Tot wanneer eet een hamster haar baby’s op?

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

Plaats reactie
Nathaliev
Hamsters: Loewie en Minnie

Tot wanneer eet een hamster haar baby’s op?

Bericht door Nathaliev » 11 jan 2019, 22:53

Hoi allemaal!
We hebben een mooi nestje van ongeveer tien hamstertjes. Ze zijn nu een week en een dag.
Een collega op het werk zei dat je je handen kan inwrijven aan het nestmateriaal om de baby’s al eens aan te raken.
Dat hebben we gedaan, maar kan de mama de hamsters hen hierdoor nu nog opeten? Ook al zijn ze al zo groot?
Ik hoop van niet!

Bedankt!

Saskia1982
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Tot wanneer eet een hamster haar baby’s op?

Bericht door Saskia1982 » 11 jan 2019, 23:52

Ligt eraan hoe tam de moeder is.. Ik weet dat als ik hokken verschoon zelfs de hokken met nestjes van enkele uren oud gewoon kan verschonen. Plukje nestmateriaal van het oude nest ergens in een hoekje, jongen erop en geen moeder die daar problemen mee heeft. Dit geld in elk geval bij mijn zelf gefokte hamsters. Bij aangekochte hamsters wacht ik meestal tot de jongen ongeveer een week zijn.
Wil je heel zeker zijn, dan kan je wachten tot ze ongeveer 2 weken zijn.. Dan zijn de oogjes open en gaan ze zelf al meer buiten het nest ontdekken.
Het echte aan handen laten wennen en tam maken begin ik pas aan als ze 3 tot 4 weken zijn, voor die tijd stoor ik ze enkel met hokken verschonen en af en toe wat foto's maken..

Nathaliev

Bericht door Nathaliev » 12 jan 2019, 23:51

Saskia1982 schreef:
11 jan 2019, 23:52
Ligt eraan hoe tam de moeder is.. Ik weet dat als ik hokken verschoon zelfs de hokken met nestjes van enkele uren oud gewoon kan verschonen. Plukje nestmateriaal van het oude nest ergens in een hoekje, jongen erop en geen moeder die daar problemen mee heeft. Dit geld in elk geval bij mijn zelf gefokte hamsters. Bij aangekochte hamsters wacht ik meestal tot de jongen ongeveer een week zijn.
Wil je heel zeker zijn, dan kan je wachten tot ze ongeveer 2 weken zijn.. Dan zijn de oogjes open en gaan ze zelf al meer buiten het nest ontdekken.
Het echte aan handen laten wennen en tam maken begin ik pas aan als ze 3 tot 4 weken zijn, voor die tijd stoor ik ze enkel met hokken verschonen en af en toe wat foto's maken..
Hmm, oef dan ben ik juist bezig! :-) Mijn hamster is heel tam en ze maakte er geen probleem van dat ik even keek, maar ik lees hier zoveel over opgegeten hamsters...
Ik kijk er al naar uit als ze gaan kruipen!

Bedankt voor de uitleg, hier heb ik veel aan!

Nathaliev

Bericht door Nathaliev » 12 jan 2019, 23:53

Nu vroeg ik me wel af: ik las ergens dat de mama haar baby’s opeet als je ze langer dan twee weken bij haar laat... omdat ze zich aan hen begint te storen... is dit zo?

Saskia1982
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » 13 jan 2019, 10:15

Ik haal de jongen inderdaad met 3 weken al weg bij de moeder, juist omdat ik al een paar keer heb meegemaakt dat de moeder ze rond die leeftijd gaat verstoten. Meestal blijft het bij ruzie, maar heb helaas ook al enkele gewonde of zelfs dode jongen gehad. Dat is wel al jaren terug en ik heb best flink wat nesten gefokt, dus het gebeurd maar zelden.. Beter safe then sorry!
Jongen gaan hier met 3 weken dus weg van de ouders, maar laat ik wel in een groep. Afhankelijk van het aantal jongen is de groep eerst nog gemengd tot ze 5 tot max 6 weken oud zijn of meteen op geslacht gescheiden.

Nathaliev

Bericht door Nathaliev » 13 jan 2019, 20:55

Saskia1982 schreef:
13 jan 2019, 10:15
Ik haal de jongen inderdaad met 3 weken al weg bij de moeder, juist omdat ik al een paar keer heb meegemaakt dat de moeder ze rond die leeftijd gaat verstoten. Meestal blijft het bij ruzie, maar heb helaas ook al enkele gewonde of zelfs dode jongen gehad. Dat is wel al jaren terug en ik heb best flink wat nesten gefokt, dus het gebeurd maar zelden.. Beter safe then sorry!
Jongen gaan hier met 3 weken dus weg van de ouders, maar laat ik wel in een groep. Afhankelijk van het aantal jongen is de groep eerst nog gemengd tot ze 5 tot max 6 weken oud zijn of meteen op geslacht gescheiden.
Ik las in een boekje dat ze best na twee weken op geslacht gescheiden worden, maar dat lijkt zo vroeg!
Sommige baby’s piepen enorm... kan dit de mama boos maken?

Saskia1982
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » 13 jan 2019, 21:46

Dat gepiep is normaal hoor, daar kan de mama wel tegen.
Met twee weken gaan pas net de oogjes open, dus nog geen enkele rede om ze dan al op geslacht te gaan scheiden. Op die leeftijd hebben ze ook nog gewoon hun moeder nodig.

Nathaliev

Bericht door Nathaliev » 13 jan 2019, 22:08

Saskia1982 schreef:
13 jan 2019, 21:46
Dat gepiep is normaal hoor, daar kan de mama wel tegen.
Met twee weken gaan pas net de oogjes open, dus nog geen enkele rede om ze dan al op geslacht te gaan scheiden. Op die leeftijd hebben ze ook nog gewoon hun moeder nodig.
En het oppakken, neemt dat de geur niet weg?

Saskia1982
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » 13 jan 2019, 22:15

Tenzij je ze heeeeel lang vast houd en je handen heel erg naar zeep of parfum ruiken zal dat allemaal wel meevallen. Gewoon eventjes oppakken en niet langer als een paar minuutjes, dan kan dat echt geen kwaad.

Nathaliev

Bericht door Nathaliev » 13 jan 2019, 22:17

:-) Thanks!

Plaats reactie