Vorige week wou ik dus super graag een hamster maar de dagen erna twijfelde ik... (Ik weet niet over wat)
Toen hebben we besloten om er toch geen te nemen.
En nu wil ik er weer gelijk één maar twijfel ik maar een beetje... Echt raar.
Alle mensen die een hamster hebben: kunnen jullie eens een aantal tips geven, zeggen of jullie twijfelden, voordelen en nadelen,...
Voordelen:
- Lief! Schattig!
- Leuk om naar te kijken
- Leuk om voor iets/iemand te zorgen, te verwennen met speeltjes of snoepjes
- Relatief weinig onderhoud (in tegenstelling tot kattenbak of hond uitlaten)
- Kan in tegenstelling tot honden of katten best een weekend alleen zijn
- Kosten zijn niet hoog (zodra je een hok enzo hebt valt het per maand qua bodembedekking en voer heel erg mee)
Nadelen:
ehmmmmmm
- af en toe schoonmaken
- geluid 's nachts (en leven vooral in de nacht - dus overdag soms saai)
- ze leven niet heel lang (kan trouwens ook een voordeel zijn...)
Als ik jou was zal ik liever uitzoeken waarom je twijfelt.
En dan kijken of je een hamster kunt bieden wat die nodig heeft.
Als er dan nog twijfel is : niet doen! Er staan al genoeg hamsters op marktplaats...
En ik zal er ook over nadenken hoe je het vind als je hamster niet tam wordt of zo : er zijn namelijk ook heel schuwe hamsters die je niet tam kunt maken, of welke die je nooit ziet en ook welke die bijten. Je weet niet wat je krijgt of hoe de hamster zich gaat ontwikkelen. En dan?
Bridddy schreef: 22 okt 2020, 20:02
Voordelen:
- Lief! Schattig!
- Leuk om naar te kijken
- Leuk om voor iets/iemand te zorgen, te verwennen met speeltjes of snoepjes
- Relatief weinig onderhoud (in tegenstelling tot kattenbak of hond uitlaten)
- Kan in tegenstelling tot honden of katten best een weekend alleen zijn
- Kosten zijn niet hoog (zodra je een hok enzo hebt valt het per maand qua bodembedekking en voer heel erg mee)
Nadelen:
ehmmmmmm
- af en toe schoonmaken
- geluid 's nachts (en leven vooral in de nacht - dus overdag soms saai)
- ze leven niet heel lang (kan trouwens ook een voordeel zijn...)
Succes met je keuze!
Weinig onderhoud zou ik t niet noemen. Kattenbak dagelijks onderhouden is nog steeds gemakkelijker dan een heel verblijf kuisen, onderhouden en misschien opnieuw inrichten.
Voordeel:
Handzaam
Interessant als ze eenmaal actief zijn.
Niet tamme hamsters zijn gewoon nog steeds erg leuk en grappig.
Handtamme hamsters ook en je kunt hun gezondheid beter in de gaten houden en ze ook beter behandelen als je ze ergens van moet laten herstellen.
Vrij eenvoudig te verzorgen vergeleken met bijvoorbeeld een hond.
Niet zo bewerkelijk, hoeft ze niet op te voeden en buiten in weer en wind uit te laten, een hond wel.
Je hoeft nooit bang te zijn dat ze kwijlend en blaffend tegen vreemden gaan opspringen of in de tuinen van vreemde mensen poepen of in de nacht buiten gaan janken en krijsen tijdens de paartijd, zoals katten kunnen doen. Scheelt dus ergernis.
Je hoeft nooit luiers te verschonen en je zorgen te maken wanneer ze naar school moeten en verkeerde invloeden van buitenaf kunnen krijgen, want dat hoeven ze allemaal niet.
Je kunt veel leuke speeltjes van karton voor ze maken.
Ze hebben allemaal een uniek en verschillend karakter.
Een lekker zacht vachtje.
Nadelen:
Ze zijn kwetsbaar en de meeste hamsters zien geen diepte, behalve de Chinese dwerghamster. Dus je moet goed opletten dat ze niet van al te hoog iets kunnen afvallen.
Ze zijn niet zo geschikt voor baby's, speeltjes voor rivierkreeften en mensen die hun krachten in hun handen niet kennen.
Ze kunnen snacht's lawaai maken.
Ze leven gemiddeld maar 1,5 tot 2 jaar.
Ze vragen wel wat ruimte in huis. Toch al gouw een verblijf van 100x50cm zo niet nog meer.
Ze kunnen snel iets onder de leden hebben in dit niet laten merken, omdat het prooidieren zijn.
Een bezoek aan de dierenarts kan wel eens nodig zijn en is best duur.
Je kunt ze niet samen houden in één verblijf, behalve de campbellie en de roborovski. (Dit kan ook een voordeel zijn).
Sommige dwerghamsters zijn kruisingen tussen campbellies en rusjes en dan weet je niet of ze extra bijterig en territoriaal kunnen zijn of niet.
Weinig onderhoud zou ik t niet noemen. Kattenbak dagelijks onderhouden is nog steeds gemakkelijker dan een heel verblijf kuisen, onderhouden en misschien opnieuw inrichten.
Een kattenbak moet je meerdere malen per dag schoonmaken en een hamsterhok doe je een keer in de zoveel weken, vind ik nogal een verschil