Zie het opeens voor me hoe er een waterbuffel in mijn hamsterkamer van mijn appartement staatLenaH schreef: 07 jul 2022, 21:38 Maar konijnen bijten niet? Zou dat het dan zijn? Of is het meer dat het idee van een konijn als huisdier zo algemeen en geliefd is dat men dat niet wil loslaten? Ik heb de brief gelezen, het is een soort van transparant. Maar tegelijk blijft het onnavolgbaar waarom het ene dier in risicogroep A terecht komt en het andere in B. Althans, ik kon het niet volgen. Het laat nog steeds ruimte voor subjectiviteit.
Melk voor dieren geeft inderdaad precies dat standpunt weer: richt je op wat dieren nodig hebben voor hun welzijn. Bepaalde, misschien wel de meeste, diersoorten vallen dan vanzelf af. Wie heeft er nou serieus de mogelijkheid om een waterbuffel(kudde!) op diervriendelijke wijze te houden? In huis?
En mooier nog: volgens een oprecht dierenwelzijncriterium zou het Dolfinarium mogen sluiten![]()
Toegestane huisdieren
Moderator: Sylvia.
- Limbolandertje
- Leeftijd: 37
Re: Toegestane huisdieren
:¨·.·¨:
`·.Benson + Oliver
†R.I.P Finn, Jip, HH's Camila, Mila, Syd, Mozes, Dobby†
`·.Benson + Oliver
†R.I.P Finn, Jip, HH's Camila, Mila, Syd, Mozes, Dobby†
-
hamster_ark
Lees even met me mee:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/dieren-h ... ierenlijst
Daarin staat:
"In de beoordelingen staat bij elk diersoort een risicoklasse. U mag soorten houden uit risicoklasse A, B of C. Bij deze soorten zijn de risico’s aanvaardbaar. Deze dieren staan op de huis- en hobbydierenlijst. Diersoorten uit de risicoklassen D, E en F staan niet op de lijst. Deze soorten mag u niet houden, behalve als ze gedomesticeerd zijn. Deze dieren zijn gewend aan het leven dichtbij de mens. Er is veel kennis over het houden van deze dieren."
De russisische dwerghamster staat in categorie D.
Dan lees ik - okay, ik mag dus niet in de woestijn van Kazachstan bij nacht en ontij gaan graven naar wilde rusjes en die terug nemen naar Nederland. Daar kan ik in komen. Lijkt me ook geen aan te raden activiteit, daar Rusland Kazachstan's woestijnen gebruikt om ruimteraketten te lanceren en omdat er niemand woont, de onderste rakettrappen zonder dat mensen er last van hebben daar ook weer neer te laten storten. Maar alle rusjes die door hobbyfokkers worden 'geproduceerd' zijn volgens mij gedomesticeerd. Het zijn althans absoluut geen wilde dieren. Toch?
Je zou dan dus wel wilde goudhamsters mogen vangen en mee terugnemen. Veel succes. In Syrië. Waren ze oorspronkelijk niet gevonden bij Aleppo? Waar alles kort en klein geschoten is?
Of zie ik dit verkeerd?
https://www.rvo.nl/onderwerpen/dieren-h ... ierenlijst
Daarin staat:
"In de beoordelingen staat bij elk diersoort een risicoklasse. U mag soorten houden uit risicoklasse A, B of C. Bij deze soorten zijn de risico’s aanvaardbaar. Deze dieren staan op de huis- en hobbydierenlijst. Diersoorten uit de risicoklassen D, E en F staan niet op de lijst. Deze soorten mag u niet houden, behalve als ze gedomesticeerd zijn. Deze dieren zijn gewend aan het leven dichtbij de mens. Er is veel kennis over het houden van deze dieren."
De russisische dwerghamster staat in categorie D.
Dan lees ik - okay, ik mag dus niet in de woestijn van Kazachstan bij nacht en ontij gaan graven naar wilde rusjes en die terug nemen naar Nederland. Daar kan ik in komen. Lijkt me ook geen aan te raden activiteit, daar Rusland Kazachstan's woestijnen gebruikt om ruimteraketten te lanceren en omdat er niemand woont, de onderste rakettrappen zonder dat mensen er last van hebben daar ook weer neer te laten storten. Maar alle rusjes die door hobbyfokkers worden 'geproduceerd' zijn volgens mij gedomesticeerd. Het zijn althans absoluut geen wilde dieren. Toch?
Je zou dan dus wel wilde goudhamsters mogen vangen en mee terugnemen. Veel succes. In Syrië. Waren ze oorspronkelijk niet gevonden bij Aleppo? Waar alles kort en klein geschoten is?
Of zie ik dit verkeerd?
- Sicos
- Beheerder
- Hamsters: 1 rusje
- Leeftijd: 48
- Contacteer:
Niet alle dieren zijn geschikt als huisdier. Sommige dieren hebben ingewikkelde verzorging nodig of ze kunnen ziektes overdragen. En sommige dieren zijn gevaarlijk. Op de huis- en hobbydierenlijst vindt u zoogdiersoorten die geschikt zijn als huisdier. Dieren die hierop staan mag u houden.
Ik lees ook dat sommige dieren gevaarlijk kunnen zijn, nu snap ik helemaal waarom een rusje van max 60 gram niet mag en een waterbuffel die wel tot 550kg kan wegen wel mag. Een rusje loopt je zo ondersteboven met zwaar letsel als gevolg
Ik lees ook dat sommige dieren gevaarlijk kunnen zijn, nu snap ik helemaal waarom een rusje van max 60 gram niet mag en een waterbuffel die wel tot 550kg kan wegen wel mag. Een rusje loopt je zo ondersteboven met zwaar letsel als gevolg
Ze verhogen de lat waardoor er meer mensen onder springen en meer beboet kan worden en dat is in alles zo (veel van de zaken die men vroeger ongestoord kon doen worden nu gesanctioneerd)...iemand die echt graag een bepaalde soort hamster ziet, daar jaren mee bezig is, gaat door een verbod niet stoppen...da's met alles zo...eerlijk gezegd zou je zulke zaken eerder verwachten in een apenland zoals het onze want Nederland wordt bij ons toch nog als een veel toleranter land gezien als het onze (dat idee kan wellicht reeds achterhaald zijn)