Cutie

Voor alle leuke foto's en filmpjes van jouw hamster(s).

Moderator: Sylvia.

leslcor

Cutie

Bericht door leslcor »

Cutie de hamster (mijn vader noemt hem "prutske" en meestal noemen wij hem "bébéke")
Een klein Ruske (geboren op 27/04/2021)...
Heeft een vaste kooi (met verdieping van 37x25cm)--meerdere huisjes erin, knaagsteen, rad, 2 drinkbakjes, zandbadje, een zelf in elkaar geknutselde hamsterbal om eten eruit te halen en een grote "loopkooi" van 100x55cm en een grote hamsterbal om in te lopen.
Beestje komt jammer genoeg van de dierenwinkel (was niet echt de bedoeling want ik dacht op een 2dehandssite 1 te kopen maar deze waren jammer genoeg net weg en toen alvast eten gaan kopen zodat ik in de "startblokken" zou staan wanneer er nog eens een handtamme hamster beschikbaar zou zijn en dan deze jonge hamster gezien en...verkocht.
Heeft al van alles meegemaakt en dit forum is al een goede bron van info geweest om aanpassingen of ideeen op te doen...zo is hij op een gegeven moment zeer slecht gevallen en kon ineens zijn achterpoten niet meer gebruiken (grote paniek want we hadden hem nog maar net)
We dachten al dat hij voor de rest van zijn leven nog maar 2 poten zou kunnen gebruiken...maar we hebben dan het radje afgebroken, bovenverdieping dichtgemaakt en elke dag het eten vlak bij zijn huisje en na een week kon hij terug rennen als voorheen (k heb ook wel aan zijn poten getrokken na het ongeval in de hoop iets terug op zijn plaats te krijgen wat wel niet aangenaam was om te zien daar het hem zichtbaar pijn deed)
Maar hij is daar dus helemaal OK uitgekomen en daar het "ongeval" plaats had in zijn loopkooi (waar hij elke dag ingaat) hebben we daar nu een valse bodem gemaakt van karton met daaronder noppenplastiek om zodoende de schokken op te vangen.
Het diertje is niet echt "happig" om op de hand te zitten maar bijten doet hij meestal niet (alhoewel de kinderen hem alleen met handschoenen durven hanteren)
Hij is "gek" op zijn grote plastieken hamsterbal (het is dus geen hamster die in alles wat je voor zijn neus zet inloopt maar als we met zijn bal afkomen is hij er rap bij)...hij slaagt er zelfs in om "verloren" te lopen maw dat we hem moeten zoeken daar hij te ver weg geraakt is.
Elke dag op hetzelfde tijdstip (19h00) zetten we hem over in zijn loopkooi en spelen we er enkele uren mee...dit heeft tot gevolg dat hij de nachturen slaapt (tussen 0:00-02h00)...we zien hem ook regelmatig overdag eens rondlopen. (voedsel tussendoor krijgt hij niet)
Tevens krijgt hij elke dag "training"' om handtammer te worden...dit gaat als het volgt in werking: de kinderen nemen hem vast met de handschoen en wachten tot hij bijt en dan blazen ze (hij heeft dit niet graag)...dit heeft al goed geholpen.
https://photos.app.goo.gl/d6ddzV1sNCmDC8Gk7
Afbeelding
Laatst gewijzigd door leslcor op 19 sep 2021, 13:22, 3 keer totaal gewijzigd.

Hamster.lucy
Hamsters: Lucy, Tommy en Billy

Re: Cutie

Bericht door Hamster.lucy »

ik raadt aan om de knaagsteen uit het verblijf te halen dat kunnen de organen van de hamster aantasten. verder weet ik niet precies hoe groot de kooi is maar aan de verdieping grootte te zien denk ik niet heel groot......
mag ik vragen hoe groot de kooi is? ik zou de hamster altijd in de kooi van 100×55cm te doen, een hamster is een klein diertje maar met veel energie, ook al mag de hamster een uurtje per dag in de grote kooi maar je hamster zit dan alsnog 23 uur per dag in een kleine kooi. ik zou 70×40 (of 80×35) als minimum aanhouden en groter is beter.
leuk om te horen dat je het bijten hebt afgeleerd
Laatst gewijzigd door Hamster.lucy op 18 jul 2021, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
leslcor

Bericht door leslcor »

De knaagsteen is nochtans 1 van Flamingo met Vitaminen+Mineralen (dat klinkt niet echt ongezond maar hij maakt er zowiezo weinig gebruik van, ik kan dit er natuurlijk uithalen aangezien hij genoeg hout heeft om aan te knabbelen)
Ik zou hem in de grote kooi kunnen zetten maar dan kan ik hem niet op dezelfde plaats als nu zetten en waar hij nu zit is het constant schemering en lijkt het mij ideaal om te vertoeven voor een nachtdier. Hij vertoond ook geen enkel abnormaal gedrag (bvb de enige keer dat ik hem op de tralies heb zien klimmen was toen zijn achterpoten verlamd waren), tralies knagen doet hij niet en hij loopt steeds van het ene huisje naar het andere, dan het badje in, dan wat "spelen" met zijn kartonnen bal waarin eten verstopt is (vooral dit laatste is een plezier om te bekijken daar hij soms echt op zijn rug ligt te "vechten" met die bal en soms vinden we deze volledig in stukken gescheurd en verspreid...lol. Gisteren heeft mijn dochter samen met hem een stukje tekenfilm gekeken (hij wel in zijn bal natuurlijk op haar schoot want moest hij ontsnappen dan zien we hem nooit meer terug). De kinderen hebben er plezier aan, de hamster komt weinig te kort en gedraagt zich schijnbaar normaal (maakt wel geen enkel geluid, zelfs niet als hij pijn heeft)...maar integenstelling tot sommige hamsters die naar elk voorwerp toelopen of op elke hand zitten is deze wat "gereserveerder en kieskeuriger" (dus minder tam maar we werken er elke dag aan en hij komt tenslotte van een gewone dierenwinkel)
Hamster.lucy

de knaagsteen zou ik er echt uithalen ookal gebruikt de hamster het niet veel, in een knaagsteen zitten heel veel mineralen en calcium bij een grote inname is de kans groot beschadigen de organen van dan hamster. mijn hamsters en knaagdieren krijgen hout om te knagen.
over de kooi mag je uiteraard zelf beslissen, maar ik raadt groter aan
leslcor

Bericht door leslcor »

Ik zal het morgen (want ben nu niet thuis) eens met mijn oudste dochter bespreken (het is hun hamster en zij regelen en doen alles...ik betaal gewoon alle rekeningen...lol)
Bedankt voor de goede raad.
Hamster.lucy

ja, mocht je nog vragen hebben dan mag je die uiteraard gerust stellen :D
leslcor

Bericht door leslcor »

loopkooi (hier loopt hij gedurende enkele uren per dag en trainen we hem)
Afbeelding
https://photos.app.goo.gl/7LF2VSW21y6RdQVg7
chillkooi (hier "valt niemand hem lastig", tevens staat deze kooi steeds op een plaats met weinig lichtinval)
Afbeelding
https://photos.app.goo.gl/TXh5MsAs4483gQkN8
Laatst gewijzigd door leslcor op 19 sep 2021, 13:20, 2 keer totaal gewijzigd.
xDenies
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door xDenies »

Je weet dat je een Roborovski Dwerghamster hebt? :') Ik vind het maar een bijzondere manier van omgang met een dier. De huisvesting waar hij in moet wonen slaat kant noch wal en kan niets van het natuurlijke gedrag van de hamster aanbieden. Ik sluit me aan bij de berichten van hamster.lucy, voor jullie Cutie/Prutske/Bebekeke, hoop ik dat het opgepakt wordt. Als ouder heb je de eindverantwoording.
Little Paws Pet Shop
https://littlepawspetshop.nl
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping
Hamstery Pure Colour
https://hamsterypurecolour.nl
Facebookpagina
Hamster.lucy

leslcor schreef: 19 jul 2021, 23:42 loopkooi (hier loopt hij gedurende enkele uren per dag en trainen we hem)
https://photos.app.goo.gl/7LF2VSW21y6RdQVg7
chillkooi (hier "valt niemand hem lastig", tevens staat deze kooi steeds op een plaats met weinig lichtinval)
https://photos.app.goo.gl/TXh5MsAs4483gQkN8
de "chillkooi" is echt te klein als permanente huisvesting.
en wat xDenies al beschreef is het inderdaad een robo lijkt mij, en dat verklaard ook dat je hamster soms overdag wakker is.
het is geen probleem als een kooi in het licht staat, er mag alleen geen zon op schijnen.
verder zou ik de hamster ook niet meer in de loopbal laten want dat brengt veel stress op en de hamster kan zich verwonden
leslcor

Bericht door leslcor »

Dan hebben ze mij goed liggen gehad in de dierenwinkel want ik heb papieren (in beide landstalen) waarop staat dat het een russische dwerghamster is (Phodopus Sungorus) met traceringsnummer en al (dier komt van een nederlandse kweker, controle bij dierenarts etc
Ik heb trouwens zonet een nieuwe hamsterbal gekocht (de oude was 1 week oud maar mijn dochter heeft hem laten vallen toen ze deze wou proper maken vooraleer de hamster erin zou gezet worden en er waren barstjes wat niet OK is)
Stress in de hamsterbal? dat beestje stopt soms en wast zich rustig ...van stress niks te merken.
Ik lees hier dat veel mensen spreken dat ze een "spookhamster" hebben (daar hebben wij geen last van...om 1 of ander reden toont dat beestje zich op al de juiste uren zonder dat we het moeten wakker maken of storen)
Nu ben ik bezig met geuren aan te brengen (onze geuren dus) om hem nog meer aan ons te laten wennen...maar ben al heel tevreden...het beestje komt niets tekort en het is een genot om hem bezig te zien (gisteren een nieuw speeltje uit karton in elkaar gezet zodoende dat hij daar eten uit kan proberen te halen...)
leslcor

Bericht door leslcor »

Hamster.lucy

leslcor schreef: 20 jul 2021, 18:18 Dan hebben ze mij goed liggen gehad in de dierenwinkel want ik heb papieren (in beide landstalen) waarop staat dat het een russische dwerghamster is (Phodopus Sungorus) met traceringsnummer en al (dier komt van een nederlandse kweker, controle bij dierenarts etc
Ik heb trouwens zonet een nieuwe hamsterbal gekocht (de oude was 1 week oud maar mijn dochter heeft hem laten vallen toen ze deze wou proper maken vooraleer de hamster erin zou gezet worden en er waren barstjes wat niet OK is)
Stress in de hamsterbal? dat beestje stopt soms en wast zich rustig ...van stress niks te merken.
Ik lees hier dat veel mensen spreken dat ze een "spookhamster" hebben (daar hebben wij geen last van...om 1 of ander reden toont dat beestje zich op al de juiste uren zonder dat we het moeten wakker maken of storen)
Nu ben ik bezig met geuren aan te brengen (onze geuren dus) om hem nog meer aan ons te laten wennen...maar ben al heel tevreden...het beestje komt niets tekort en het is een genot om hem bezig te zien (gisteren een nieuw speeltje uit karton in elkaar gezet zodoende dat hij daar eten uit kan proberen te halen...)
er zijn geen wettelijke verplichting, maar ik/(we) geven alleen advies. als jij je hamster in de kleine kooi laat is dat ook goed, maar je moet je wel afvragen wat goed is voor je hamster.

het kan zijn dat je hamster geen stress heeft in de hamsterbal maar je hamster kan zich wel ernstig verwonden door een pootje die tussen de lucht gat zit, het is uiteraard aan jouw om te bepalen of je dat risico neemt of niet, een loopwiel is een betere optie voor een hamster om te rennen.
leslcor

Bericht door leslcor »

Hij heeft dus een loopwiel en hij blijft slechts een beperkte tijd in die bal (we zetten een timer en houden hem in het oog)
Hier een foto van hem in de bal (als hij zich aan het wassen is)...en van de oude bal (barst) en als ik hem vastneem (dan laat ik hem van vuist tot vuist klimmen...dat heb ik gezien in een youtube filmpke)

https://photos.app.goo.gl/e76AALwwXzePsrL67
leslcor

Bericht door leslcor »

Ik waardeer elk advies en we houden de hamster goed in het oog...
xDenies
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door xDenies »

Hamster.lucy schreef: 20 jul 2021, 20:09 er zijn geen wettelijke verplichting,
En precies hiervoor zou dat wel moeten gebeuren. Mijn hart huilt.
Zeker met de kennis die vandaag de dag aanwezig is. Zelfs als het op een presenteerblaadje wordt gegeven. Dan nog. Damn zeg.
Laatst gewijzigd door xDenies op 20 jul 2021, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Little Paws Pet Shop
https://littlepawspetshop.nl
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping
Hamstery Pure Colour
https://hamsterypurecolour.nl
Facebookpagina
Gesloten