Kooiknager

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Svmol

Kooiknager

Bericht door Svmol » 30 mar 2019, 17:07

Hoi,

We zijn nieuw in heel het hamster gebeuren, maar vandaag toch een aangeschaft. Het gaat om een goudhamsters. Ze heeft een kooi met huisje, voederbak, drinkfles, knaagsteen, een toiletbakje en een stuk tak met gaten. Haar hamster wiel hebben we er uit gehaald omdat dit te groot bleek te zijn.. Nu is ze na een uur verkennen beginnen knagen aan haar tralies, steeds op dezelfde plek. Is dit normaal gedrag van gewenning of doen we iets fout? Laten we haar even zo doen?

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Re: Kooiknager

Bericht door Sicos » 30 mar 2019, 17:25

Hoe groot is de kooi? 9 van de 10 keer is tralie knagen uit verveling of een te kleine kooi.

Svmol

Bericht door Svmol » 30 mar 2019, 17:31

Het is een zeshoekige kooi van 53 op 42

Sicos
Beheerder

Bericht door Sicos » 30 mar 2019, 17:38

Ik neem even aan dat het centimeters zijn. In dat geval is je kooi veel te klein voor een goudhamster vandaar waarschijnlijk het tralie knagen. De kooi is zeker geadviseerd vanuit een dierenwinkel?

Svmol

Bericht door Svmol » 30 mar 2019, 17:41

De kooi komt uit een andere dierenwinkel dan de hamster. Misschien ging de verkoper er vanuit dat we voor dwerghamsters gingen..

Sicos
Beheerder

Bericht door Sicos » 30 mar 2019, 17:58

Voor een goudhamster kan je beter voor een kooi gaan die minimaal rond de 80 x 40 cm zit maar groter is altijd beter. Een optie is om voor een oud aquarium te gaan. Vaak kan je op marktplaats.nl voor een klein bedrag een oud aquarium vinden. Hier kan je bijvoorbeeld ook een lekker dikke laag bodem bedekking in doen.

Svmol

Bericht door Svmol » 30 mar 2019, 18:08

En is er iets wat we momenteel kunnen doen om het de hamster beter te maken? Want nu zitten we nog met de te kleine kooi en nog geen grotere.

Sicos
Beheerder

Bericht door Sicos » 30 mar 2019, 18:15

Je zou haar/hem bijvoorbeeld een uurtje los kunnen laten lopen in een ruimte die je kan afsluiten. Het kan op zich geen kwaad als ze tijdelijk in een te kleine kooi zit (geloof me mensen die pas aan hamster beginnen maken allemaal dezelfde fouten ... ik ook) maar ik zou zo snel mogelijk voor een grotere gaan.

Svmol

Bericht door Svmol » 30 mar 2019, 18:52

Kan ik haar bijvoorbeeld ook in haar hamster bal zetten om rond te lopen? Weet het niet zeker omdat ze hier pas vandaag is en nog moet wennen

melson

Bericht door melson » 30 mar 2019, 19:20

als je een hamsterbal bedoeld, a.u.b. niet doen. dat is pure stress voor een hamster en heeft absoluut geen meerwaarde. als dan loslaten lopen in een ren.

als je ze pa sinds vandaag hebt laat ze met rust en ga op zoek naar een grotere kooi. ik zal zelfs van 100x50cm uitgaan. een aquarium vind ik de beste oplossing, vooral als de hamster sowieso al met tralieknagen is begonnen. (moet je wel een deksel knutselen van gaas). kijk maar gewoon op marktplaats.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Svmol

Bericht door Svmol » 31 mar 2019, 22:08

We hebben haar vandaag een aquarium gevonden van 100x40cm en ze is verhuisd, bijna dubbel zo groot :) bedankt voor de tip!

Sicos
Beheerder

Bericht door Sicos » 01 apr 2019, 07:37

Erg fijn om te horen en daar zijn we voor.

FeLoSt
Hamsters: Baloo
Leeftijd: 14

Bericht door FeLoSt » 30 apr 2019, 12:08

Ik heb dus ook een nieuwe kooi gekocht een paar weken geleden. Eerst had ik een veel te kleine. Deze is 80x50 en ongeveer 35 hoog. Eigenlijk is het een rattenkooi. Ik heb mijn hamster al ongeveer 3 maanden en het ging eigenlijk wel goed. Maar nu vanochtend begin hij ineens heel wild rond te rennen en heel hard aan de tralies te bijten. Toen ik mijn hand even plat tegen de tralies hield beet hij ook heel hard in mijn vinger. Nu lugt hij weer heel rustig in zijn huisje. Ik heb geen ren en geen hamsterbal en ik kan hem ook niet optillen want als ik mijn hand in de kooi doe knabbelt hij eerst op mijn hand en dan bijt hij ineens hard. Ik weet echt niet meer wat is moet doen, tips?
Afbeelding

Afbeelding

Sicos
Beheerder

Bericht door Sicos » 30 apr 2019, 13:59

Klinkt mij alsof je hamster heel erg veel stres heeft. Dus een paar vraagjes:

- Waar staat je hamster ergens, in een rustige ruimte of een ruimte waar het altijd druk is (herrie)
- Loopt je hamster wel op het loopwiel en zo nee is het mogelijk om een loop rad te plaatsen.
- Liggen er veel speeltjes in de kooi waar je hamster zich in kan verstoppen? ... een hamster is namelijk een prooi dier.

melson

Bericht door melson » 30 apr 2019, 17:55

in je andere topic had ik jou al tips gegeven voor de inrichting. een hamster gerichtere inrichting heeft ook invloed op het gedrag van je hamster, dus misschien iets daarvan omzetten.
al wordt het moeilijk een goed looprad er in te zetten en voldoende zaagsel aan te bieden omdat de kooi te laag is.
groetjes
Melanie

http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Plaats reactie