Positieflijst uitgesteld tot 1 juli 2024

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Jinte
Hamsters: Niyara

Re: Positieflijst uitgesteld tot 1 juli 2024

Bericht door Jinte »

Weezie schreef: 30 mei 2026, 11:09 zijn robo's erg anders dan russen eigenlijk? qua houden en karakter etc?
Robo's zijn over het algemeen ( uitzonderingen daargelaten ) meer kijkdiertjes.
Maar ze laten zich net als de Rus geregeld zien overdag ( tenminste dat is mijn ervaring), veel meer dus dan de Chinees.
Mijn Robo's hanteerde ik alleen bij gezondheidscheck / wegen / nieuwe scape.

Robo's zijn heerlijk eigenwijs en bemoeien zich vaak overal mee.
Ze zijn ongelofelijk leuk ! :+:

Weezie
Hamsters: Ukkie
Leeftijd: 42

Bericht door Weezie »

ik vind ze ook erg schattig om te zien!
ik begrijp ook niet goed wat dan de verschillen in beoordeling zijn tussen de rus en robo qua beoordeling voor de positoeflijst, en waarom de chinees dan wel mag, terwijl die veel schuwer is.
Jinte

Bericht door Jinte »

Snap ik ook niet.
Het slaat ook nergens op, dus ja zeg het maar..........

De Chinees is denk ik niet persé heel schuw, het zijn gewoon veel meer nachtdieren.
Ze hebben een heel ander ritme dan de Rus en Robo.
Maar dat zij ( chinees )wel op de lijst staan en de anderen niet, slaat echt als een tang op een varken.
leslcor

Bericht door leslcor »

Robo's zijn veel energieker dan rusjes, veel sneller...het zijn inderdaad vnl kijkdieren en zeker op jonge leeftijd...en ja, ze zijn superschattig
Weezie

Bericht door Weezie »

ik ben nu sinds een paar dagen hamsterloos helaas, naast dat ik erg verdrietig ben om het plotselinge overlijden van Ukkie, ben ik ook gewoon erg verdrietig over de postieflijst. ik zou zo graag weer een rusje willen.
nu moet e.e.a. weer opnieuw beoordeeld worden, en hoe lang gaat dat duren? en wat als je toch een nieuwe hamster aanschaft, krijg je dan een boete? wordt erop gehandhaafd?
deze overheid moet zich eens bezig gaan houden met echte problematiek: het niet verkopen van dieren in dierenwinkels en via internet, met bijbehoren roze kooitjes en "mama die wil ik" praktijken. alleen verkoop via fokkers, met reservering en bedenktijd, goede voorlichting en monitoring via de fokker zou een oplossing zijn.
knabbeltje2025
Hamsters: knabbeltje

Bericht door knabbeltje2025 »

Natuurlijk gaat er niet actief gehandhaafd worden. Wie zou dat moeten doen? Er zijn tenminste 5 diensten (o.a. politie, NVWA etc.) bij betrokken die allemaal wel meer aan hun hoofd hebben en ook nog eens moeten samenwerken. Als je een dier onder erbarmelijke omstandigheden houdt, kraait er helaas meestal ook geen haan naar. Als er wel iets gedaan wordt, gaat het vaak om heel veel dieren, anders valt het niemand op omdat er geen sprake is van overlast etc. En zelfs dan komt een fokker, kennel etc. er zelfs na meerdere constateringen en een reeks waarschuwingen doorgaans nog heel goed vanaf. Ik wil overtreden van wet- en regelgeving niet promoten, maar ik zou me geen zorgen maken...
Jinte

Bericht door Jinte »

Wat er kan gebeuren is dat wanneer je met de Rus naar de dierenarts moet, de dierenarts niet wil helpen.
Dit is niet verzonnen, maar hier op het forum al eerder gemeld ( dat er dierenartsen zijn die weigeren een Rus ( afhankelijk van de leeftijd) te helpen )
Daarnaast als de dierenarts wel wil helpen, zal die je waarschijnlijk niet aangeven.
Maar dierenartsen krijgen zelf wel eens controle en dan staat er in het systeem dat er iemand is geweest met een Rus.
Maar goed, of er dan ook daadwerkelijk handhaving naar je toekomt is nog de vraag maar natuurlijk.
knabbeltje2025
Hamsters: knabbeltje

Bericht door knabbeltje2025 »

Ik verbaas me daarover. Een dierenarts heeft eenvoudigweg zorgplicht als een dier in nood is (wet dieren, besluit en regelgeving diergeneeskundigen, artikel 4.2, zorgplicht). Je zou hem daar op aan kunnen spreken.
Weezie

Bericht door Weezie »

Weet een dierenarts het verschil tussen een Rus en Chinees? De meeste hebben helaas niet veel kennis van kleine knagers
Jinte

Bericht door Jinte »

Weezie schreef: 06 jun 2026, 19:43 Weet een dierenarts het verschil tussen een Rus en Chinees? De meeste hebben helaas niet veel kennis van kleine knagers
Als ie dat niet weet / ziet dan moet ie een ander vak zoeken.
Die 2 zijn echt een wereld van verschil.
De meeste dierenartsen zullen zelden tot nooit een chinees gezien hebben, dus als je daarmee komt valt dat wel op.

Lijkt me overigens niet echt handig om met een Rus naar de dierenarts te gaan en te zeggen dat het een Chinees is in de hoop dat de dierenarts het verschil niet weet / ziet.

Een Rus ( een "dik" bolletje wol, korte staart ), de chinees mega lang, rank en slank met lange staart...
Jinte

Bericht door Jinte »

Dit zag ik net staan op de Facebookpagina van de Russische dwerghamster

Kamervragen naar aanleiding van de uitspraak

https://app.1848.nl/document/tkapi/588228?utm
Jaimz
Hamsters: Freya

Bericht door Jaimz »

Ik ben benieuwd of de minister snel wil reageren op de vragen.
Weezie

Bericht door Weezie »

Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren nu de rus opnieuw beoordeeld/onderbouwd moet worden.
Vind het een beetje onduidelijk.
Plaats reactie