14:26

ik zal het dan zo doen: overal bodembedekking van 15 cm (zodat de hamster er nog op kan lopen tussen zaagsel en deksel) veel takken en buizen als verstop- klautermogelijkheden. een plateau voor het looprad en een zandbad op poten (zodat de hamster er ook nog onder kan graven) en dan minimaal een van de rechthoeken van de ventilatie verhogen (ik zal de hele deksel verhogen ;) ) . Gewoon het gas afknippen een houten cubus met gaas er op zetten. Hier kan dan ook het looprad in staan of iets anders wat net iets hoger is.

ik had ooit een deel- opbouw bij mijn gerbils:

Afbeelding
groetjes
Melanie

http://mel-s-wereld.webnode.nl/

LindaB

Bericht door LindaB » 01 jun 2018, 15:04

Dat vind ik eigenlijk niet zo handig. Dan houdt het op.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 01 jun 2018, 20:11

Aha, nu zie ik wat je bedoelt. Je zegt dat de bak zelf 24 cm hoog is. Dan zou ik denken dat een robbie wel zou moeten kunnen. Meestal zijn de bakken/hokken/kooien inderdaad veel hoger. Maar, als je soms op marktplaats kijkt in wat voor erbarmelijke toestanden robbies leven en worden aangeboden, lijkt mij dat je zo'n diertje zo toch heel gelukkig zou kunnen maken.

Ik had voor mijn robbies Silent Spinners medium en die hebben een diameter van circa 17 cm. Dan staan ze natuurlijk nog op een standaard, maar zelfs op de standaard zullen ze toch wel onder 24 cm hoogte passen. (ik heb ze op zolder liggen hoor, dus kan de totale hoogte eventueel even voor je opmeten, als je dat wilt). Dan kun je naar mijn idee de molen op een plek in het hok zetten zonder iets er onder en dan is het hok nog ruim zat om ook een deel van het hok met meer bodembedekking te doen en wat huisjes en andere dingen. Voor robbies is een ruime zandbak erg fijn. Maar je zou ook op een speelse manier een deel van het hok met zand kunnen inrichten. Ook zou je dan bv de molen in het zandgedeelte kunnen zetten.

Wellicht zou je zelfs voor een koppel kunnen kiezen. Mochten ze ruzie krijgen, dan is het hok makkelijk met een schot in tweeen te delen. Dan blijft er 70 x 70 per dier over en dat is nog steeds lekker ruim.

LindaB

Bericht door LindaB » 01 jun 2018, 20:32

Ik heb een medium silent spinner, die past erin ;) de standaard is een stukje afgezaagd voor de hamster zonder achtervoetjes die ik een paar jaar geleden had zodat hij erin kon.
Jouw indeling had ik ook in gedachten en zoiets had ik ook voor m'n rusje, maar dan met minder zand. Maar Robbies zijn dus meer van het zand blijkbaar. Gewoon chinchillazand?
En qua voer, ik gaf altijd het gemengde voer van Hope Farms en dan nog elke dag witlof en andijvie, komkommer en andere dingen die de cavia's ook krijgen. En gedroogde meelwormen, zonnebloempitjes, pompoenpitten en soms een stukje walnoot of pijnboompitje. Is dit ook goed voor Robbies?

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 01 jun 2018, 21:34

Ja robbies hebben zand echt nodig om hun dikke vacht luchtig te houden. Gewoon chinchillazand inderdaad. Nooit schelpenzand of gewoon zand gebruiken. Hier zitten scherpe deeltjes in waar een hamster zich aan kan bezeren.

Hope Farms is in principe goed. Robbies houden wel erg van kleine zaadjes, dus je zou het kunnen mengen met kleinzadig voer. Je kunt dan denken aan iets wat in de winkel te halen is, bv Vitakraft Menu Vital dwerghamster of aan een natuurlijker voer, bv het voer van FutterParadies.
https://futterparadies.de/grundfutter/h ... oborowskis

Ja hoor, alles wat je opnoemt is goed. Vaak wordt gezegd dat robbies niet van groenvoer houden, maar mijn robbies waren er gek op. Ik gaf met name witlof, broccoli, een stukje paprika. Maar blauwe bes waren ze bv ook gek op. Mijn ervaring is dat hamsters het gekst zijn op walnoten, dus ik geef altijd walnoot inderdaad. Ik gaf mijn robbies altijd levende meelwormen, maar gedroogde meelworm is ook goed. Gammarus kreeftjes vinden ze meestal ook erg lekker. Nou is een robbie natuurlijk klein en om alle voedingstoffen binnen te krijgen moet er natuurlijk wel ook gewoon voer gegeten worden, maar robbies zijn grote afstand afleggers, dus mogen best een extraatje.
Dus ik zou zeggen: het liefst elke dag vers groenvoer, elke dag 1 a 2 meelwormen, elke dag een extraatje zoals zonnebloempit, pompoenpit, stukje walnoot, pijnboompit. Het ligt ook een beetje aan het voer wat ze krijgen, wat en hoeveel je aan extraatjes geeft. Ach, dat voel je vanzelf wel aan op een gegeven moment.

RocKal
Leeftijd: 29

Bericht door RocKal » 02 jun 2018, 18:35

Ik heb ondertussen 4 Robo'tjes

- Delta, een gevlekte mannetje. Vrij rustig en komt direct op me af voor aandacht als ik in het verblijf bezig ben.
- Gamma, een wildkleur vrouwtje, sneller dan het licht! Samen wonen met Delta vond ze helemaal niets, ze is en blijft happy single.
- Pinda & Pecan, een lief koppeltje, beiden wildkleur. Ook hier weer is het mannetje vrij rustig en het vrouwtje flitst door het verblijf.

lush000000
Leeftijd: 36

Bericht door lush000000 » 29 jul 2018, 20:14

Even een kick omhoog. Kan iemand mij advies geven? Ik heb alleen dwerghamsters en syrtjes, maar ik ga komende week een robo uit de opvang halen. Ik lees verschillende dingen over de grootte van het loopwiel, ik heb de hamster al 'live' gezien en vond hem niet super klein. Moet ik een kleine SS of een medium SS aanschaffen?

Plaats reactie