Rus krijst 5 maanden oud

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Appelboom

Rus krijst 5 maanden oud

Bericht door Appelboom »

Hallo Allemaal
Onze dochter heeft sinds begin maart een Russische dwerghamster. Gekocht bij een hobbyfokker waar we haar vorige hamstertje ook gekocht hebben. Dit was een lief rustig en tam beestje. Dit hamstertje (geboren half januari) blijft maar gillen als we in de buurt komen. De ene dag meer dan de andere dag. Uit onze hand eet hij soms wel en komt de laatste dagen wat nieuwsgierig over. Heel soms lukt het mijn man om hem te laten lopen in z’n handen maar zodra hij de kans krijgt wil hij weg of schiet z’n huisje in zodra hij in z’n kooi gaat.( We hebben een terrarium met dikke bodembedekking. )
De fokker gaf aan hem de eerste dag even te laten bijkomen en daarna handtam proberen te maken. In al die tijd dat we hem hebben is er vrijwel niks veranderd. Onze dochter vindt dit erg jammer want het lijkt niet op haar vorige hamstertje waarmee je kon “spelen”.
Zijn we op de goede weg of zijn we gewoon soms hamstertjes die liever op de achtergrond leven?
Alvast bedankt!

xDenies
Leeftijd: 32
Contacteer:

Re: Rus krijst 5 maanden oud

Bericht door xDenies »

Aller eerst wil ik je vragen of je al contact hebt opgenomen met de fokker? Als je een hamstertje bij een hobbyfokker hebt aangeschaft zal dit de eerste persoon zijn waar je bij moet aankloppen voor dit soort advies. Deze kent de hamstertjes van jongs af aan en weet ook meer over jullie. In ieder geval ik als fokker zal dat meer waarderen dan een berichtje op een forum en er via via achter moeten komen.

Belangrijk voor jullie is vooral dat je niet een hamstertje gaat vergelijken met een eerder hamstertje. Net als dat twee kinderen nooit hetzelfde kunnen zijn. Het is een andere lijn veelal en het ene hamstertje is stoerder dan het andere hamstertje. Het voeren uit de hand vind ik overigens echt een no go, hier wordt je hamstertje niet tammer van en heeft nog steeds alle ruimte om te vluchten zodra hij beloond is. Als het een ukje van mij zou zijn zou ik jullie adviseren om een keer door te pakken. Het beestje heeft in al die tijd bij jullie de ruimte gehad om vluchtgedrag te ontwikkelen en is daar ook continu voor beloond. Krijsen is namelijk een natuurlijke reactie op 'gevaar' en als het gevaar zich dan afwend is de hamster weer veilig en eindigt niet als maaltijd; kassa dus. Aan jullie als nieuwe eigenaar om dat óók bij jullie thuis te doorbreken en dus je hamster gewoon op te pakken; ook al moet je daar heel de bak voor verbouwen. Doorpakken. Je zal merken als je dit een paar keer hebt gedaan dat het enge er ineens vanaf is. Dat je hamstertje terug in de bak weer even 'rust' zoekt is natuurlijk helemaal niet erg. Het is ook nogal wat voor zo'n beestje.

Ook jullie huisvesting en inrichting spelen mee. Een terrarium met een dikke laag bodembedekking zegt niets. De inrichting bepaalt ook hoe fijn en veilig een hamstertje zich voelt. Maar nogmaals .. praat eens met de fokker. ;)
Little Paws Pet Shop
https://littlepawspetshop.nl
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping
Hamstery Pure Colour
https://hamsterypurecolour.nl
Facebookpagina
Appelboom

Bericht door Appelboom »

Dankjewel voor je input. We hebben contact opgenomen met de fokker maar omdat hier zoveel expertise zit wilden we zoveel mogelijk informatie verzamelen (en dit niet allemaal tegelijk toepassen hoor)
Omdat ik ons verhaal niet te langdradig wilde maken was de info wellicht wat summier. Maar hamstertje heeft een mooie bak a la hamsterscaping. Hier met het vorige hamstertje mee begonnen. Advies van de fokker was als er veel verstopplekjes zijn juist wat minder te maken en andersom.
We zullen nu goed doorpakken inderdaad.
xDenies
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door xDenies »

Niet om het één of ander maar dit forum is behoorlijk uitgestorven en er zijn wellicht 4 mensen die inhoudelijk reageren. Of je de juiste expertise hier vind is maar de vraag. Ook het begrip 'HamsterScaping' is momenteel iets dat vrij breed wordt opgepakt. Ik ben hier de bedenker van en als ik op instagram scroll kan ik de ogen uit mijn kop janken met wat mensen als HamsterScaping weg bonjouren. Dus ook dat is in mijn ogen niet afdoende om een beeld te creëren.

Het advies van de fokker vind ik krom, het diertje is onzeker en voelt zich niet op zijn gemak; het weghalen van een fijne leefomgeving (er van uitgaande dat je inrichting klopt) gaat het gedrag alleen maar erger maken. Maarja, gelijk een goed voorbeeld van de brede opvattingen rondom HamsterScaping :)

De fokker had jullie moeten uitleggen wat het gedrag betekent wat jullie hamstertje momenteel vertoont en hoe dat naar jullie te vertalen is. Daar tegenover had degene ook moeten uitleggen wat jullie reactie op het hamstertje doet. Dan hadden jullie veel eerder kunnen ingrijpen. Het leger of voller maken van een huisvesting doet daar niets aan af (nogmaals er van uit gaande...) nu is aan beide kanten het vertrouwen beschadigd en gaat er meer tijd en doorzettingsvermogen in zitten om dit 'klusjes te klaren'.

Succes in ieder geval! Mocht je verder een goed een passend advies willen dan staat mijn PB open. Ben ondertussen ook erg nieuwsgierig waar dit hamstertje vandaan komt.
Little Paws Pet Shop
https://littlepawspetshop.nl
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping
Hamstery Pure Colour
https://hamsterypurecolour.nl
Facebookpagina
Plaats reactie