Ik heb wat vragen en hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb sinds november een syrische goudhamster via een fokker gekocht. Hij is dus nog jong. Ik heb hiervoor een russische dwerghamster gehad uit het asiel die bij mij nog 2 jaar is geworden en we toen helaas moesten inslapen.
Het tam maken met de suggesties van dit forum duurde erg lang, maar er zat vooruitgang in. Ik had een camera gekocht voor snachts en zag dat hij dan uren rondrende in zijn wiel. Sochtends vroeg rond 7uur nam hij wat witlof van me aan vanuit zijn holletje en at het daar op. Savonds echter rond een uur of 23uur, wilde hij het hok uit en liep dan zo mijn hand op en was zeer actief. Volgende ochtend weer verlegen. Nu zijn we een weekje weg geweest en heeft de oppas per ongeluk zijn hok laten openstaan. Hij heeft toen een nestje gemaakt in de la en is daar de volgende dag weer aangetroffen, is dus max. 22uur vrij geweest. Sindsdien is hij super tam, alle verlegenheid is weg. Echter neemt hij ook geen witlof of groene paprika (zijn favorieten) meer aan. Hij wil er alleen maar uit en rent dan als een gek overal heen. Ik neem hem mee naar de badkamer waar hij vrij kan rondrennen en dat doet hij dan ook, maar ook daar neemt hij geen eten aan. Klimt wel de hele tijd omhoog naar mij toe, rent rond en wast zich tussendoor ook. Eten wat ik neerleg in de kooi eet hij overigens wel gewoon.
Hij zit nu de hele tijd aan het glas te likken en soms aan de kettingkjes te knagen van de schommel (die ik overigens al lager heb gehangen) zie foto.
Ik heb gelezen dat dit verveling kan zijn, maar hij heeft veel van het hok nog helemaal niet verkent. Is bijv nog niet in de ingegraven tunnels gegaan, nog niet in de ingegraven huisjes en kokosnoot geweest. Hij graaft wel wat in de hoeken tot de bodem, maar komt dan weer boven. Is links 30cm. Dus er zou nog genoeg te verkennen moeten zijn in zijn hok? Hij klimt wel veel op zijn hangbrug, maar hij rent nu ook niet meer uren zoals voorheen in zijn wiel rond. Ik heb de indeling wat veranderd in de hoop dat het weer nieuwe uitdaging boodt, maar gedrag blijft. Dit gedrag is pas gekomen nadat hij een dag buiten zijn kooi is geweest. Hij had toen de hele woonkamer tot zijn beschikking, dit kan ik hem onmogelijk geven (zoveel ruimte). De kooi is 100x50.
Is dit een nieuwe fase misschien/puberteit ofzo? Gaat het vanzelf over, wat te doen?
Ook drinkt hij nu nog uit zijn waterbakje, ik zou graag zien dat hij drinkt uit zijn flesje, nog tips hoe dat te leren?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
P.s. de hamstercaping info website waar vaak naar verwezen wordt op dit forum, die link werkt niet meer. Ik krijg de melding na het daarop klikken dat mijn computer geinvecteerd is met een virus..