Gedrag hamster

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
LonnekeJanssen
Hamsters: Gerard

Gedrag hamster

Bericht door LonnekeJanssen » 21 jan 2019, 20:29

Hoi allemaal! Ik ben nieuw op dit forum en heb een account aangemaakt vanwege het volgende:

Ik pas nu tijdelijk op de Russische dwerghamster Chantal. Chantal is nu ongeveer vijf maanden oud en woont sinds eind november bij een vriendin van mij. Mijn vriendin vertelde vaak over het gedrag van Chantal. Ze gilde/schreeuwde veel en leek totaal niet tam te krijgen. Chantal is nu sinds anderhalve week bij mij en haar gedrag lijkt steeds erger en heftiger te worden. Vandaag ben ik met een handschoen aan met mijn hand de kooi ingegaan en ze viel me letterlijk aan. Ze hing met haar bekje plus vier pootjes aan mijn vinger.
Ter illustratie, zie deze video:

In eerste instantie lijkt Chantal veel contact en aandacht te zoeken, maar zodra wij tegen haar praten begint zij te gillen. Soms zelfs al als we alleen al bij de kooi staan. Wij hebben zelf ook een hamster, Gerard. Van deze hamster zijn wij dit totaal niet gewend, alleen toen zij net bij ons was leek ze het eng/spannend te vinden. Gerard is erg tam en lijkt aandacht erg leuk en fijn te vinden, het contrast met Chantal is dus enorm groot.
Het gedrag van Chantal lijkt steeds erger te worden en ik vraag me af wat er met haar aan de hand is. Ik maak mij ook een beetje zorgen om haar. Ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven op deze vraag, of met mij mee kunnen denken.

Alvast bedankt!

Lonneke Janssen

melson

Re: Gedrag hamster

Bericht door melson » 21 jan 2019, 23:12

Ik denk dat de hamster heel veel stress heeft. Het hok is duidelijk te klein en niet erg goed voor een hamster ingericht, ze kan bijna zich nergens veilig voelen in deze kooi. ook is het looprad veels te klein, voor een dwerghamster moet het toch minimaal 20cm diameter hebben.
ik zal voor een andere huisvesting (glazen bak) gaan kijken (rond de 100x50cm) waar je ook minimaal 15cm hoog zaagsel in kunt doen. goed inrichten met een groot looprad en verstopmogelijkheden (wortels, kurken buizen, huisjes) en een zandbad. ik denk dat haar gedrag dan best snel zal veranderen...ik heb ook een zogenaamd bijtertje uit een te kleine kooi opgenomen. hier in een grote kooi met verzoenlijke inrichting komt ze zo op de hand zonder te bijten.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 22 jan 2019, 10:28

Dit diertje is duidelijk doodsbang voor mensen! Ik weet niet waar je vriendin het hamstertje vandaan heeft? Het kan zijn dat hij waar hij vandaan komt heel slechte ervaringen heeft opgedaan. Ik heb dit gedrag eerder gezien bij een dwerghamster die bij mijn nichtje logeerde. Daar zag je ook dat hij eigenlijk wel aandacht wilde, maar toch begon te krijsen, omdat de angst het overwon. Met heel veel geduld zou dit gedrag wellicht wel enigszins kunnen veranderen. Maar dan moeten eerst wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan.

Ik ben het bv met Melson eens dat het diertje zich nergens even kan terug trekken. Continue wordt er naar hem gekeken. Een hamster is een prooidier. Dus voor zijn gevoel wordt er continue op hem geloerd. En hij heeft al zo'n angst voor mensen. Zo zal hij zich nooit veilig voelen. Ik vind ook het hok inderdaad niet geschikt voor een dwerghamster. Er zullen hamsters zijn die zich wel tam zullen gaan gedragen in zo'n hok hoor, maar voor deze hamster is het een opeenstapeling van verkeerde prikkelingen.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

LonnekeJanssen
Hamsters: Gerard

Bericht door LonnekeJanssen » 22 jan 2019, 12:00

Bedankt voor jullie reacties!

Voor nu heb ik de inrichting van de kooi aangepast. Het bovenplateau is leeggemaakt, daar staat nu alleen het huisje. Beneden heb ik twee wcrolletjes, wcpapier en wat extra bedekking neergelegd. Ik ga straks kijken voor een nieuw rad en ook een zandbadje.

Chantal komt van de Pets Place vandaan, het zou kunnen dat ze daar negatieve ervaringen heeft opgedaan. Mijn Gerard komt ook van Pets Place, maar ieder dier is natuurlijk anders. Ze is ook super actief in haar kooi, en loopt ook vaak in de bal. Op mij komt ze erg gestresst over..

Goudhamster Hammie
Hamsters: Lilly

Bericht door Goudhamster Hammie » 22 jan 2019, 12:23

Ik denk dat het gewoon beter is als er een nieuwe kooi komt. De bakken van deze traliekooien geven haar niet de gelegenheid om te graven, waardoor ze haar gedrag niet kan ontplooien. Ik raad je eigenlijk aan om eens op marktplaats te kijken. Daar krijg je vak betere kooien voor lagere prijzen

Plaats reactie