Aanschaf Syrische hamster (beginner)

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Jenny21

Aanschaf Syrische hamster (beginner)

Bericht door Jenny21 » 27 feb 2019, 13:16

Ik ben nieuw hier en me helemaal in het inlezen. Ik verdrink bijna in alle info.
Heb net een ander topic aangemaakt mbt het aanschaffen van hoo en benodigdheden.
Nu de vraag mbt de syrische hamster.

Zelf 20 jaar geleden dwerghamsters/gerbils/ muizen gehad. Maar er nu helemaal uit. Naast dat er natuurlijk ook veel verander is!

Het gaat dus een Syr worden.
Hoofdzaak voor mij maar ook mijn zoon (5) zal erin betrokken worden.

Geen hamster uit de winkel.
Jonge hamster? Of juist iets oudere zodat je karakter al beetje weet? Wensen echt een rustige, benaderbaar beestje. Niet te schrikachtig ivm honden en 2 kids.

Man/vrouw?
Vanaf welke leeftijd mogen ze weg bij ouders?

Nog tips voor aanschaf in zuiden van Limburg?

Ik sta open voor alle info, dus laat maar komen ;-)

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 3 rusjes
Leeftijd: 42

Re: Aanschaf Syrische hamster (beginner)

Bericht door Sicos » 27 feb 2019, 13:52

Van nature zijn alle hamsters aardig, het belangrijkste bij een hamster is dat een fokker deze hand tam hebben gemaakt. Dat houd in dat ze al op jonge leeftijd opgepakt worden door de fokker zodat ze niet bang zijn van handen.

Dukat
Hamsters: Plato, Hekate en Rugal

Bericht door Dukat » 01 mar 2019, 13:26

Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

Goudhamster Hammie
Hamsters: Lilly

Bericht door Goudhamster Hammie » 01 mar 2019, 13:46

Hamstery BBeauty in Grathem is ook heel fijn. Mijn hamster komt hier ook vandaan. Zijn hamster zijn ook verkrijgbaar in de dierenspeciaalzaak Dierenparadijs Weert, dit is een kleine winkel met een groot hart voor dieren. De koper heeft bewust gekozen voor de verkoop van Luc's hamsters (hamstery BBeauty) en kan je er vanalles over vertellen

Hamstery Candy
Leeftijd: 30

Bericht door Hamstery Candy » 02 mar 2019, 20:52

Wat leuk dat jullie een syrische hamster een thuis willen geven,,
En helemaal goed dat jullie je eerst gaan inlezen.
5 jaar is een mooie leeftijd om te beginnen aan een "eigen" hamster.. Onder supervisie van mama.

Ik ben zelf fokker.. En pak de diertjes vanaf 10 dagen oud dagelijks op.. En heb inmiddels hulp van mijn dochter van 7 jaar en mijn zoontje van 3 jaar helpt ook mee op zijn manier ;)

Wat zou je precies willen weten?
Groetjes,
Chantal & de hamsters

BANJO-LOVER
Hamsters: banjo

Bericht door BANJO-LOVER » 10 mar 2019, 15:05

heyy, ikzelf heb mijn syrische hamster gewoon bij de dierenwinkel gekocht, Ben er super blij mee! :D

MijnhamsterJingle
Hamsters: Jingle&Sara

Bericht door MijnhamsterJingle » 23 mar 2019, 08:27

Ik zou een vrouwtje nemen, die zijn meestal wat rustiger qua karakter en ook minder territoriaal(bijten al verdediging, plassen overal etc.). Ook een jonge hamster is fijn, dan kun je meer het karakter bepalen.

melson

Bericht door melson » 23 mar 2019, 09:03

Ik zou een vrouwtje nemen, die zijn meestal wat rustiger qua karakter
daar heb ik tot nu toe alleen het tegenovergestelde van gehoord, vooral dat ze ook vaker meer ruimte vragen (door knaaggedrag)
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Dukat
Hamsters: Plato, Hekate en Rugal

Bericht door Dukat » 14 apr 2019, 23:51

Ik heb mannetjes en vrouwtjes hamsters en er is geen verschil in temperament.
Wel kan het zijn dat sommige hamsters minder mensenhanden gewend zijn dan andere, maar ook daar heb je karakterverschillen bijzitten. Het heeft volgens mij niks te maken met mannetje of vrouwtje.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

layla
Hamsters: Mozart
Leeftijd: 31

Bericht door layla » 15 apr 2019, 14:47

MijnhamsterJingle schreef:
23 mar 2019, 08:27
Ik zou een vrouwtje nemen, die zijn meestal wat rustiger qua karakter en ook minder territoriaal(bijten al verdediging, plassen overal etc.). Ook een jonge hamster is fijn, dan kun je meer het karakter bepalen.
:shock: Ik weet niet waar je dat haalt... Ik heb al veel hamsters gehad en ook tijdje gefokt en mijn ervaring met Syrische hamsters is toch dat de mannen meestal rustiger en knuffeliger zijn dan de vrouwen. Ik heb geen enkele Syrische hamster gehad (man of vrouw) die overal plasten... Ze deden dit meestal in een hoekje van de kooi of in hun zandbakje. Mannen zullen ook minder snel bijten. Vrouwtjes bijten meestal ook niet hoor, maar mannen dus nog minder.

Jonge hamstertjes mogen meestal verhuizen als ze rond de 6 weken oud zijn.

De kooi moet minstens 80x50 cm zijn (al is het tegenwoordig plotseling 100x50 cm geworden geloof ik) of groter. Ik zou voor een Syrische hamster een traliekooi nemen of een glazen verblijf (terrarium of aquarium). Plastiek hamsterkooien zoals een Duna bv raad ik niet aan omdat ik een paar syrtjes gehad heb die een gat in de onderbak knaagden. Bij een traliekooi knagen ze eerder aan de tralies en door glas geraken ze natuurlijk niet.

Ik raad ook een houten huisje aan omdat in plastiek huisjes nogal snel condens ontstaat en dat is niet erg gezond voor de hamster, zo'n vochtige omgeving. En uiteraard een groot looprad of flying saucer en een zandbakje en een drinkbakje of flesje.
Hamstery La Belle Etoile
Pootje van Mozart.
R.I.P. Romy, Kenai, Hermina, Ruske, Hyacinth, Ikaros, Naila, Eleni, Fiona, Eros, Molly, Nikos, Leandros,
Lisa, Lola, Lucia, Utus, Lucas, Donovan, Andreo, Ollie, Lilly, Scarlett, Hortensia, Tingeling, Vicky, Elsa, Emma, Andreo Junior, Alexia, Alexis, Amor, Gustav, Olga en Wilma.

Plaats reactie