Bange hamster

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
BrabantHamster
Hamsters: Billie, Speedy, Hermine, Ari

Bange hamster

Bericht door BrabantHamster » 09 mei 2019, 23:11

Beste allemaal,

Ik heb in januari een rusje uit een dierenasiel gehaald.
Hij was tot zo'n 4 weken geleden héél bang voor alles. Geluiden, beweging in de buurt van zijn kooi, echt álles. In het DOC hebben ze zijn tanden moet knippen, dus denk ik dat hij daardoor zoveel schrikt.
Ik heb van alles geprobeerd wat ik maar kon bedenken: zoveel mogelijk "negeren"/met rust laten, zijn kooi hoger plaatsen (van net boven de grond naar schouderhoogte), veel papier met mijn geur, etc.
In de laatste weken ben ik erachter gekomen dat hij dol is op zuivel - ricotta, quark, hüttenkäse. Als hij daarmee bezig is mag je iets dichter bij de kooi komen.
Hier zijn mijn vragen
1. Hij is écht klein, misschien 40g of minder
Hoeveel "kaas" mag hij hebben?
2. Wat zou ik nog kunnen proberen om ietsje meer contact met hem te krijgen?
3. Toen hij vanavond eens weer een beetje hüttenkäse kreeg, heb ik mijn wijsvinger eens zo'n 5cm van hem neergelegd. Hij liet de snack vallen, hield mijn vinger in de gaten en deed de mond open. Hij at uiteindelijk de hüttenkäse op en liep dan naar zijn huisje.
Misschien een rare vraag, maar doen alle hamster dit, als ze iets spannend vinden of zo? Ik kon tot nu toe nog nooit goed naar zijn tanden kijken, en ik heb alleen 2 keer van dichtbij zien eten, dus vraag ik me af of de open mond alleen verbazing toont of iets ernstigs is.
Bvd brabanthamster :zwaai:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door BrabantHamster op 10 mei 2019, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Sylvia.
Hamsters: Kody

Re: Bange hamster

Bericht door Sylvia. » 10 mei 2019, 10:35

Je zegt dat in het DOC zijn tanden zijn geknipt. Zijn ze daarna weer in een goede stand gekomen?

Als eenmaal tandproblemen zijn geweest, zul je goed in de gaten moeten houden of de tanden wel goed zijn. Een open mond kan zeker inhouden dat de tanden te lang zijn. Dus, probeer in elk geval de tanden na te (laten) kijken. Als tanden te lang worden kunnen ze heel veel schade toebrengen (bv in het gehemelte groeien) en zelfs tot de dood leiden.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

BrabantHamster

Bericht door BrabantHamster » 10 mei 2019, 12:35

Het DOC zei dat zijn tanden nu (= medio januari) in orde waren.
Hoe vaak moet je zoiets (laten) checken?

Sylvia.
Hamsters: Kody

Bericht door Sylvia. » 10 mei 2019, 13:24

Zeker als een hamster tandproblemen heeft gehad, moet je ze regelmatig controleren! Tanden groeien enorm snel! Ook al waren de tanden goed, dan hoor je het toch te blijven controleren of alles wel goed gaat. Na inkorten van tanden zou ik adviseren elke week na te kijken of alles nog goed gaat. Ziet het er uit dat alles goed gaat, dan kun je de controle afbouwen. Maar dan nog zou je toch om de zo veel tijd wel even moet kijken of alles nog steeds goed gaat.

Sowieso is het niet verstandig dat de tanden van je hamster zo lang niet zijn nagekeken. Ik zou ze zeer spoedig even na laten kijken. Als het je zelf niet lukt, of als je zelf niet weet te beoordelen of alles goed gaat, denk ik dat je vast even bij degene die voor het asiel de tanden heeft geknipt, de tanden na kunt laten kijken.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

BrabantHamster

Bericht door BrabantHamster » 10 mei 2019, 13:41

Het DOC was in Ridderkerk, dus laat ik de tanden in mijn buurt checken.
Ik heb ondertussen een afspraak voor vanmiddag gemaakt. Nu moet ik Ari alleen nog weten te vangen. Hij is namelijk zo bang en zo snel dat ik hem maar 1x in het DOC heb kunnen aaien.
Ik wist echt niet dat ik de tanden zó vaak zou moeten nakijken. Maar omdat hij nog steeds zo schuw en zo dun is....

melson

Bericht door melson » 10 mei 2019, 13:52

hoe is de kooi verder ingericht? op de foto (waar natuurlijk maar een klein stukje te zien is) lijkt die best leeg. Na mijn ervaring worden hamster met veel verstopmogelijkheden en dekking minder schuw.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

BrabantHamster

Bericht door BrabantHamster » 10 mei 2019, 14:19

Ik heb geen foto van de hele kooi. Ari heeft een klein aquarium om in te graven. Daar bovenop zit een tralie koi met 2 extra verdiepingen. Verstoppen is mogelijk op de bovenste verdieping, op zijn aquarium en in zijn tunnels

(De foto's zijn een beetje verouderd, de kooi ziet er nu een beetje anders uit)

Afbeelding

Afbeelding

melson

Bericht door melson » 11 mei 2019, 18:36

die kooi is inderdaad. niet geschikt (qua grootte en indeling) en bied niet veel schuilmogelijkheden.

voor hamster is het grondoppervlak belangrijk, deze moet minimaal 80x50cm groot zijn, ik zal eerder voor 100x50cm gaan. dan heb je de mogelijkheid om meer schuilmogelijkheden en 'beschermde paden' aan te bieden of zodat hij gewoon ondergronds gangen kan bouwen om ergens naar toe te komen. in jou kooi loopt de hamster nu open en bloot van een verdieping naar de volgende.

Het looprad lijkt mij trouwens ook te klein, voor een dwergje wordt een looprad met een doorsnede van 20cm aangeraden, zodat geen schade aan de rug gaat ontstaan.

hier zie je bv. hoe een inrichting met veel schuilmogelijkheden uit kan zien:
Afbeelding

Afbeelding
groetjes
Melanie

http://mel-s-wereld.webnode.nl/

BrabantHamster

Bericht door BrabantHamster » 11 mei 2019, 19:55

Beste allemaal,

bedankt voor alle tips.
Een kooi met een grotere basis oppervlakte zit er op dit moment niet in. Maar ik ga uitproberen of ik er iets met tunnels en meer schuilmogelijkheden kan inrichten. En op termijn kan ik met mijn vader (die voor mij al enkele hamsterspullen gemaakt heeft) overleggen wat er verder mogelijk is.

Ari is ondertussen ook bij de DA geweest. Zijn snijtanden waren inderdaad scheef en 2 ook te lang. Dit is meteen aangepakt en nu gaan we eerst om de 2-3 maanden langs voor controle. Het DOC heeft me destijds aangeboden de tanden zoals nodig door hun DA gratis te laten knippen, maar dat traject is heen en weer bijna 3 uur, dus moet ik dit zelf regelen & betalen. Ik doe bijna alles voor happy hamsters 🐹❤️🧡💛🐹💛🧡❤️

Plaats reactie