Nestje Campbellis

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

hamsterpowerrr
Hamsters: Pinda & Penotti jr. & Pepper
Leeftijd: 17

Nestje Campbellis

Bericht door hamsterpowerrr » 31 mei 2019, 00:49

Hoi

Ik heb sinds een paar weken 2 campbelli dwerghamsters broertjes. Het ging allemaal goed, geen enkele ruzie. Ik heb ze van een goeie fokker gehaald dus ze zijn echt raszuiver. Maar nu dekt de grootste de kleinere! Ik dacht dat is vast een teken van dominantie, maar waarom zou die dat doen, want er is geen ruzie? Ze wassen elkaar, slapen bij elkaar, maken zelfs geen ruzie over eten. Heeft iemand een idee waarom hij dat dan toch doet?

Anne
Laatst gewijzigd door hamsterpowerrr op 08 jun 2019, 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gabriëlle
Leeftijd: 36

Re: 2 campbelli broertjes dekken

Bericht door Gabriëlle » 31 mei 2019, 02:31

Als eerste even het geslacht nog een keer nakijken.
Al hebben de meeste dieren er totaal geen schaamte voor om dieren van gelijk geslacht even te helpen om vooruit te komen. Mijn hond een teefje heeft soms wel eens een bui dat ze een onbekende ongecastreerde reu even vooruithelpt, waarom ze dat doet... omdat het het kan :lol:.

hamsterpowerrr

Bericht door hamsterpowerrr » 31 mei 2019, 11:28

Bedankt voor je reactie Gabrielle.
Ik heb geprobeerd het geslacht te checken, maar hij (of zij) sparteld te veel. Ik hoop dat het inderdaad gewoon is zoals jij zegt😂.

RocKal
Leeftijd: 29

Bericht door RocKal » 31 mei 2019, 16:09

Ik heb enkele Roborovski vrouwtjes die ook soms op elkaar zitten wippen :razz:
Misschien kan je de hamsters in een doorzichtig transportbakje ofzo doen even en zo langs onder eens proberen kijken?

hamsterpowerrr

Bericht door hamsterpowerrr » 02 jun 2019, 22:06

Oké belangrijk nieuws! Het zijn mannetje en vrouwtje..
Ik heb net ontdekt dat ze baby's heeft. Ik vond hasr ook zo op een vrouw lijken met alle kenmerken en ze gedroeg zich alsof ze zwanger was (veel gelezen op internet).

Het mannetje staat nu apart in m'n oude kooi, ik heb het rad bij de vrouw eruit gehaald.

Alle tips enzo zijn heel erg welkom want ik heb nog nooit een nestje gehad en ze nu verhuizen lijkt me ook niet zo'n goed plan..

Grts Anne

Gabriëlle

Bericht door Gabriëlle » 03 jun 2019, 00:07

Dat is wel pech hebben dat ze wel verschillend van geslacht zijn. Mijn advies zo snel mogelijk contact opnemen met de fokker en daar advies vragen. Verder ukjes en mams lekker met rust laten, moeders wat extra voer, noten, zaden en groenvoer aanbieden.

hamsterpowerrr

Bericht door hamsterpowerrr » 03 jun 2019, 09:24

Ja ik heb de fokker al geappt en die baalt er flink van.

hamsterpowerrr

Bericht door hamsterpowerrr » 04 jun 2019, 14:04

Wanneer liggen ze té ver van elkaar verspreid? Ik wil wel dat ze allemaal genoeg melk krijgen.

Gabriëlle

Bericht door Gabriëlle » 04 jun 2019, 22:53

Meestal liggen ze in 1 nest bij elkaar maar moedertjes splitsen ook nog wel eens de boel op. Ik schep nog wel eens de ukjes op met wat strooisel en leg ze terug bij de rest, als mams ze niet binnen 15 minuten zelf netjes heeft verzameld.

hamsterpowerrr

Bericht door hamsterpowerrr » 06 jun 2019, 10:29

Ze zitten onder de grond zeg maar verstopt dus ik kan ze niet zien, alleen horen. Moet ik met een lepeltje (die hun geur heeft) ofzo voorzichtig kijken waar ze liggen?

Gabriëlle

Bericht door Gabriëlle » 06 jun 2019, 16:16

Als je ze niet kan zien er er ook niet heel makkelijk bij kan zou ik het gewoon zo laten, alleen als ze bovengronds (in kuiltjes) verspreid liggen of heel onrustig blijven piepen zou ik eventueel ingrijpen.

hamsterpowerrr

Bericht door hamsterpowerrr » 07 jun 2019, 17:51

NIEUWS!! Ik heb ze net geteld. Het zijn er 3, ze bewegen allemaal en krijgen al een beetje vacht (allemaal een streep op de rug). Ik heb voor de rest geen dode kleintjes gevonden dus ik denk dat dit het was. Pinda, de mama, is ook nog steeds gezond. En Penotti, de vader, is helemaal tevreden met z'n nieuwe verblijf.
Nu maar kijken hoe ze groot worden 😁

Verbetering: 4 kleintjes, allemaal levend alleen 1 ligt dus apart van de andere 3 en de mama weet het want ze loopt telkens van het nest naar het huisje. Waarom verplaatst ze die ene dan niet? En heeft het gevolgen dat ik dus door de kooi heb zitten zoeken en daarbij ook die kleine met een lepeltje heb aangeraakt (héél voorzichtig natuurlijk)?

Anne

hamsterpowerrr

Re: Nestje Campbellis

Bericht door hamsterpowerrr » 13 jun 2019, 18:36

Dit zijn ze alle vier. Scherpe foto was moeilijk te maken. Ze zijn nu 13 dagen oud. Over 2 weken zet ik ze te koop. Ze zijn allemaal gelukkig gezond en bijna tam.

Afbeelding

RocKal
Leeftijd: 29

Bericht door RocKal » 14 jun 2019, 16:05

Oh wat schattig altijd zo'n ukjes :)
Ga je ze alle 4 wegdoen? Je zou eventueel vader + zoon(s) en moeder + dochter(s) kunnen doen
Wat zijn de geslachtjes?

hamsterpowerrr

Bericht door hamsterpowerrr » 14 jun 2019, 22:08

Volgende week wordt hun geslacht bepaald. En ja, dat was ik inderdaad van plan om vader of moeder met een kleintje te houden. 😆 Hangt van hun geslacht af welke ik hou.

Plaats reactie