Bijtende goudhamster

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Sjimmiedehammie
Hamsters: Sjimmie

Bijtende goudhamster

Bericht door Sjimmiedehammie » 24 jan 2019, 23:14

Hallo!
Ik heb sinds zondag een hele leuke goudhamster, Sjimmie. Ik heb haar dus nog niet lang en wil haar graag tam maken. Ik heb al veel info opgezocht en ben er al goed mee bezig. Wel las ik bijna overal dat goudhamsters normaal eigenlijk niet vaak bijten, maar dat doet Sjimmie wel. Ik ben sinds zondag elke dag veel bij de kooi gaan zitten, heb veel tegen haar gepraat en heb haar niet uit de kooi gehaald, maar op het moment dat ik haar via de kooi aan mijn hand laat ruiken, begint ze ontzettend hard te bijten. Ze heeft lange, scherpe tandjes, dus het doet ook nog eens pijn. Nou is mijn vraag: is dit normaal? Zitten we nog in een te vroeg stadium om ons hier zorgen om te maken? Of moet ik iets nieuws proberen?

amberiscool
Hamsters: Molly
Leeftijd: 21

Re: Bijtende goudhamster

Bericht door amberiscool » 26 jan 2019, 10:01

Lijkt ze ook bang voor je hand? Het zou ook kunnen dat je hand naar iets lekkers ruikt

Sjimmiedehammie
Hamsters: Sjimmie

Bericht door Sjimmiedehammie » 26 jan 2019, 11:17

Nee ze lijkt niet bang, ze komt eigenlijk direct aan mijn hand ruiken, soms dan ruikt ze alleen, maar soms dan probeert ze ook te bijten. Ik zorg meestal dat ik mijn handen heb gewassen (zonder zeep) en dat mijn handen niet naar voer ruiken ofzo.

Dukat
Hamsters: Plato, Hekate en Rugal

Bericht door Dukat » 28 jan 2019, 15:10

Wat ook mogelijk is, is dat haar kooi te klein is. Dan kunnen hamsters te veel hun kooi als territorium beschouwen en het willen verdedigen. Daarnaast is elke hamster weer anders. Zo is de ene eerder tam dan de andere.

De minimummaten voor de kooi van een goudhamster zijn 80x50cm. in grondoppervlak.
100x50cm is nog beter en mijn persoonlijke ervaring is minimaal 120x50 cm geschikt.

Veel bij de hamster zitten en zachtjes praten (desnoods jouw aantekeningen van jouw huiswerk of werk voorlezen met een vriendelijke rustige stem), kan helpen om de hamster te laten wennen aan jouw stem en aanwezigheid.

De meningen zijn verdeeld, maar ik heb positieve ervaringen met snippers keukenrol dat je in jouw handen wrijft en in de kooi verspreidt zodat de hamster aan jouw geur wendt. Sommige mensen zijn van mening om de hamster meteen te pakken en uit de kooi te halen zonder aarzeling. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit van een lange beker waar de hamster in kan kruipen en zo zelf bepaalt wanneer zij uit de kooi wil.

Een andere mogelijkheid waarom de hamster bijt is omdat het drinkflesje stuk is of het loopmolentje kapot is, of omdat ze ergens pijn heeft.

Daarnaast hebben hamsters lichaamstaal.

Half op de zij liggen met een pootje omhoog betekent "Nee".
Er bij krijsen betekent "NEE"!
Rechtop staan met opgeblazen wangzakken en stampen of springen betekent "Ga weg"!
Niks zeggen of zachtjes knarsentanden en de ogen halfgesloten en de kop scheef betekent "Ik ga bijten als je nou niet weggaat".

Positief lichaamstaal bestaat ook:
Een soort zachte nies-klikgeluidjes betekent: "Ik bouw een nest en/of ik zoek eten".
Geeuwen en strekken: "Ik heb lekker geslapen". of "Ik voel me op m'n gemak".
Uitgebreid lang wassen: "Ik begin te wennen"

Dan nog een uiting van onzekerheid:
Kort wassen: "Ik ben nerveus".
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

Romy S

Bericht door Romy S » 28 jan 2019, 15:49

ow wat sneu, nou daar gaat ie dan, waar komt je hamstertje vandaan, fokker of dierenwinkel en wat is haar leeftijd?
als je haar van een fokker hebt dan zou ze handen gewend moeten zijn, komt ze uit de dierenwinkel dan is hij waarschijnlijk niks gewend en schrikt hij van je handen als je die in zn nabijheid laat zien. dan moet je dus heel rustig aan doen, want hij is echt heel bang begrijp ik uit je verhaal . Begin maar gewoon met door de bodembedekking te rommelen, maar niet laten ruiken want zoals je vernomen hebt zijn je handen eng en die moet ze eerst gaan vertrouwen. regelmatig wat voer in zn hok strooien kleine beetjes zodat ze leert dat handen goed zijn ipv die rare grijpdingen . en gewoon lekker blijven praten. Het is in het begin niet erg dat je kooi niet te groot is, ook geen minie natruurlijk, zodat ze zich veilig voelt. zorg in ieder geval dat je een huisje en een groot rad erin hebt en evt een tunnel of zo, zodat je niet eerst alle kanten op moet om hem te zoeken en ze weer banger wordt van je handen. Als ze eenmaal aan je handen zijn gewend kun je altijd een groter hok nemen, zo werk ik ook, en gaat prima.
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

MijnhamsterJingle
Hamsters: Jingle&Sara

Bericht door MijnhamsterJingle » 23 mar 2019, 08:24

Het kan ook zo zijn, (deed mijn hamstertje soms ook) dat ie denkt dat het iets lekkers is. Bijt ie echt in je vinger of in je hand?

Ikhouvanhamsters.nl
Hamsters: Ginny

Bericht door Ikhouvanhamsters.nl » 02 jun 2019, 10:12

Als je hamster bijt, dan is het niet omdat hij agressief is of omdat hij boos is: Het is alleen als hamsters bang zijn, of inderdaad, je handen ruiken naar eten. Mijn hamster beet aan het begin ook heel veel, en hou in gedachte dat alle hamsters anders zijn. Maar een hamster is niet het zelfde als een hond of kat: je zal hem moeten temmen. Ik heb een paar zaadjes of snoepjes(voor de hamster) in mijn platte hand gedaan en dan heb ik gewacht tot ze er eentje kwam afpikken. Dit heb ik 2 weken lang volgehouden, en toen daarna probeerde ik mijn hand in de kooi te doen. Toen kwam ze op mijn hand zitten. Maar, je moet ook in gedachte houden dat als jij bang bent, de hamster zelf ook sneller bang wordt. Een tip: was je handen eerst goed met alleen water zodat ze niet meer naar eten ruiken! Deze reactie was trouwens helemaal niet nodig als je hem al getemd had maar okeee. Ook moet je wat knaagspeeltjes in de kooi hebben, want hamstertanden blijven groeien, dus ze heeft iets nodig om haar tanden op te slijpen. Dan, als ze je bijt, doet het niet zoveel pijn meer ;)

Plaats reactie