Schuwe Hamster

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Simonevds
Hamsters: Freddie & Eevee

Schuwe Hamster

Bericht door Simonevds » 12 feb 2019, 14:34

Hoi lieve leden!

Ik heb een vraagje, ik heb sinds kort een Syr opgevangen van mensen die er niet voor konden zorgen. Zij is zo bang dat ze haar huisje alleen uit komt als ik er niet ben. Ze is 4 maanden, woont in een 120x50 terrarium bij mij op de kamer. Ik betrap haar er op dat ze echt alleen het huisje uitkomst als ze weet dat ik weg ben. Ik wil haar graag wat minder bang maken. Want ik denk dat het voor haar niet prettig is om zo angstig te leven. Ook heeft ze nooit een loopradje gehad, ze maakt in haar nieuwe verblijf hier ook geen gebruik van.
Soms leg ik eten in het radje in de hoop dat ze er dan gebruik van gaat maken, maar dit eet ze alleen op en verder doet ze er niks mee.

Ik heb laatst wel gelukkig een kleine “doorbraak” gehad, toen heeft ze een meelworm uit mijn hand gegeten.

Ik heb veel ervaring met hamsters, maar dit hele bange gedrag ben ik nog nooit tegen gekomen. Iemand tips? Ik wil haar leven zo prettig mogelijk maken, want met deze “angst” lijkt mij dat ze geen prettig leven heeft op dit moment.

melson

Re: Schuwe Hamster

Bericht door melson » 12 feb 2019, 17:15

ik zal dan zoveel mogelijk schuilplaatsen (veel takken met bladeren, kurken tunnels en wortels, tunnels) zal aanbieden. Ook veel zaagsel zodat ze ook gangen kan bouwen en 'veilig' overal naar toe komt.
Gewoon tijd geven en afwachten. ik denk, dat hij het looprad ook nog zal ontdekken. Misschien kun je het looprad nu in het begin ook een beetje 'verstoppen' zodat hij beschermd kan lopen. Lopen helpt ook om stress af te bouwen.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Simonevds

Bericht door Simonevds » 12 feb 2019, 18:33

melson schreef:
12 feb 2019, 17:15
ik zal dan zoveel mogelijk schuilplaatsen (veel takken met bladeren, kurken tunnels en wortels, tunnels) zal aanbieden. Ook veel zaagsel zodat ze ook gangen kan bouwen en 'veilig' overal naar toe komt.
Gewoon tijd geven en afwachten. ik denk, dat hij het looprad ook nog zal ontdekken. Misschien kun je het looprad nu in het begin ook een beetje 'verstoppen' zodat hij beschermd kan lopen. Lopen helpt ook om stress af te bouwen.
Goed idee, ik heb al veel schuimogelijkheden maar ik ga de kooi dan nog wat voller zetten zodat zij nog veiliger voelt. Waar ik bang voor ben is dat zij mij dan helemaal niet meer ziet, zou dit een probleem zijn? Ik hoef haar niet perse heel tam te hebben, maar zou leuk zijn (voor zowel mijn hamster als ik) als ze niet zo bang is voor mij... Bedankt voor je tips in ieder geval! :)

melson

Bericht door melson » 12 feb 2019, 18:42

Doordat er meer schuilplaatsen zijn gaat de hamster (misschien) meer op onderzoek uit. Dus je zou hem dan ook meer zien. Als die meer op zijn gemak is kun je ook kijken of je weer dingen uit kunt halen.
Het hoeft ook niet helemaal dicht te zijn, maar zo dat hij zich veiliger voelt
groetjes
Melanie

http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Simonevds

Bericht door Simonevds » 12 feb 2019, 19:05

melson schreef:
12 feb 2019, 18:42
Doordat er meer schuilplaatsen zijn gaat de hamster (misschien) meer op onderzoek uit. Dus je zou hem dan ook meer zien. Als die meer op zijn gemak is kun je ook kijken of je weer dingen uit kunt halen.
Het hoeft ook niet helemaal dicht te zijn, maar zo dat hij zich veiliger voelt
Dankjewel voor je tips! Zal ik mijn hamster met rust laten voor een tijdje of telkens toch even mijn hand in de kooi laten?

Dukat
Hamsters: Rugal (Russchisch blauwe syr)

Bericht door Dukat » 18 feb 2019, 20:11

Ik heb net een syr geadopteerd die ook nog erg schuw is. Hij durft niet eens een walnoot uit mijn handen te nemen en hij is erg alert. Hij slaapt heel licht. Rommelen in de kooi strest hem nu nog te veel.
Wat ik doe bij Rugal, een syrisch russisch blauw mannetje van 3 maanden, is snippers keukenrol door de hele kooi strooien met mijn lichaamsgeur. Ik heb die papieren keukenrol eerst door mijn handen gewreven. Zo went hij tenminste aan mijn geur. Hij maakt er al zijn nest mee, tot mijn grote genoegen. Verder ga ik zo veel mogelijk zacht hardop pratend bij hem zitten. Ik kan hem voorlezen uit een boek of tijdschrift dat mij boeit. Niet dat hij dat ooit leert begrijpen, maar zo went hij aan mijn stem.
Simonevds schreef:
12 feb 2019, 19:05
Zal ik mijn hamster met rust laten voor een tijdje of telkens toch even mijn hand in de kooi laten?
Je kunt elke keer even proberen wat te rommelen in de kooi, maar zolang ze er nog van schrikt zou ik het kort houden en het pas wat meer doen als zij wat meer gewend is aan de stem en geur.

Dit topic kan misschien ook nog nuttig zijn:
viewtopic.php?f=1&t=113336
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

Simonevds

Bericht door Simonevds » 21 feb 2019, 14:27

Dukat schreef:
18 feb 2019, 20:11
Ik heb net een syr geadopteerd die ook nog erg schuw is. Hij durft niet eens een walnoot uit mijn handen te nemen en hij is erg alert. Hij slaapt heel licht. Rommelen in de kooi strest hem nu nog te veel.
Wat ik doe bij Rugal, een syrisch russisch blauw mannetje van 3 maanden, is snippers keukenrol door de hele kooi strooien met mijn lichaamsgeur. Ik heb die papieren keukenrol eerst door mijn handen gewreven. Zo went hij tenminste aan mijn geur. Hij maakt er al zijn nest mee, tot mijn grote genoegen. Verder ga ik zo veel mogelijk zacht hardop pratend bij hem zitten. Ik kan hem voorlezen uit een boek of tijdschrift dat mij boeit. Niet dat hij dat ooit leert begrijpen, maar zo went hij aan mijn stem.
Simonevds schreef:
12 feb 2019, 19:05
Zal ik mijn hamster met rust laten voor een tijdje of telkens toch even mijn hand in de kooi laten?
Je kunt elke keer even proberen wat te rommelen in de kooi, maar zolang ze er nog van schrikt zou ik het kort houden en het pas wat meer doen als zij wat meer gewend is aan de stem en geur.

Dit topic kan misschien ook nog nuttig zijn:
viewtopic.php?f=1&t=113336

Dankjewel voor je tips!!! Hoop dat dit gedrag snel veranderd, arm beestje gedraagt zich niet als een hamster door de angst.... weet ook niet wat de vorige eigenaren er mee hebben gedaan. :-?

Plaats reactie