Hamster komt nu in wintervacht

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
BenteMaxime
Hamsters: Puckie

Hamster komt nu in wintervacht

Bericht door BenteMaxime » 21 apr 2019, 15:50

Hallo iedereen,

Allereerst wil ik melden dat ik nieuw ben op dit forum dus als ik iets verkeerd doe, hoor ik het graag.
Ik ben in het bezit van een russische dwerghamster van nu 3 maanden. Ze is geboren op 18 januari. Sinds vorige week spotte ik wat wittere vlekken in haar vacht, wat ondertussen geen vlekken meer zijn maar ze komt echt in haar wintervacht.
Het is 's ochtends vanaf 7 uur licht in mijn kamer, behalve in de weekenden, dan is het tot uiterlijk 09.30 donker in mijn kamer. 'S avonds staat regelmatig mijn licht aan in mijn kamer.
Mijn vraag is dan ook, waarom komt zij nu in haar wintervacht?
Ik ga binnenkort verhuizen naar een huis waar het zeker warmer wordt dan in mijn huidige huis en maak me daarom ook zorgen dat ze het niet te warm gaat krijgen.
Alvast bedankt voor de reacties!

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 2 rusjes
Leeftijd: 42

Re: Hamster komt nu in wintervacht

Bericht door Sicos » 21 apr 2019, 17:09

Een wintervacht heeft vaak niks met de temperatuur te maken maar meer met het licht. Waarom de ene hamster wel een wintervacht en een andere deze niet krijgt is vaak niet te bepalen. Het kan absoluut geen kwaad en gaat vanzelf weer over. Het kan zijn dat ze helemaal wit wordt maar het kan ook iets er tussen in zijn. Klein weetje... vanwege deze wintervacht noemen ze in Engeland daarom Russische dwerghamsters vaak Winter Whites.

BenteMaxime
Hamsters: Puckie

Bericht door BenteMaxime » 25 apr 2019, 00:14

Hoi, dankjewel voor je antwoord!
Zoals je kan lezen in mijn bericht heb ik het ook over het aantal lichturen en niet over de temperatuur.
Ik vind het alleen zo vreemd dat ze nu in haar wintervacht komt, terwijl ze juist meer lichturen heeft nu dan in de winter.
Ze is op dit moment niet helemaal wit, maar lijkt erop dat ze nu wel vol in haar wintervacht zit want alle haren zijn nu weer op gelijke lengte.
Hoelang duurt de wintervacht gemiddeld? Want veel langere dagen dan die ze nu heeft gaat ze niet krijgen.

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 2 rusjes
Leeftijd: 42

Bericht door Sicos » 25 apr 2019, 12:28

Geen idee, bij sommige is het na 2 maanden al weer weg en andere lopen er veel langer mee rond. Het kan verder weinig kwaad dat ze een wintervacht heeft.

Gabriëlle
Leeftijd: 36

Bericht door Gabriëlle » 25 apr 2019, 19:11

Het kan wel licht zijn in je kamer, maar als de kooi en dus hamster in een iets donkerdere hoek staat kunnen ze al aan een wintervacht beginnen ;).

Plaats reactie