roborovski hamsters

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

Plaats reactie
Zoe.de.kock
Hamsters: Hippy&Milan
Leeftijd: 16

roborovski hamsters

Bericht door Zoe.de.kock » 30 dec 2018, 11:09

Ik heb 2 roborovski hamster dwerghamsters uit de dierenwinkel.
Ik had om 2 vrouwtjes gevraagd maar na zelf onderzoek te doen nadat ik mijn hamsters op elkaar zag zitten heb ik ontdekt dat het een jongetje en meisje was.
Ik denk dan ook dat mijn vrouwtje zwanger is.Ze heeft veel tekenen zoals een enorm nest bouwen,het mannetje verjagen uit het nest(ik heb een nieuw kotje voor hem gekocht &ze zitten nu apart),als ik in haar nest ben begint ze te bijten(terwijl ze vroeger graag werd opgepakt...),haar tepels zijn goed zichtbaar,...
Ze is wel niet opmerkbaar dikker geworden.
Ze heeft haar nest ondertussen al 3×verplaatst en het licht nu in haar radje moet ik hier iets aan doen?
ik heb een wildkleur &white face roborovski,hoe gaan de jongen er uit zien?
De eerste foto is van het nest &de 2de van de 2 kotjes samen.Is het erg dat ze dicht bij elkaar staan?
Ik heb al veel info gehaald van het internet maar als jullie nog iets belangrijk weten mogen jullie het altijd melden. _/-o_
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Zoe.de.kock op 30 dec 2018, 12:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Re: robovski hamsters

Bericht door Sicos » 30 dec 2018, 11:31

Hoi Zoe,

Je zou eens bij Gabrielle (memberlist.php?mode=viewprofile&u=465) kunnen informeren. Zij fokt robbies dus wellicht dat zij wat tips heeft voor je.

Via onderstaande link kan je haar een bericht sturen via het forum.

ucp.php?i=pm&mode=compose&u=465

Mirkku
Leeftijd: 27

Re: roborovski hamsters

Bericht door Mirkku » 30 dec 2018, 12:48

Aan alles wat je beschrijft maak ik wel op dat ze dichtbij is. Ik zou nu niet meer aan het nest gaan rommelen denk ik, wel goed in de gaten houden of mama het wieltje niet gaat gebruiken terwijl er kleintjes in liggen! Als zij ergens anders zit en/of ook een nestje heeft, zou ik het wieltje toch maar weghalen denk ik. Verder kunnen de kleintjes door de tralies heen, dus ik zou ook snel ergens een grote plastic bak halen, of zorgen dat je de tralieafstand op een andere manier verkleind. Ik weet niet of het stressvol zou zijn om het vrouwtje daar nu nog in over te zetten, maar misschien wel zodra de kleintjes gaan lopen.
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrenman Herman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

Saskia1982
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » 30 dec 2018, 13:13

Geslachtsbepaling bij robos kan inderdaad best lastig zijn, zeker als ze nog jong zijn.. Dus wat dat betreft komen vergissingen wel vaker voor.
Persoonlijk vind ik traliehokken voor roborovski dwerghamsters niet zo geschikt, liever een aquarium met lekker veel bodemoppervlak. Misschien dat je marktplaats in de gaten kan houden voor een goedkope bak, voor nu kunnen ze best in deze kooien blijven.
Wel zou ik bij de vrouw het radje uit het hok halen, met jongen is dat niet zo veilig.. Ook zou ik als de jongen er nog niet zijn de bovenverdieping afsluiten, mocht ze de jongen boven krijgen dan loop je het risico dat de jongen naar beneden vallen en teveel afkoelen, als de moeder ze niet op tijd vind dan gaan ze dood.
Wat betreft de kleuren, in elk geval wildkleur en eventueel ook whiteface..

Zoe.de.kock

Bericht door Zoe.de.kock » 30 dec 2018, 14:24

Het probleem is als ik het radje er uit haal dat heel het nest naar beneden valt aangezien de plastice voorkant 1 deel is.Ik kan wel via vanboven er een wc roletje tussen steken zodat het niet meer kan draaien.Ik kan ook het nest via lepels terug naar de vorige nestplaats leggen en dan zoals je zegt het bovendste deel afsluiten.Wat zou ik het best doen?
Want ik denk inderdaad dat de baby's ook redelijk snel gaan komen.
waarom raden jullie tralieskooien af?

Saskia1982
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » 30 dec 2018, 20:43

Jonge robos zijn heel klein, dus kans dat je straks jongen door de tralies gaat verliezen, verder zijn robos van nature bodemdieren en geen klimmers. Maar het grootste voordeel van een dichte bak is toch wel dat je er veel meer bodembedekking in kwijt kan, zodat de hamsters lekker kunnen graven. Tot slot, maar dat is persoonlijk, vind ik een aquarium ook gewoon veel mooier om te zien. Vanaf mijn stoel kan ik mijn hamster aquaria allemaal in kijken, dus ik zie de hamsters zonder dat ik bij het hok moet staan, maar ook als de hamsters slapen vind ik een mooi ingericht aquarium mooier als een traliehok.

Wat je het best kan doen aan het nest, tja dat is moeilijk inschatten vanaf afstand.. Ik ken mijn eigen robos en weet welke ik veilig kan verplaatsen vlak voor de bevalling en welke wat sneller stress krijgen als ik teveel verander. Dat hangt ook af van het karakter van je robo..

Zoe.de.kock

Bericht door Zoe.de.kock » 30 dec 2018, 21:02

mijn hamster is normaal heel lief en vriendelijk maar de laatste dagen is ze wel redelijk bijterig,ik denk dat dit inderdaad te veel stres zal opleveren want als ik in haar hok kom komt ze al aangelopen &probeert ze me weg te jagen.Ik heb er wel voor gezorgd dat het wieltje zeker niet kan draaien.Ik verwacht dat ze deze nacht gaat bevallen.
Ik ga de aquaria zeker in overweging nemen maar dit kan dan wel pas na dat de babys zijn geboren &wat ouder zijn.

Plaats reactie