Vragen eerste hamster SPOED!

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Stich de hamster
Hamsters: Stich

Vragen eerste hamster SPOED!

Bericht door Stich de hamster » 01 feb 2019, 19:52

Hoi hoi, ik heb sins een week een Russische dwerghamster! Hij is 9 maanden oud en weegt 70 gram en is 10 centimeter, is dit te zwaar? En hij trilt heel erg als ik hem vast houd weet iemand wat dat is? Hij is namelijk niet bang hij kruipt altijd meteen op mijn hand. Hij bijt ook niet. Hij is ook vrij lomp valt in zijn kooi, van schoot ( niet heel hoog) kan dit met elkaar te maken hebben? ik wil een aquarium kopen van 80 x 40 ( L x B) met veel huisjes/ speeltjes. En een loop radje & chinchilla zand. Mijn kooi is namelijk 45x30 en ik vrees dat dat te klein is.wat vinden jullie?

Sylvia.

Re: Vragen eerste hamster SPOED!

Bericht door Sylvia. » 01 feb 2019, 19:59

Waar heb je je hamster vandaan?
Wat voor kleur is je hamster?

Trilt je hamster de hele tijd? Of alleen soms?
Zou je een filmpje kunnen maken van het trillen en de link hier plaatsen? (uploaden via youtube)

Een kooi van 45 x 30 cm is inderdaad te klein.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Stich de hamster

Bericht door Stich de hamster » 02 feb 2019, 11:29

De hamster komt van vrienden van ons, haar dochter zag de hamster niet meer zitten. Volgensmij hebben hun de hamster uit de dierenwinkel (pets place) Nieuwegein. Hij is denk ik een wild kleur. Hij trilt vaak de eerste 5 minuten als ik hem vasthoud, maar doet het ook in zijn kooi. Ik zal er een filmpje van maken, maar heb geen idee hoe dat moet. Even uitvogelen🤪

Stich de hamster

Bericht door Stich de hamster » 02 feb 2019, 11:31

Ik heb een aquarium gezien van 60X30 kan dit wel? Ik zorg dan dat hij voldoende speel/klim martiaal heeft.

melson

Bericht door melson » 02 feb 2019, 11:41

60x30 is nog steeds te klein. kijk liever voor 100x50cm, minimaal 80x50cm.
Voor mij leest het alsof je hamster van de angst en stress trilt. ook al klimt die zelf in je hand (wat moet hij anders in de kleine kooi?) maar vind het dan wel eng.
je hamster is trouwens niet lomp, hamsters kunnen geen hoogte zien, daarom is het belangrijk dat je oplet dat hij niet te hoog kan vallen.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Stich de hamster

Bericht door Stich de hamster » 02 feb 2019, 11:51

Oké dankjewel voor je reactie. Hoe zorg ik er dan voor dat hij het minder eng vind? Ik geef hem allerlei lekkernijen waar door ik hoopte dat hij het op schoot leuk zou gaan vinden. En is hij te zwaar? Ik had namelijk gezien dat een hamster van 10 CM maximaal 60 gram mag zijn... Wat vind u?

melson

Bericht door melson » 02 feb 2019, 12:15

alleen cijfers zeggen niet veel. kun je een foto plaatsen? teveel lekkernijen (wat geef je dan?) zal ik hm ook niet geven, want hij kan niet veel bewegen, vooral als hij geen looprad heeft.

ik zal hem eerst met rust laten. Als je hem uitloop wil geven dan zal ik hem ook niet op schoot laten lopen, daar heeft hij niks aan. Hij kan zich niet verstoppen (hamster zijn prooidieren) en kan ook niet goed lopen. Ik zal hem een uitloop bouwen. Als je erbij zit kun jet dat gewoon met karton maken, anders liever met hout of tralies. daarin verstop- en spelmogelijkheden. misschien heb je ook nog een grote opbergbox die je als tussentijdse kooi of uitloop kunt opbouwen?
groetjes
Melanie

http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Stich de hamster

Bericht door Stich de hamster » 03 feb 2019, 10:51

Hoi, ik geef hem vaak meelwormen, zonnebloem pitten, en Eem groen achting snoepje van de dierenwinkel. Hij heeft nu een andere kooi, een aquarium met een dikke laag bodem bedekking. Een houten hamster kasteel, looprad van 20 cm, nog een huisje en zn water en voer. Ik kan wel wat maken van oude dozen. Het trillen is nu wel gestopt, is dit een goed teken? Ik zal zo een foto plaatsen

Stich de hamster

Bericht door Stich de hamster » 03 feb 2019, 10:51

Afbeelding

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 03 feb 2019, 11:15

We kunnen je foto niet zien! Je kunt gewoon onder het tekstvak de blauwe tekst "P afbeelding toevoegen" aanklikken en zo de foto uploaden.

Als het trillen nu is gestopt is dat een goed teken. Trillen kan diverse oorzaken hebben.
Trillen komt oa voor:
- sommige zwart en zwartgerelateerde dwerghamsters krijgen een vorm van trillen zoals Parkinson bij de mens; dit is een chronische ziekte die OF gelijk in het nest OF op iets oudere leeftijd ontstaat
- bij torpor (een soort korte winterslaap, een energiebesparingstoestand) trillen ze, met name bij ontwaken
- bij stress
- bij angst
- bij pijn
- bij ziekte
- bij uitdroging
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Stich de hamster

Bericht door Stich de hamster » 05 feb 2019, 20:04

Hoi een foto plaatsen lukt niet...
Angst en stress lijkt mij het niet, hij kruipt altijd op Mn hand ook nu ik een grooten kooi voor hem heb. Uitdroging sws niet hij heeft altijd toegang tot water. Pijn & ziekte weet ik niet, waar aan kan ik dit merken? En hoe Parkinson? Wat mij wel opvielmis sins dat ik een nieuwe kooi heb is hij van 71 gram naar 65 gegaan... ik heb foto’s van stich op mij istagram pagina @hamsterstich.

Stich de hamster

Bericht door Stich de hamster » 05 feb 2019, 20:04

Hamster_stich bedoel ik.

Stich de hamster

Bericht door Stich de hamster » 05 feb 2019, 20:05

Afbeelding

Stich de hamster