Hamster doet raar

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Leonoor
Hamsters: Mia
Leeftijd: 12

Hamster doet raar

Bericht door Leonoor » 22 dec 2018, 11:16

Haii,
Ik heb nu bijna 2 maanden een hamster en sinds gister avond doet ze best raar ze heeft een bult op haar rug naast haar streep ze loopt ook een beetje met haar rug omhoog in een boogje in de ochtend wilde ze heel graag uit haar verblijf de klom op haar flesje sprong van haar huisje naar de wand dus toen had ik haar in de badkamer met handoeken op de grond los laten lopen dat had ik 1 keer eerder gedaan maar ze leek het niet zo leuk te vinden na iets van 5 min heb ik haar maar weer terug gedaan wat meer speeltjes en een doolhofje gemaakt van speeltjes ging alles wel weer goed maar net keek ik weer het is nu al bijna half twaalf en ze slaapt nog niet en ze loopt ook wat hoger op haar pootjes en ze loopt wat langzamer en valt de hele tijd om en ze staat veel recht op ik maak me zorgen en weet niet wat er aan de hand is kunnen jullie me misschien helpen hier mee?
Groetjes leonoor en rare mia

Sylvia.

Re: Hamster doet raar

Bericht door Sylvia. » 22 dec 2018, 13:34

Hoe oud is je hamster? Kun je een foto plaatsen, waarop de bult te zien is?
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Leonoor

Bericht door Leonoor » 22 dec 2018, 14:33

De hamster is denk ik iets van 12 weken ze is inmiddels gaan slapen ze had honger ik was door alle stress vergeten te voeren ze was een beetje dik dus ik geeft her iets minder voer maar vandaag was voer dag we hebben haar wiel voor de veiligheid weg gehaald want ze zat er bijna in klem de foto stuur ik vanavond als ze weer wakker is

Leonoor

Bericht door Leonoor » 22 dec 2018, 15:06

Oh ja de bult zit op een wit plekje ze is nu in wintervacht ik weet niet of dat bij de wintervacht hoort

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 22 dec 2018, 16:41

Ik vroeg om de leeftijd omdat oudere hamsters met een hogere rug gaan lopen. Maar bij een jonge hamster hoort dat niet.

Nee, bij een wintervacht hoort geen bult. Plaats maar een foto als het lukt, dan is het wat duidelijker wat je bedoelt.
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Leonoor

Bericht door Leonoor » 22 dec 2018, 19:54

Op haar loopwiel loopt ze niet een beetje een krome rug maar je kan de bult ze het best zien hij is niet heel erg groot maar ik zie en voel hem wel iemand uit mn klas dacht het misschien een tumor was maar dat dat niet zo vaak voorkomt bij jonge dieren
Afbeelding

Leonoor

Bericht door Leonoor » 22 dec 2018, 20:00

Ze is trouwens nog steeds niet helemaal tam maar ze is vandaag veel meer aan het knabbelen dan normaal nu doet ze het ook iets fanatieker dan normaal ze blijft een beetje aan mn hand hangen dat deed ze eerst nooit ik had het gevoel dat ik er bijna was met tam maken maar nu heb ik meer het gevoel dat ik weer opnieuw moet beginnen

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Bericht door Sicos » 22 dec 2018, 20:32

Waar zit de bult precies? Want dat is niet echt duidelijk te zien op de foto.

Leonoor

Bericht door Leonoor » 22 dec 2018, 20:43

Bij de witte vlek aan de dichte kant van het loopwiel

Leonoor

Bericht door Leonoor » 22 dec 2018, 23:05

Er is nog iets bij gekomen 😓 het is nu al 23:00 en ze slaapt dit is niet normaal voor haar weten jullie misschien waardoor dit komt

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 22 dec 2018, 23:58

Hoe voelt de bult aan?
-Hard of zacht?
-Zit de bult in de huid vergroeid, dus aan de huid vast? Of kun je het vel erover heen en weer bewegen? Dus, zit hij los onder de huid.
-Is er iets aan de huid te zien? Rood/wondje/korstje/schilfers?
nb: het witte lijkt me een wit wordend stuk vacht door de wintervacht

Het is niet veel voorkomend dat een jonge hamster een tumor heeft. Maar het kan wel. Ik heb ook een keer een jonge dwerghamster gehad die een tumor kreeg. Als je je erg zorgen maakt, zou je het beste naar de dierenarts kunnen gaan. Maar je bent nog jong en ik weet niet of je ouders dat goed vinden. Het ligt ook een beetje aan de dierenarts. Bij sommigen kun je even langskomen en kost het niet veel. Anderen rekenen wel gewoon een volwaardig consult. Daar zou je even voor met de dierenarts moeten (laten) bellen.

Waar komt je hamster vandaan? Uit een dierenwinkel of van een fokker? Anders zou je de fokker om advies kunnen vragen.

Ik vind aan de foto in de molen te zien je hamster wel met een rechte rug lopen. Maar het omvallen is heel vreemd. Ik kan er geen verklaring voor bedenken.

Hamsters zijn niet per se elke avond even laat wakker. Door de winter staan ze ook onder hormonale verandering en kunnen daardoor iets ander gedrag hebben, bv meer slapen, meer eten, meer hamsteren etc.

Leonoor

Bericht door Leonoor » 23 dec 2018, 06:51

De bult is een hard De bult kan ik zelf niet bewegen maar het vel erover heen wel de huid eromheen is nog gewoon mooi zoals op haar hele lichaampje mijn hamster komt van de ranzijn de aankoop bon zegt mocht er iets met het dier gebeuren kom dan met deze brief naar ons toe dan kunnen wij het misschien vergoeden het om vallen is over dat kwam waarschijnlijk door de honger die ze gister morgen had normaal is mia tussen 7 en 9 wakker nu is ze zelf wakker maar dat laat wakker kan ook omdat ze pas om 14:00 ging slapen
Dankjewel dat jullie mij allemaal willen helpen mijn moeder vind het allemaal onzin

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 23 dec 2018, 11:14

Helaas vinden veel mensen het onzin om je zorgen te maken om een dier wat maar zo weinig kost. Maar ze vergeten dat het diertje ook maar 1 leven heeft en dat het dier ook recht heeft om een goed leven te hebben. En een dier is gewoon helemaal afhankelijk van hoe goed of slecht een baasje voor hem zorgt.

Je zou kunnen kijken of de Razijn iets voor je zou willen betalen, als je naar een dierenarts zou willen gaan. Maar meestal bieden ze aan om het dier om te ruilen. En een dier wat door hun wordt teruggenomen gaat terug naar de groothandel en je zult begrijpen dat dat niet veel goeds betekent. Dus ik neem aan dat je dat niet zou willen.

Fijn dat het omvallen over is. Zorg vanaf nu dat je hamstertje goed te eten heeft! Zeker in de winter hebben ze extra nodig en kunnen ze echt niet zonder eten.

OK, dat de bult niet met de huid vergroeid is, is al fijn. Met de huid vergroeid betekent meestal niet veel goeds. En de huid is dus niet rood, dus dan zal het waarschijnlijk ook geen abces zijn. (Een abces zou door de dierenarts moeten worden geopend en schoongespoeld).

Hoe gaat het verder met je hamster? Is ze wel vrolijk? Rent ze in de molen en door het hok? Je ziet niets raars aan haar? Staan haar oogjes mooi open? (als ze wakker is)

Welke omgeving woon je? Ik zit te denken of er niet in de buurt iemand, bv een fokker, woont die even voor je zou kunnen kijken, wat het zou kunnen zijn.

Leonoor

Bericht door Leonoor » 23 dec 2018, 11:28

Voor de rest is alles normaal ze is vrolijk vertoont geen sypthomen van ziek zijn helaas woon ik in een omgeving waar geen ( ofteminste ik ken ze niet en heb nooit over ze gehoord ) hamster kenners wonen
Trouwens ik zou mia helemaal niet willen ruilen ook al ken ik haar persoonlijkheid nog niet zo goed maar ze loopt ook al steeds rechter 😃 alleen ik wacht af of de bult groter word als dat zo is dan ga is naar de DA voor kijk ik het even aan
Bedankt voor de goede hulp

Plaats reactie