Hamster veegt tegen kooi aan

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Liekemathijssen
Hamsters: Peter

Hamster veegt tegen kooi aan

Bericht door Liekemathijssen » 22 mar 2019, 23:17

Hoii!
Ik heb al een tijdje mijn hamster (Peter) en hij doet sinds ongeveer 2 dagen iets raar. Ik ga het proberen uit te leggen maar ja. Ik heb een tralie kooi met plastic daarna tralie en dan weer plastic. Mijn hamster die veegt met zijn pootje tegen het bovenste plastic aan alsof hij het aan het Krabben is ofzo. Het maakt een erg vervelend geluid en ik weet niet of ik er mee naar de dierenarts moet of gewoon zo laten. Peter tralieknaagt ook al best lang wat ik ook niet krijg afgeleerd.

Dus mijn vraag wat kan ik hier tegen doen? Ik heb knaagdieren voor hem in de kooi een wiel en tasje dus het kan dank ik niet van verveling zijn.

Ik weet of jullie wat hebben aan deze foto's maar ja..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PS. Er zitten daar wat barstjes.

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Re: Hamster veegt tegen kooi aan

Bericht door Sicos » 23 mar 2019, 07:34

Het tralie knagen is vaak een uiting van frustratie en verveling. Het tegen de kooi aan wrijven kan eventueel markering van zijn gebied zijn. Hamster hebben namelijk onder op hun buik een geurklier waar ze hun territorium mee afbakenen. Als ik zo je kooi zie dan komt het tralie knagen waarschijnlijk door de grote van de kooi. Deze is eigenlijk veel te klein voor een Russische Dwerghamster. Het beste kan je gaan voor een grotere kooi met veel meer bodem bedekking waar een hamster zijn natuurlijke gedrag van graven ik kan tonen. Een grotere kooi hoeft helemaal niet duur te zijn. Je kan deze bijvoorbeeld aanschaffen via budgetkooien.nl (https://www.budgetkooien.nl/). Je kan ook eventueel gaan voor een oud aquarium, deze kan je vaak via marktplaats voor een schappelijke prijs op de kop tikken.

melson

Re: Hamster veegt tegen kooi aan

Bericht door melson » 23 mar 2019, 09:12

een wiel (die van jou is trouwens te klein) is het enige wat ik kan zien. Wat je verder omschrijft snap ik niet, maar de kooi ziet er saai en leeg uit, dus verveling en ruimtegebrek (de kooi is te klein zoals Sicos al had aangemerkt) zullen inderdaad. de reden voor tralieknagen zijn.

misschien maken de volgende foto's duidelijk, hoe een interessante inrichting voor een hamster uit kan zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Plaats reactie