Tips/meedenken voor mijn nieuwe hamster

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Limon<3

Tips/meedenken voor mijn nieuwe hamster

Bericht door Limon<3 »

Vanmiddag heb ik mijn nieuwe hamster opgehaald. Wat achtergrond:
Ik ben een 20-jarige student en heb nog nooit eerder hamsters gehad, wel veel andere huisdieren, maar hamsters zijn nog volledig nieuw voor me. Vanmiddag heb ik na flink inlezen een mijn eerste hamster gekocht. Het is een Syrische Hamster en hij is nu 8 maanden (wel al ouder dus, maar hij was teruggebracht naar de lokale Pets Place en het was gewoon liefde op het eerste gezicht!). Vandaag ga ik hem observeren om te zien of het gaat, of hij eten kan vinden en de kooi veilig genoeg is ingericht enzo, dan vanavond laat ga ik naar thuis thuis zodat hij het weekend heeft om in alle rust aan zijn nieuwe omgeving te wennen zonder te veel nieuwe geuren van mijn koken of geluiden van mij en de tv en dergelijken. Vanaf maandag/dinsdag leek het me dan een goed idee om wat meer toenadering te zoeken (hand in de kooi leggen enzo en veel tegen hem praten) zodat hij ook wat meer aan mij kan wennen zonder hem te overweldigen.

Ik wil op een aantal gebieden graag om advies vragen.
Ik heb de volgende kooi voor hem aangeschaft:
https://www.bol.com/nl/nl/p/hamsterkooi ... 135848010/
Dit is een 100x54x61 cm kooi. De bodembak is ook wat dieper dus er kan goed veel bodem in. Ik heb net even gemeten en de bodembak is tussen de 15 en de 17 cm diep. Ik heb ook al gezien dat nog dieper waarschijnlijker nog leuker graven is voor mijn hamster, dus ik denk dat ik in elk geval de helft van de kooi wil proberen de tralies dicht te maken zodat ik een bodem kwijt zou kunnen van zo'n 30 cm. Lijkt dit jullie een goed idee en heeft iemand misschien tips over hoe ik hem handig dicht kan maken? Iets doorzichtigs lijkt me wel leuk om de tunnels te kunnen zien, maar veiligheid voor de hamster heeft prioriteit dus karton? Clingwrap? Plexiglas? Wat is wijsheid?

Vervolgens ook de vraag of als ik de ruimte onder een plateau vul met bodemmateriaal om goed te kunnen tunnelen, hoe hoog kan dat plateau dan ong. zijn zodat het veilig blijft voor de hamster (eigenlijk gewoon de vraag van hoe hoog vallen "gevaarlijk is").

Het was ook superschattig om te zien dat hij meteen begon te tunnelen in de diepe bodem en hoewel hij eerder vandaag midden in de kooi wel een tunnel voor elkaar kreeg die bleef staan heeft hij ook meerdere keren richting de hoeken proberen te graven, maar deze stortte steeds in :-? . Ik heb op de bodem nu een mix van hennep (werd mij verteld dat gewoon zaagsel te veel stof had) en katoen met vooral aan de bovenkant ook nog wat hooi en nestmateriaal. Is er een manier om de bodem stabieler te maken/is dat nodig? Moet ik misschien ergens op letten qua verhouding?

Met het aanpassen van de hoogte en/of materiaal van de bodem lijkt me ook verstandig om een weekje ofzo te wachten om t beestje niet meteen te laten stressen natuurlijk.

Ook wil ik voor thuis thuis een "vakantiekooi", natuurlijk wel veilig en van goed materiaal. Deze zou niet met regelmaat gebruikt worden waarschijnlijk, enkel in vakanties waar ik naar huis ga. Thuis thuis hebben we katten, maar ik kan hem in een kamer van het huis zetten waar de katten niet komen, waar het dus ook niet te veel ruikt naar katten. Hebben jullie advies qua veiligheid/gemak/afmetingen voor zo'n verblijf en/of andere dingen om op te letten. Is het bijvoorbeeld beter om dat verblijf het hele jaar door te laten staan of juist leeg te gooien en opnieuw te vullen + neerzetten als 'ie daar weer even blijft. Help ik hem ermee om misschien een paar van z'n favoriete spulletjes mee te brengen als hij daar blijft, of maakt dat weinig uit?

Kortom een hele hoop vragen dus, ik wil het vooral gewoon goed doen. Dit is ook de eerste keer dat ik volledig zelf verantwoordelijk ben voor een huisdier en ik heb altijd geleerd dat je goed voor een beestje moet zorgen, maar hoe het echte "goede" leven voor een hamster eruit ziet vind ik zelf moeilijk inschatten ;) .

Ik typ dit op mijn laptop en zal zo ook even proberen of ik met mijn telefoon nog wat foto's kan toevoegen van het verblijf. Ik hoor graag of jullie tips en wijsheden hebben voor iemand die graag een blije hamster wil hebben!

leslcor

Re: Tips/meedenken voor mijn nieuwe hamster

Bericht door leslcor »

Ik zou (als ik u was) op tweedehands sites zoeken naar een aquarium als 2de verblijf (hoeft niet lekvrij te zijn daar er geen water in hoeft) daar dit toch al veel "problemen" oplost mbt hoogte bodembedekking...kunt er ook een deksel voor maken tegen hongerige katten ( wel genoeg verluchting voorzien door bvb een deel van fijne draadgaas te voorzien)....u heeft een grote hamstersoort gekozen dus deze hebben nood aan grotere dingen (loopradje 30cm etc)
HamsterBob

Bericht door HamsterBob »

Hallo Limon,

Ik denk dat je hier veel nuttige informatie zult vinden: www.hamsterscaping.info .

Wij zijn bij onze goudhamster vrij snel overgegaan van een kooi naar een terrarium (marktplaats). Je kunt de bodembedekking dan lekker hoog maken, zodat de hamster flink kan graven. Voor een vrouwtje heb je minstens een oppervlak van 6.000 vierkante cm nodig, bv. 120x50. Het is ook heel leuk om je in hamsterscaping te verdiepen.

Veel plezier met je nieuwe vriendinnetje! ;-)
Limon<3

Bericht door Limon<3 »

Ik had inderdaad al gezien dat vrouwtjes een nog groter formaat nodig hebben, ik heb ook een mannetje! Thanks voor de link dat is handig om nog wat meer specifiek over de inrichting te lezen. Een aquarium is een goed idee voor een vakantiehok inderdaad. Ik weet dat het ideaal is maar op kamers was een aquarium vervoeren/in de buurt vinden niet echt te doen maar thuis thuis kan ik met de auto wat verder kijken!
HamsterBob

Bericht door HamsterBob »

O, oeps, hoe kom ik er nu ineens bij dat het om een vrouwtje gaat? Sorry!

Neem rustig de tijd om uit te zoeken wat je nodig hebt. :) Ik zou wel even in de gaten houden of je hamster niet gaat klimmen in de tralies, want dan kan het gevaarlijk worden.
Plaats reactie