Cambellie hamstertje extreem teretoriaal. Tips?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Lotteo
Hamsters: Prosepina, muisje, vos

Cambellie hamstertje extreem teretoriaal. Tips?

Bericht door Lotteo »

Hai! Ben ik weer. Onze cambellie hamster (vrouwtje) is extreem teretoriaal. Als ik met mijn handen of iets anders in haar kooi kom dan springt ze dr naartoe en bijt ze ze hard ze kan(met bloed dus). Zodra ik haar met een bakje oppak is het oke. Dan zet ik haar via het bakje in mijn handen en dan is het allemaal prima en is ze hartstikke lief. Is er iets wat ik hieraan kan veranderen waardoor het voor mij wel gewoon mogelijk is om wat lekkers in haar kooi te verstoppen, haar waterbakje makkelijk te verschonen, haar wat lekkers uit de hand te geven in haar kooi (nu pakt ze dan dus mijn vingers IPV het lekkers) enzovoort? Of moet ik dit gewoon accepteren en hoort er gewoon bij haar cambellie karaktertje. (Het is dus allemaal prima als ze haar eigen teretorium uit is en niet meer ruikt maar zodra ze dat ruikt of daar in zit en je komt met iets in haar teretorium dan staat ze in mode aanvallen.) Bedankt alvast!

Every pet needs a owner
jojo_4_life
Hamsters: oreo
Leeftijd: 18

Re: Cambellie hamstertje extreem teretoriaal. Tips?

Bericht door jojo_4_life »

ik heb hier van gehoord toen ik zelf info over mijn hamster wij weten omdat ik nog nooit een cambellie had gehad. als ik het goed onthouden heb is dit gedrag teretoriumdrift, dat komt voor bij cambellie vrouwtjes wanneer de kooi te klein is. dus dan worden ze 'driftig' als hun teretorium 'indringt' omdat ze niet willen dat hun teretorium nog kleiner word.

dus hoe groot is je kooi? het kan ook zijn dat je kooi boven het minimum zit maar dat deze hamster dat gewoon niet genoeg vind. mijn cambellie vrouwtje zit in een kooi van 78 x 65 en ze heeft nog nooit dit soort gedrag aangetoont (kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ze een heel lief karakter heeft). voor zover ik weet kan je alleen de kooi upgraden en als dat ook niet werkt moet je er jammer genoeg aan wennen.

het ligt er ook aan hoe ze aan dit gedrag is gekomen. als ze het heeft door een te klein teretorium dan kan je het oplossen door de kooi te upgraden. als het komt omdat er iets mis is in haar hersenen dan kan je er niets aan doen. maar aangezien ze buiten de kooi zich niet zo gedraagt lijkt het mij aan de kooi liggen.

succes!
groetjes jojo_4_life

r.i.p.
speedy ❤
boefje❤
Lotteo

Bericht door Lotteo »

Haar kooi is op dit moment ongeveer 75 bij 53 cm (3.975 cm2, dus 25 vierkante mm onder het minimum.. ) Ik zal kijken of ik haar kooi wat kan upgraden en of het dan beter gaat! Bedankt voor de tip!
Every pet needs a owner
hamsterpowerrr
Hamsters: Pinda & Penotti jr. & Pepper

Bericht door hamsterpowerrr »

Haaii Lotteo,
Wat ik deed bij mijn territoriale rusje was elke keer wanneer hij naar buiten kwam rennen om te bijten, een snoepje (meelworm, zonnebloempit oid.) voor zijn neus houden. Dan nam hij dat snoepje aan en trok ik mijn hand terug. Dit elke keer herhalen en het resultaat was dat hij aan mijn hele hand rook op zoek naar wat lekkers, maar er niet in beet. Het verschilt natuurlijk per hamster of deze tactiek werkt, maar misschien heb je er wat aan. :)
Tosti ~ Kiwi ~ Bueno ~ Pinda ~ Penotti jr. ~ Pepper
Kaizo
Hamsters: Luna & Alica

Bericht door Kaizo »

Mag ik vragen van waar u jouw Campbelli heeft?
hamsterpassie
Hamsters: Miss Esmee

Bericht door hamsterpassie »

hamsterpowerrr schreef: 25 okt 2020, 20:41 Haaii Lotteo,
Wat ik deed bij mijn territoriale rusje was elke keer wanneer hij naar buiten kwam rennen om te bijten, een snoepje (meelworm, zonnebloempit oid.) voor zijn neus houden. Dan nam hij dat snoepje aan en trok ik mijn hand terug. Dit elke keer herhalen en het resultaat was dat hij aan mijn hele hand rook op zoek naar wat lekkers, maar er niet in beet. Het verschilt natuurlijk per hamster of deze tactiek werkt, maar misschien heb je er wat aan. :)
Dit lijkt me een hele goede tip om te proberen. De hamster jouw hand laten associeren met iets lekkers zoals een meelworm of zonnebloempit. Je hamster gaat jouw hand daarna niet meer zien als iets bedreigends, maar juist als iets positiefs! Succes!
Lotteo

Bericht door Lotteo »

Ehm tenzij ik m'n hele vingers kapot wil hebben is dat geen goed idee. Als ik iets aanbied qua iets lekkers dan pakt ze niet het lekkers maar m'n vingers. Als ik trouwens met bijvoorbeeld een takje in haar kooi rommel valt ze die ook helemaal aan. Als ik bijvoorbeeld snel haar waterbakje uit haar kooi pak dan speert ze dr naartoe uit dr holletje en probeert ook weer aan te vallen.

Ik heb haar via Marktplaats van je iemand die haar niet meer wou. Een tweede kansje dus. Daar zat ze samen met haar zusjes maar dat werd uiteindelijk vechten en zodra ze alleen zat begon dit gedrag.
Every pet needs a owner
I
Moderator
Hamsters: Yoshi, Polly en Sonic
Leeftijd: 42

Bericht door I »

Ik heb een mannelijke Campbelli gehad met hetzelfde gedrag. Hij had ook een milde vorm van backflipping en was erg nerveus. (Hij kwam uit de knaagdierenopvang en was niet plaatsbaar). Het territoriale is nooit helemaal weggetrokken, maar het werd wel beter. Wat hielp was een veilige kooi met verstopplekjes (hij zat in een kooi vergelijkbaar met de jouwe) en een rustige plek. Ik was wel dagelijks met mijn handen in zijn kooi bezig en daarna kreeg hij wat lekkers, in de hoop dat het zou wennen. In eerste instantie legde ik het lekkers neer, naarmate hij rustiger werd, gaf ik het hem tussen mijn vingers vandaan. Uiteindelijk accepteerde hij alleen mijn handen in zijn kooi en hij kon dus pitjes uit mijn vingers pakken. Maar hij bleef onvoorspelbaar, dus ik moest goed op blijven letten.
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered
Plaats reactie