Chinese dwerghamster

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

biawa

Bericht door biawa »

Tijd voor een update over mijn kleine boefje. :)

Zoals jullie inmiddels wel weten zit hij tegenwoordig in een Mary-kooi. Momenteel is die zo ingericht:
Afbeelding
Ik vind zijn gedrag enorm vooruit gegaan sinds hij in deze kooi zit. Hij is minder schrikachtig en laat zich vaker en vroeger zien. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat hij nu alles van boven beter aan ziet komen en het dus minder bedreigend is. Hij heeft een beter overzicht over zijn omgeving. In zijn oude kooi zaten er verdiepinkjes "in de weg" en konden er dus opeens dingen opduiken. Tenminste, dat is mijn theorie. :wink:

Het is echt een hamster die bezig gehouden moet worden. Dus: eten verstoppen en regelmatig nieuwe attributen geven. Theedoosjes vindt hij helemaal geweldig als verstopplek. Ik kan hem met behulp van zijn zandbakje of zijn radje makkelijk uit zijn kooi halen, maar hij vindt het allemaal vrij eng, dus ik doe het niet zo vaak. Ik doe hem volgens mij een groter plezier door hem geestelijk een beetje uit te dagen.

Tot slot moet ik erkennen dat hij behoorlijk stinkt vergeleken met mijn vorige dwergen. Het is geen pislucht, ik ruik het nadat ik zijn kooi heb verschoond vrijwel onmiddellijk weer. Ik denk dat hij zijn geur afzet, ik heb ook al meerdere mannelijke Chineesjes over de hand van een keurmeester (of Sandra :lol: ) zien plassen. Ik heb trouwens zaterdag zijn zusjes en broertje gezien en ik heb de indruk dat mannetjes een stuk schichtiger zijn dan vrouwtjes, maar het kan toeval zijn.

Frida
Leeftijd: 43

Bericht door Frida »

Wat leuk om zo wat meer te weten te komen over chineesjes. Dit kan zeker mijn keus voor eventueel een 2e hamster beinvloeden. Ning lijkt mij een erg lieve hamster maar met wel een totaal eigen karakter wat mij betreft helemaal niks mis mee is :D Juist leuk, en ook nog eens goed om je hamster zo bezig te houden, dat houd ze lekker fris en allert :D
[b]G[/b]roeten [b]F[/b]rida

[i]De beste site ooit[/i]: [url=http://www.kijkenluister.net/enter/sites/tunes_kids/cartoontune_view.htm]Echt waar![/url]
Bengeltje
Leeftijd: 41
Contacteer:

Bericht door Bengeltje »

ik als beginner hou het erop om een rus of syr te nemen,want die zijn wat hanteerbaarder...(als ik het zo moet begrijpen..)

maar ning vind ik wel een scheet!
Bengel is mijn engel!!!
Patricia en Marcel
Contacteer:

Bericht door Patricia en Marcel »

biawa schreef:Tot slot moet ik erkennen dat hij behoorlijk stinkt vergeleken met mijn vorige dwergen. Het is geen pislucht, ik ruik het nadat ik zijn kooi heb verschoond vrijwel onmiddellijk weer. Ik denk dat hij zijn geur afzet, ik heb ook al meerdere mannelijke Chineesjes over de hand van een keurmeester (of Sandra :lol: ) zien plassen.
Je hebt de kooi echt heel leuk ingericht voor `m :lol:
Het is ons ook al opgevallen dat de chinezen een veel sterkere geur verspreiden dan de andere dwergen. We maken regelmatig schoon maar daags naderhand is de geur weer duidelijk waarneembaar. Ook plassen ze bij ons op de plateaus inplaats van in het zaagsel, de viezerikjes!
Ik heb sinds 3 dagen bakjes gevuld met zand op de etages en dat lijkt de oplossing tot ik vanochtend beneden kwam... toen lag de hele inhoud van de bakjes op de grond, balen. Weg goede oplossing :wink:
biawa schreef: Ik heb trouwens zaterdag zijn zusjes en broertje gezien en ik heb de indruk dat mannetjes een stuk schichtiger zijn dan vrouwtjes, maar het kan toeval zijn..
Bij ons is het juist andersom het vrouwtje is erg schichtig oppakken lukt nauwelijks de mannetjes laten het zich welgevallen zeker naarmate ze ouder worden. Ook bij onze nestjes was dat zo. Het valt me trouwens op dat ze nu steeds tammer worden het paartje is 1,5 en hun zoon 1 jaar.
Sasserdesas
Leeftijd: 36

Bericht door Sasserdesas »

Kan je eigenlijk 'knuffelen' met chineesjes?
[color=#05BCFF] Groetjes Sas[/color]
Natascha

Bericht door Natascha »

Ik heb Pipa en dat is volgens enkele van jullie een kruising tussen cambelli en rus, maar als ik dit zo leest kan zij zo doorgaan voor chinees.
Ze is vliegensvlug en rent nooit in haar radje maar wel rondjes in de kooi. Ze plundert hele bakjes met voer in een nacht en graaft haar hele zandbak uit. Ze maakt dan een parcours van zand, waarbij ze dus al het zaagsel weg haalt. Ze rolt dan aan 1 stuk door het parcoursje af en schut zich daarna uitvoerig uit. Ik zie haar overdags dus ook nooit, alleen 'snachts als ik een keer niet kan slapen. Ze gaat ook niet makkelijk op je hand zitten. Ze is nu na bijna 6 weken pas aan mijn stem gewend. Alleen klimmen doet ze niet. Ze is dan ook nooit op het plateautje geweest. Je zou haast denken dat het een Chinees is alhoewel ze er uiterlijk niet op lijkt.

Ze ruikt trouwens ook heel sterk en het is inderdaad geen pieslucht, maar wel zeer indringend. Als je de kooi hebt verschoont dan ruik je het na een half uurtje weer.
Een niet-werkende moeder bestaat niet, een bezorgde moeder wel.
Momootje

Bericht door Momootje »

Wat is Ning toch een lekker ding ;) En die lucht....tsja...ook mensen ruiken niet allemaal even fris ;) Doe zoals Momo, elke morgen een zaagseldouche, en 's avonds rollebollen in de zandbak :mrgreen:
Groetjes van Karen en rusje Momo!
biawa

Bericht door biawa »

Patricia en Marcel schreef:Je hebt de kooi echt heel leuk ingericht voor `m :lol:
Het is ons ook al opgevallen dat de chinezen een veel sterkere geur verspreiden dan de andere dwergen. We maken regelmatig schoon maar daags naderhand is de geur weer duidelijk waarneembaar. Ook plassen ze bij ons op de plateaus inplaats van in het zaagsel, de viezerikjes!
Ik heb sinds 3 dagen bakjes gevuld met zand op de etages en dat lijkt de oplossing tot ik vanochtend beneden kwam... toen lag de hele inhoud van de bakjes op de grond, balen. Weg goede oplossing :wink:
Dankjewel! Gelukkig ligt het stankprobleem dus niet aan mijn schoonmaakkwaliteiten! :lol: Het probleem met op de verdiepinkjes plassen had Ning ook, hij zat namelijk eerst in deze kooi:
Afbeelding
Op zich een hele leuke en veilige kooi om in te klimmen, maar qua schoonmaken echt een RAMP! Na weer eens een uur aan het klooien en schrobben te zijn geweest was ik het beu en toen ben ik dus op zoek gegaan naar een Ferplast Mary. Het is nu echt een stuk prettiger, alleen zijn radje wordt nog steeds erg smerig (maar dat is zo opgelost).

Trouwens, dat omgooien en verplaatsen van spullen komt me bekend voor. Ning heeft een tijdlang ook zo'n crea-periode gehad. Dan vond ik consequent elke ochtend de theedoosjes en wc-rolletjes totaal ergens anders terug, want dan had hij weer eens besloten dat dat ene rolletje toch echt helemaal bovenin de kooi moest liggen ofzo. :shock:
Patricia en Marcel
Contacteer:

Bericht door Patricia en Marcel »

Jou vorige kooi voor Ning lijkt erg op die voor mijn chineesjes. Heeft Ning zelf dat zaagsel op die plateaus gelegd? Onze Chipsy, Pringle en Omi zijn constant aan het slepen met zaagsel en slapen vaak open en bloot op een van de plateaus op een bergje zaagsel. Ik heb zelf ook al lopen bedenken in wat voor een soort andere kooi ze naar hun zin zouden hebben en die wat makkelijker schoonmaken is want zoals wij wel eens gekscherend zeggen; het zijn kleine vieze stinkchineesjes! Je blijft schoonmaken :lol:
Maar acrobaatjes zijn het ..dus Pippa is echt geen chinees hoor, ook lopen ze erg graag in hun radje. Overdag laten ze zich regelmatig hier zien.
Wat me ook opvalt is dat ze behoorlijk veel eten en drinken vergeleken met andere dwerghamsters.
biawa

Bericht door biawa »

Ik legde het zaagsel op de plateau's in de hoop dat hij daarop zou plassen en dat het dan schoner zou zijn, maar helaas. Ik heb het daarna inderdaad ook een tijd geprobeerd zonder zaagsel op de verdiepingen, maar dat werd ook al een zooitje.

Dat van dat vele eten en drinken was me ook al opgevallen, wederom een hele gerusstelling dat er dus niks mis is met Ning. :D

P.S. Ik noem Ning ook wel eens poepchinees... :bloos:
Laatst gewijzigd door biawa op 01 jul 2004, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Natascha

Bericht door Natascha »

Dat vele drinken en eten doet mijn Pipa ook. Zou er dan ook een beetje chinees in haar zitten? Of is dat niet mogelijk?
Een niet-werkende moeder bestaat niet, een bezorgde moeder wel.
biawa

Bericht door biawa »

Nee, dat kan niet. Dat zou net zoiets zijn als een hond met een beetje "kattenbloed". :wink:
johan de man

Bericht door johan de man »

Over het plassen : ik heb ook eens in een dierenwinkel een rat zien plassen op een plateau, en hij bleef gewoon in zijn urine zitten....

Dat vond ik niet erg proper.

Ik dacht er aan om een rat te kopen, maar sindsdien is mijn zin in een rat wel over.

Hoe is de geur van een chineesje ? Toch niet zo sterk als die van muizen ?
biawa

Bericht door biawa »

Nee, niet zeker niet zo sterk als van mannelijke muizen, maar zoals ik al schreef stinken ze wel meer dan mijn andere hamsters. Maar het is geen pislucht ofzo, dus ik vind het niet echt storend.
ike

Bericht door ike »

Mijn Chineesje is ook heel bang voor mijn hand en is ook zo snel :wink:
De eerste keer dat ze op mijn hand kwam zitten plaste ze erop en liep weer terug naar haar huisje :D Beetje raar maja... Ze is wel heel lief, die van klimt ook heel trouwens...
[size=75][b]Groetjes van Anna en pootjes van de hamsters [color=orange]Grover[/color], [color=brown]Mio[/color][color=blue] & [/color][color=indigo]Spoggel[/size][/b][/color]
Gesloten