Formaat verblijf/vraag chineesjes

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Weezie
Hamsters: Ukkie
Leeftijd: 42

Formaat verblijf/vraag chineesjes

Bericht door Weezie »

Nu mijn lieve Hammie er niet meer is, overweeg ik voor Ukkie of een groter verblijf een optie/nodig is.
Hij zit in een 80x40x50 terrarium en lijkt er erg happy in. Hij geeft geen signalen van onvrede.
Toch denk ik altijd; hoe groter hoe beter, aan de ander kant: goed is goed :razz:

Ik zou zo een nieuw verblijf aanschaffen als ik wist dat na Ukkie nog een andere hanster zou komen, maar vanwege de positieflijst kan hij zomaar eens mijn laatste hamstertje zijn.

Ik lees mij ook in over chineesjes, maar lees dat die zich overdag (nog) minder laten zien dan rusjes, en ook wat schuwer zijn.
Qua huisvesting hebben zij geloof ik ook iets andere behoeftes mbt klimmogelijkheden.

Zijj er hier mensen met een chineesje en die mij meer kunnen vertellen over hun huisvesting (en karakter)?
Dan kan ik dit alles meenemen in mijn overwegingen.

Jinte
Hamsters: Niyara

Re: Formaat verblijf/vraag chineesjes

Bericht door Jinte »

Annick heeft een Chineesje en ik sinds kort ook.
In de fototopics kun je er wat meer over lezen.
viewtopic.php?t=116215
viewtopic.php?t=116244

Op deze site vind je veel goede info en ook foto's van bakken ingericht zoals een Chineesje fijn vindt: https://streifenhamsterzucht.de/
Veel kurktunnels vinden ze erg fijn: https://streifenhamsterzucht.de/im-neue ... -2023.html

Mijn ervaring tot nu toe ( maar ik heb haar pas een paar maanden) is dat ze wel echt heel anders zijn dan andere dwergen.
Laten zich minder zien, zeker niet zo vaak als een Rus of Robo.
Ik zie Niyara wel dagelijks, maar er zijn ook mensen die hun chineesje ( vrijwel) nooit zien.

Maar ik vind haar wel echt heel erg leuk.
De souplesse, de elegantie, het is net een atlete.
Ze is razendsnel en de makkelijke manier van bewegen over kurktunnels en takken is prachtig om te zien.
Niyara is niet heel schuw, maar ik ben nog niet bezig om haar echt te hanteren.
Ze reageert wel op mijn stem en pakt meelwormpjes aan.

Ik kan een Chineesje van harte aanbevelen, ze zijn echt heel leuk.
Maar je moet wel rekening houden met het feit dat het kan zijn dat je hem / haar zelden tot nooit ziet.
Het ligt er echt aan hoe de hamster is en zoals ik al schreef zie ik Niyara elke dag, maar dat is niet standaard.
Laatst gewijzigd door Jinte op 26 jan 2026, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
xAnnick
Hamsters: Remy <3
Leeftijd: 29

Bericht door xAnnick »

Hoi

Wat leuk dat je een Chineesje overweegt. Ze zijn wel echt héél anders dan rusjes, dus goed dat je je daar over inleest. Mijn ervaring is gebaseerd op N=1, dus niet heel uitgebreid, maar ik kan je wel de dingen vertellen die ik merk.

De meeste informatie heb ik gekregen via de Duitse fokster van fokkerij vom Märchenwald, zie hier haar site: www.streifenhamsterzucht.de. Zij is heel open en duidelijk en antwoord snel op vragen, dus je kunt haar ook direct een berichtje sturen.

Chineesjes zijn een minder bekende hamstersoort en daardoor minder doorgefokt. Dit betekent ook dat ze wat meer van hun instinct hebben behouden, met name het vluchtinstinct. Ze zijn mega snel en schichtig, dit is wel beter geworden met de tijd, maar ze zijn niet zo rustig en makkelijk als rusjes, is mijn ervaring. Remy trekt graag haar eigen plan en dat plan is haar natuurlijke gedrag uitleven. Mensen heeft ze daarbij niet nodig, dus qua tamheid is ze te hanteren, maar ze is niet "aanhankelijk" op een manier zoals ik dat van mijn rusjes ken.
Remy heeft wel een bepaalde nieuwsgierigheid, maar het vluchtinstinct wint het toch ook vaak en zoals ik al zei leeft ze graag haar natuurlijke gedrag uit, dus soms zie ik haar dagelijks en dan weer twee weken niet.
Ze zijn ook echt heel klein en slank in tegenstelling tot de rusjes die meer bolletjes zijn, hanteren is daarom echt wel een uitdaging omdat ze zich in allerlei bochten kunnen wringen.

Qua huisvesting heb ik gezorgd voor wat klimmogelijkheden doormiddel van kurktunnels op-/over elkaar plaatsen en ik merk echt dat ze hier ook gebruik van maakt. Persoonlijk denk ik wel dat deze klimmogelijkheden aanbieden wat krap wordt op 80x40x50, ik merk nu al dat het lastig is in 100x50x50. Ik zou het liefst 120x50 willen, maar het is oké.
Naast het klimmen wordt er ook fanatiek gegraven, zowel gangenstelsels als in de zandbak.

Zoals de fokster aangeeft is de kans groot dat vrouwtjes baarmoederproblemen krijgen, dit komt heel vaak voor en kan in veel gevallen afhankelijk van de ernst niet meer verholpen worden. Zij raadt daarom aan om vrouwtjes op jonge leeftijd te laten castreren (dus baarmoeder verwijderen), hiermee kun je de levensverwachting verdubbelen (ze kunnen dan 4 jaar worden ipv 2 jaar).
Ik heb dit onlangs laten doen en ondanks dat de narcose altijd een risico is, is alles boven mijn verwachting goed gegaan en ook het herstel ging heel erg makkelijk.

Dat is alles waar ik nu op kom, misschien heeft @Jinte nog wat aanvullingen? Die heeft ook sinds een tijdje een Chineesje. Edit: Jeetje, ze was me al voor, haha.
En als je nog specifieke vragen hebt, laat maar weten :-D
Remy :+:

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
Jinte

Bericht door Jinte »

@ Annick :-) :-)
Weezie

Bericht door Weezie »

bedankt!
ik ga mijn verder inlezen, net de links naar de topics bekeken, erg leuk! zijn ook echt wel schattige diertjes om te zien.

zouden jullie voor Ukkie het huidige terrarium 80x40 houden nu hij daar happy in is? of toch voor groter gaan?
Ukkie is ook al 1,5 en mogelijk mijn laatste hamster, dus dan vind ik de aanschaf van een groter verblijf "zonde" als dat niet nodig is.

wat denken jullie trouwens van traliekooien voor chineesjes?
savic aura plexi is een nieuw model met extra toegevoegd plexiglas in maat 120x60x50 ongeveer.
Jinte

Bericht door Jinte »

Zelf vind ik 80x40 niet groot voor een Rus / Hybride.
Maar het is niet verkeerd ( aanbevolen minimale maat) en als Ukkie zich daar goed in voelt, kun je het zo laten.

Ik zou niet voor die Savic gaan.
Ik vind dat daar alsnog niet een hele diepe bodembedekking in kan.
En ook al kunnen Chineesjes goed klimmen, hangen aan tralies is iets anders.
Ik zou echt voor een aquarium gaan, minimaal 100x40x40, groter is nog beter.
xAnnick
Hamsters: Remy <3
Leeftijd: 29

Bericht door xAnnick »

Ik zou het ook zo laten als je hamster happy is, op zich passen ze zich makkelijk aan, maar je kunt altijd voor een andere hamster dan een grotere bak kopen.

Traliekooi zou ik ook zeker niet aanraden, voor geen enkele hamstersoort. Dat is niet de vorm van klimmen die ik zou willen stimuleren. Ze klimmen op weg ergens naar toe, niet om het klimmen zelf. Ik zou daarom ook een glazen bak aanraden. Je zit inderdaad anders ook met de beperkte mogelijkheid qua bodembedekking.
Remy :+:

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
Weezie

Bericht door Weezie »

Misschien toch tzt een grotere terra overwegen.
Vind het lastig, toen ik 3 jaar terug Hammie kreeg, was geloof ik 70x40 de mininum aanbevolen maat, dus 80x40 was keurig. Ik geloof dat tegenwoordig al 100x50 als minimim maat wordt aanbevolen voor alle soorten hamsters?
Zo kan je blijven upgraden natuurlijk. :razz:
Wat op zich niet erg is, maar wel als ik door de positieflijst straks geen rusje meer kan houden na Ukkie.
En dan zit ik met een leeg en aardig nieuw terrarium (Ukkie is ook alweer 1,5 jaar en ik weet nog niet of een chineesje bij mij zou passen)
Maar om nou niet te upgraden daarom vind ik weer zo sneu voor Ukkie. :-?
Hoewel hij super happy is in zn huidige terrarium.
Lastig....
Jinte

Bericht door Jinte »

Voor wat ik weet was 3 jaar geleden de minimale adviesmaat voor dwergjes al 80x40x40.
En dat is nog steeds zo.
Die maat van 100x50x50 is voor Goudhamster mannetjes, 120x50x50 voor de vrouwtjes.

Ik zou het nu gewoon bij die 80x40 houden nu voor Ukkie.
En dan kun je na de uitspraak 28 mei kijken wat je dan wilt en of Rusjes dan weer mogen of niet.
Weezie

Bericht door Weezie »

Ja dat kan ik ook doen,dan kan ik mij ook nog even inlezen over de chineesjes en rustig erover nadenken.
De uitspraak laat wel op zich wachten!
Plaats reactie