in http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?t=10318 een afgesplitst onderwerp...Peter schreef:Roborovski's worden in groepen gehouden en zo'n groep bepaalt zelf de samenstelling hiervan. Dat betekent (helaas) dat er wel eens één sneuvelt (of twee ....) omdat zo'n dier "niet meer in de groep past". Een dier dat nu prima geaccepteerd is, kan straks niet meer geaccepteerd worden: zo werkt het nu eenmaal. Als je kiest voor robbies, kies je ook voor het door de groep laten bepalen van het natuurlijk evenwicht. Het enige dat je er zelf aan kan doen is zorgen voor optimale opstandigheden (grootte van de kooi, voeding, etc.). Verder kan je niet veel anders doen dan afwachten hoe het in de tijd verloopt. Wanneer er jongen komen: ook gewoon afblijven. Jongen worden in de groep opgenomen of niet, en die vind je dan 's morgens met hun pootjes in de lucht. Maar dat kan ook gelden voor een oudere hamster die het moet afleggen tegens de jongen. Als je een groep langere tijd (meerdere jaren) bij elkaar laat en regelmatig jongen krijgt, zal je zien dat het aantal (totaal, verhouding man/vrouw) zich stabiliseert. Mij dochter heeft een kooi robbies, waar ze regelmatig enkele jongen in krijgt. Toch is er pas weer echt "rust" in de kooi als het aantal (volwassen) dieren ligt op 5-6. Dat is dus kennelijk voor deze groep, bij die omvang in kooi (80x 30) een goed aantal. Zelf dieren er uit halen om het aantal tot 5/6 te beperken helpt niet: je zal altijd zien dat je nou net een dier pakt dat juist heel geaccepteerd in de groep is (vechten zegt zeker niet alles daarover). Kortom: probeer niet te veel dieren er uit of er in te plaatsen: dat levert alleen maar nog meer onrust. En wen er maar aan dat je wel eens een begrafenis moet organiseren ....helaas dus.
Maar is het misschien geen teken dat we iets foutdoen met de huisvesting van Robbies (geen aanval op iemand, gewoon een algemene gedachte)? Ik kan me niet voorstellen dat Roborovski's in de natuur een even hoog gehalte "dood door eigen soort" hebben, dat lijkt me darwinistisch niet erg verantwoord. Natuurlijk heeft de natuur ook wel "survival of the fittest", maar in gevangenschap vind ik het toch anders. Bij experimenten met ratten en muizen (in gevangenschap) komt het vermoorden van de eigen soort pas voor bij ontzettende overbevolking.
Misschien zijn Robbies toch niet zo geschikt om in gevangenschap te houden? Misschien moet er iets radicaal anders bij de huisvesting?
Zomaar wat gedachtensprongen hoor...