Hoi
Wat leuk dat je een Chineesje overweegt. Ze zijn wel echt héél anders dan rusjes, dus goed dat je je daar over inleest. Mijn ervaring is gebaseerd op N=1, dus niet heel uitgebreid, maar ik kan je wel de dingen vertellen die ik merk.
De meeste informatie heb ik gekregen via de Duitse fokster van fokkerij vom Märchenwald, zie hier haar site:
www.streifenhamsterzucht.de. Zij is heel open en duidelijk en antwoord snel op vragen, dus je kunt haar ook direct een berichtje sturen.
Chineesjes zijn een minder bekende hamstersoort en daardoor minder doorgefokt. Dit betekent ook dat ze wat meer van hun instinct hebben behouden, met name het vluchtinstinct. Ze zijn mega snel en schichtig, dit is wel beter geworden met de tijd, maar ze zijn niet zo rustig en makkelijk als rusjes, is mijn ervaring. Remy trekt graag haar eigen plan en dat plan is haar natuurlijke gedrag uitleven. Mensen heeft ze daarbij niet nodig, dus qua tamheid is ze te hanteren, maar ze is niet "aanhankelijk" op een manier zoals ik dat van mijn rusjes ken.
Remy heeft wel een bepaalde nieuwsgierigheid, maar het vluchtinstinct wint het toch ook vaak en zoals ik al zei leeft ze graag haar natuurlijke gedrag uit, dus soms zie ik haar dagelijks en dan weer twee weken niet.
Ze zijn ook echt heel klein en slank in tegenstelling tot de rusjes die meer bolletjes zijn, hanteren is daarom echt wel een uitdaging omdat ze zich in allerlei bochten kunnen wringen.
Qua huisvesting heb ik gezorgd voor wat klimmogelijkheden doormiddel van kurktunnels op-/over elkaar plaatsen en ik merk echt dat ze hier ook gebruik van maakt. Persoonlijk denk ik wel dat deze klimmogelijkheden aanbieden wat krap wordt op 80x40x50, ik merk nu al dat het lastig is in 100x50x50. Ik zou het liefst 120x50 willen, maar het is oké.
Naast het klimmen wordt er ook fanatiek gegraven, zowel gangenstelsels als in de zandbak.
Zoals de fokster aangeeft is de kans groot dat vrouwtjes baarmoederproblemen krijgen, dit komt heel vaak voor en kan in veel gevallen afhankelijk van de ernst niet meer verholpen worden. Zij raadt daarom aan om vrouwtjes op jonge leeftijd te laten castreren (dus baarmoeder verwijderen), hiermee kun je de levensverwachting verdubbelen (ze kunnen dan 4 jaar worden ipv 2 jaar).
Ik heb dit onlangs laten doen en ondanks dat de narcose altijd een risico is, is alles boven mijn verwachting goed gegaan en ook het herstel ging heel erg makkelijk.
Dat is alles waar ik nu op kom, misschien heeft @Jinte nog wat aanvullingen? Die heeft ook sinds een tijdje een Chineesje. Edit: Jeetje, ze was me al voor, haha.
En als je nog specifieke vragen hebt, laat maar weten