Met of zonder schuifruiten

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Weezie
Hamsters: Ukkie
Leeftijd: 42

Met of zonder schuifruiten

Bericht door Weezie »

Als ik tzt besluit toch weer een dwerghamstertje te nemen, dan zal deze ook een nieuw verblijf krijgen.
Ik heb met mijn vorige terra met schuifruiten wel eens wat miscommunicatie gehad (deurtje niet zien en er tegenaan stoten, of deurtje vergeten dicht te doen,niet gezien dat die open was) het is altijd goed afgelopen en ik vond de toegang van de voorkant wel erg praktisch.
Later met de samla bak vond ik de toegang van bovenaf juist weer erg handig, maar die bak stond laag en de bovenkant was geheel open.

Ik overweeg tzt eventueel een ferplast Jerry 100 of 101. Maar ik twijfel over de toegang van alleen bovenaf.
Wie heeft dit verblijf?is die toegang handig en groot genoeg?

Ook twijfel ik ivm de hoogte. Het verblijf zelf is rond de 40-50cm hoog afhankelijk van de maat, en hij zou op een kast van 80cm hoog komen te staan.
Is dat praktisch? Ik ben zelf nog geen 1.65 namelijk.
Is de hoogte ook praktisch genoeg icm loopwiel etc?

Foto's tips en andere suggesties zijn welkom.

Jinte
Hamsters: Niyara

Re: Met of zonder schuifruiten

Bericht door Jinte »

Ik heb de Ferplast Jerry 100.
Daar woont Niyara in, voor foto's van de bak kun je in haar topic kijken.
De maten die erbij staan op een verkoopsite kloppen niet echt, de bak is gewoon 100x40x40.
De maten op een verkoopsite zijn met deksel en pootjes.
Voor voeren en water verversen maak ik het middendeel van de deksel open, wil ik meer doen dan haal ik de hele deksel eraf.

Als je plek hebt voor de Jerry 101, dan zou ik die nemen, is toch weer groter.
Weezie

Bericht door Weezie »

Zal even in het topic kijken. Is het deksel stevig en opent en sluit deze makkelijk?is hij er ook makkelijk af te halen?
Jinte

Bericht door Jinte »

Ja heel stevig.
Het middendeel openen bij mij is wat stroef, maar dat vind ik prettig.
Ik wil niet dat die zo makkelijk open gaat dat Niyara dat zelf ook lukt.
De hele deksel kun je stellen voor wat betreft soepel gaan of niet, heel makkelijk.

Het is een hele mooie bak.
Mijn voorkeur gaat altijd al uit naar een "aquarium" bak, schuifruiten vind ik onhandig en je kunt minder "leuks" kwijt aan de voorkant.
Jinte

Bericht door Jinte »

Ik heb de bak vorig jaar nagelnieuw gekocht voor 50,00
Weezie

Bericht door Weezie »

Dat is een mooi koopje!
Ik vind de bak wel erg mooi zo zonder de randen die je vaak bij terrariums wel hebt.
Vind jouw hamster het van bovenaf benaderen niet eng,of bijv. het opendoen van het deksel?
Kan je overal goed bij met voeren en spotcleaning enzo?
Jinte

Bericht door Jinte »

Ik heb nooit een terrarium met schuifruiten gehad, dus ik kan geen vergelijking maken in verschil in reageren met openen schuifruiten of deksel.
Als een hamster nog maar net bij mij is ( en dan is het afhankelijk van de hamster) kunnen ze nog wel wat reageren als de deksel er af gaat, maar dat is meestal maar tijdelijk.
Ik doe sowieso altijd de deksel er heel rustig vanaf.

Als ik echt overal bij wil dan gaat de deksel er geheel af.
Wil ik alleen voeren of water doen, dan open ik alleen het middendeel.
Het handige van de deksel van de Ferplast Jerry is dat je het voer ook door de tralies kan laten vallen als je wilt, in tegenstelling tot de deksel van bijv. de Queenies bakken.
Ook kun je de hamster en de hele scape enz. van boven af beter zien bij de Ferplast deksel in tegenstelling tot de deksel van de Queenies bakken.

Ik heb net 2 foto's voor je gemaakt van de deksel / bovenkant ( dicht en open )
Het voer voor Niyara verspreid ik wat bij het deel van de deksel dat open staat en de rest gaat in de ronde digbox links ( dat doe ik door het boven die digbox door de tralies te laten vallen )

Afbeelding

Afbeelding
Jinte

Bericht door Jinte »

Bij Niyara moet ik tegenstelling tot al mijn vorige hamsters wel heel goed opletten als de deksel er af is.
Zeker in het begin toen ze overdag nog wel eens tevoorschijn kwam.
Zij kan er makkelijk uitklimmen.
Dus als ik even weg moet lopen voor water bij vullen of zo dan gaat de deksel er weer even op.
Bij bijv. Lilly-Faye hoefde dat niet, daar hoefde ik niet bang te zijn dat ze er uit zou klimmen / lopen.
Ook niet als ze op dat moment aan het ronddiedelen was in de bak.
knabbeltje2025
Hamsters: knabbeltje

Bericht door knabbeltje2025 »

Wij hebben een bak van Queenies. We zijn er erg tevreden mee maar je kiest dan inderdaad voor de schuifruiten. Het deksel gaat er eigenlijk nooit vanaf, behalve als je het hele hok wil uitmesten (heb ik nu 1 keer gedaan in 1,5 jaar). Als de bak laag staat zie je niks door het geperforeerde metaal van het deksel en voeren erdoorheen kan ook niet. Het is meer een bak om op een tafel of kast te zetten. Alles gaat via de schuifruiten. Je moet inderdaad altijd goed kijken of je ze dicht hebt gedaan.
Jinte

Bericht door Jinte »

Ik heb een Queenies bak gehad en ik heb een 100x50x50 van terrariumpaleis met die geperforeerde deksel.
Beiden zonder schuifruiten.
Weezie

Bericht door Weezie »

Ik had ook een bak van queenies, met vast voorschot en schuifruiten. Was daar op zich erg tevreden mee, maar een bak waarvan alleen de bovenkant opent heeft ook zijn voordelen denk ik.
Zoals geen troep tussen de schuifdeurtjes en meer bodembedekking kunnen gebruiken.
Ook ziet het er rustiger uit.
Ik twijfel wat ik tzt zou willen. Ik denk wel dat er hoe dan ook weer een dwergje komt, als een rusje verboden blijft, dan misschien toch een Chineesje.
Dus nu maar oriënteren wat voor bak ik dan zou willen, en ik wacht de beslissing rond de positief lijst ook nog even af.
Ik heb diverse bakken op het oog, allemaal hebben ze voor en nadelen, zal zo even wat links plaatsen en ben benieuwd naar meningen en ervaringen.
Weezie

Bericht door Weezie »

Ferplast Jerry 100 of 101
https://www.hamstr.nl/product/ferplast- ... AlmxXdQ2wc

Skyline Marrakesh 100 of 120
https://www.bitiba.nl/shop/overige_dier ... =1333074.0

Tiaki hamster verblijf
https://www.bitiba.nl/shop/overige_dier ... =2422784.0

Knock down terrarium
https://www.gerbilshopqueenies.nl/terra ... down-model

Bucatstate
https://www.amazon.nl/BUCATSTATE-Hamste ... 870&sr=8-1

Ferplast domster
https://www.ferplast.com/collections/ha ... 1476651337

Ferplast karat
https://www.ferplast.com/collections/ha ... 5807003010

Het voordeel van deze verblijven tov een glazen bak vind ik dat ze makkelijk te verplaatsen zijn en ook te demonteren zijn.
Nadeel vind ik dat sommigen van plexiglas of hout zijn, en ik vraag mij af hoe lang dat meegaat.
Jinte

Bericht door Jinte »

Ppfff...wat zijn ze allemaal duur...dan liever via Marktplaats..

Mijn voorkeur, van al deze genoemde opties, zou uitgaan naar de Ferplast Jerry 100 of 101

De laatste 2 bakken zou ik zelf zeker niet doen ivm het tralie bovendeel, de hoge plateaus er in en de grote kans op zaagsel buiten de bak bij graven.

Je kunt ook hier kijken: https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... lex-of-osb
Ik heb hier mijn 100x50x50 laten maken, een dichte bak ( als een aquarium ) met deksel / afneembaar rooster zoals bij Queenies.
Plaats reactie