Roborovski hamster eigenaars.

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Sylvia.

Re: Roborovski hamster eigenaars.

Bericht door Sylvia. » 29 jul 2018, 20:22

lush000000 schreef:
29 jul 2018, 20:14
Even een kick omhoog. Kan iemand mij advies geven? Ik heb alleen dwerghamsters en syrtjes, maar ik ga komende week een robo uit de opvang halen. Ik lees verschillende dingen over de grootte van het loopwiel, ik heb de hamster al 'live' gezien en vond hem niet super klein. Moet ik een kleine SS of een medium SS aanschaffen?
Ik zou een medium SS aanschaffen.

Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

lush000000
Leeftijd: 36

Bericht door lush000000 » 29 jul 2018, 20:46

Sylvia. schreef:
29 jul 2018, 20:22
lush000000 schreef:
29 jul 2018, 20:14
Even een kick omhoog. Kan iemand mij advies geven? Ik heb alleen dwerghamsters en syrtjes, maar ik ga komende week een robo uit de opvang halen. Ik lees verschillende dingen over de grootte van het loopwiel, ik heb de hamster al 'live' gezien en vond hem niet super klein. Moet ik een kleine SS of een medium SS aanschaffen?
Ik zou een medium SS aanschaffen.
Dankjewel! Ik heb zoveel gelezen dat ik het niet meer weet :lol: Ik vind zelf ook altijd hoe groter hoe beter, maar ik was hierover toch even aan het twijfelen.

RocKal
Leeftijd: 29

Bericht door RocKal » 25 dec 2018, 19:16

Zijn er mensen op het forum met grotere groepen Roborovski?
Zo jammer dat dit topic stil ligt..

Gabriëlle
Leeftijd: 36

Bericht door Gabriëlle » 25 dec 2018, 22:56

Ik waag mij niet aan grotere groepen robbies, zeker niet als er dames en heren robbies binnen geurafstand van elkaar zijn. Zelfs kleine groepjes robbies gaat redelijk goed tot het voorjaar en dan beginnen met name de mannen elkaar als concurrenten te zien als ze het andere geslacht kunnen ruiken, met alle gevolgen van dien.
Ik weet wel dat er jaren geleden mensen waren die echt grote groepen hadden en die bemerkten dat ook al hadden ze mannen en vrouwen in de bak het aantal hamsters in de bak altijd ongeveer hetzelfde bleef...

Mensen die zeggen dat ze een groep robbies met mannen en vrouwen in 1 bak hebben en dat geweldig gaat vraag ik altijd hoe lang ze ze hebben meestal hebben ze ze korter dan een jaar, en hebben ze het voorjaar nog niet meegemaakt.

RocKal

Bericht door RocKal » 26 dec 2018, 15:43

Grootste aantal Robbies samen dat ik heb geprobeerd waren een moeder + een dochter van het eerste nest en dan 2 dochtertjes van het 2de nest.
De oudste dochter begon de 2 kleinere te verjagen toen deze zo'n 4 weken oud waren. Wat ik niet had verwacht..

Hoop dat er meer ontdekt én gedeeld word nog over Roborovski's en hun gedrag. Er is nog steeds vrij weinig bekend in tegenstelling tot de andere hamstersoorten.

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Bericht door Sicos » 26 dec 2018, 15:59

Ik heb 3 zusjes bij elkaar zitten en dat gaat al ruim 1,5 jaar goed. Soms wel wat gekibbel maar nooit echte ruzie. Ze slapen tenminste altijd samen.

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Bericht door Jaimz » 27 dec 2018, 09:48

Ik heb een groepje van 3 zussen gehad waar het helaas niet goed ging.Toen ze 8 weken oud waren heb ik ze in huis gekregen en ze hebben een aantal weken samen geleefd totdat er onenigheid kwam.Na wat pogingen om te her-koppelen met alle 3,en of het met 2 zussen wel zou gaan,wat dus niet lukte en heb ik besloten om ze alle 3 apart te zetten en zo hebben ze altijd geleefd.

1 zus wilde dus het liefste alleen leven.Ja,die robbies heb je ook.Zij was ook de rustigste van de 3.
De andere 2 zussen vonden elkaar wel leuk maar alleen vanuit in hun eigen bak.Ze stonden naast elkaar.

Het echte hoe en waarom het fout gaat blijft altijd gissen,vaak is het verschil in karakter de oorzaak wat ik al een paar keer heb meegemaakt.

RocKal

Bericht door RocKal » 27 dec 2018, 16:47

Ik had vader + 2 zoons bij elkaar. De vader en 1 zoon schoten goed met elkaar op maar ze verjaagden de 2de zoon.
Die heb ik er toen uitgehaald en apart gezet. Toen ging alles prima tot ik op een avond een gekrijs hoorde!
De zoon had zijn vader aangevallen (zoon was 3 maand oud). Er was niets te zien op het kontje, alle wondjes waren op borst en buik.
Vadertje was helemaal in shock en is 24u later bezweken aan zijn verwondingen.

Moet je weten dat ik ze de avond voordien nog lekker samen had zien eten en er was niets aan de hand...
Niets te zien van vijandigheid of zenuwachtig gedrag, gewoon samen eten, samen in het radje... alles leek in orde.

Ik heb ook de moeder + dochter en dat gaat goed. Ook nog 2x zus + zus en dat gaat ook prima.
De broers heb ik nog proberen koppelen op 3.5 maand oud maar dat ging direct verkeerd dus zij zitten apart.

Men moeder heeft ook 2 broers van dat nest, zaten samen van kleins af aan en is vandaag verkeerd gegaan.
Deze zitten dus ook apart nu..

Saskia1982
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » 28 dec 2018, 19:56

Ik heb meerdere grote groepen zitten, maar moet het voorjaar nog afwachten..

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Bericht door Sicos » 29 dec 2018, 15:25

De 3 zusjes samen bezig met het verhuizen van hun slaapplaats.

RocKal

Bericht door RocKal » 29 dec 2018, 18:39

Mijn ervaring tot nu toe is dat vrouwtjes samen makkelijker gaat.
Al men mannen zitten noodgedwongen apart, alle vrouwtjes in duo..

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Bericht door Jaimz » 30 dec 2018, 11:24

Sicos schreef:
29 dec 2018, 15:25
De 3 zusjes samen bezig met het verhuizen van hun slaapplaats.

Zo herkenbaar! :+:

Mijn ervaring is dat een koppel dames inderdaad beter gaat als een koppel mannen.Het zal buiten het verschil in karakter,ook met territorium hebben te maken.

Saskia1982
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » 30 dec 2018, 13:04

Hier juist geen verschil tussen de geslachten opgemerkt, ik heb één keer twee mannen uit elkaar moeten halen en de tweede keer ging het om een vrouw. De derde keer ging het ook om een vrouw, maar dat was een eenmalig rangorde bepalen tussen de dames want dat bleef bij één keer twee kleine bijtplekjes en paar dagen later kon ik al niet eens meer zien welke vrouw het was..

RocKal

Bericht door RocKal » 30 dec 2018, 19:26

Ik zou het super vinden moest ik men single Roborovskis kunnen koppelen maar helaas.
Volgend jaar eens proberen of het lukt zoals bij de Campbellies wel eens word gedaan, een oudere + ukje(s).

Blijkbaar vind je in Nederland niet snel Robo's in dierenwinkels?
In België zit het vol.. dus véél groothandel.. lijkt me niet goed, word niet geselecteerd op sociaal gedrag enzo natuurlijk.

Saskia1982
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » 30 dec 2018, 20:47

Zo nu en dan kom ik ze wel tegen ergens in een dierenwinkel, maar inderdaad niet heel vaak. En ook klopt het wel dat karakter voor een deel erfelijk bepaald is, dus daar zal zeker op te selecteren zijn.

Plaats reactie