Help! Gebroken pootje?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Rogier

Help! Gebroken pootje?

Bericht door Rogier »

Ik ben een nachtje weggeweest, kwam net weer thuis en grote schrik:

de hamster zat heel lelijk klem met haar achterpootje tussen de tralies van de kooi :cry: Ze was aan het spartelen en hing er volgens mij al een tijdje, want er lagen wat uitwerpseltjes onder...

Haar pootje bungelt er maar een beetje achter aan, de hoek lijkt niet heel onnatuurlijk, het is dik, waarschijnlijk gebroken? Of denken jullie dat het ook een kneuzing kan zijn?
Weekend dierenarts gebeld en die zei dat spalken bij hamstertjes meestal geen zin heeft, dus hij kon ook niks doen. Wel moest ik in de gaten houden dat ze het niet "kapot loopt".

Het goede nieuws is dat ze al vrij snel veel water gedronken heeft (van mn vingers afgelikt). Ook had ze haar nestje toevallig in een hoekje van de kooi gemaakt ipv in haar huisje, dus kan ik het een beetje beter in de gaten houden.
Hebben jullie tips waar ik aan moet denken, wat ik eventueel kan geven (aan voedsel) om het genezingsproces te versnellen? Ik hoop maar dat ze zich rustig gaat houden... ze is al bijna twee jaar, dus dat zal ook niet helpen. Verder is het gelukkig wel een taaie.

Lynn
Hamsters: Sasha en Levin
Leeftijd: 40
Contacteer:

Bericht door Lynn »

Heb je een dichte bak? Je kan haar daarin zetten en verder nog eten en drinken. Geen radje of iets wat haar pootje zou kunnen belasten.
Groetjes van Lynn en de ratjes.
Rogier

Bericht door Rogier »

Ik zou wel het traliewerk van de kooi kunnen halen, dan hou ik gewoon de bak over. Die is alleen net iets meer dan 10 cm hoog, dus ben ik wel bang dat ze er 's nachts uit zou kunnen klauteren en vallen... met gebroken pootje en al...
Lynn
Contacteer:

Bericht door Lynn »

Hm, je zou een noodkooi kunnen maken, van bvb een wasmand of een emmer. In ieder geval iets waar ze niet in kan klimmen. En dan morgen een mini Duna halen?
Rogier

Bericht door Rogier »

Het arme beestje hobbelde zojuist mn hand op... achterpootje is helemaal slap en dikkig... moet wel gebroken zijn... :(
Ze drinkt wel en eet ook al wat, gelukkig
Eveline
Leeftijd: 48
Contacteer:

Bericht door Eveline »

Gelukkig geneest een gebroken pootje meestal vanzelf. Het zou kunnen dat het niet recht weer aangroeit, maar dat is niet heel erg.
Let wel goed op of het niet gaat ontsteken ofzo.
Groetjes van Eveline
Margreet (mogwai)
Leeftijd: 43

Bericht door Margreet (mogwai) »

GEWOON even naar de da gaan, die geeft een soort antibiotica kuurtje zodat het niet zo veel pijn doet.

wij hebben dit bij allebei onze hamsters mee gemaakt.
[b]groetjes , margreet
RIP
mogwai en squeaky en tesoro bandito en squirtle[/b]

www.stralendhengelo.nl
Saskia1982
Leeftijd: 43
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 »

Antibiotica is geen pijnstiller, het werkt tegen bacteriën ;)
Lynn
Contacteer:

Bericht door Lynn »

En pijnstiller is ook geen goed idee, zo voelt de hamster de pijn niet en gaat het pootje juist nog meer belasten.
Selena
Leeftijd: 47

Bericht door Selena »

Ik heb toen yip haar poot gebroken had aan de binnenkant van de traliekooi met passend karton de boel anti-klim gemaakt!
Dit werkte goed! Pas na 2 weken begon ze aan 1 hoekje te knagen.
Verder heb ik van mijn DA wel een antibiotica kuur gekregen inderdaad tegen infectie, maar bij YIP was er naast de breuk dan ook een wondje, vandaar. Ik heb haar kwark gevoerd waar ook bacterie remmers in zitten.
En verder gezorgd dat ze nergens kon klimmen, rennen etc.

De poot groeit inderdaad vanzelf aan, misschien wel scheef!
Sterkte. Is het een rusje of een syr?
groetjes van Selena.
Rogier

Bericht door Rogier »

Bedankt voor alle reacties tot zover!

Ze is een rusje en lijkt er redelijk goed mee om te gaan, helemaal als je ziet hoe lang ze misschien vast heeft gezeten. Ze heeft al best wel veel gedronken en ook al wat gegegeten. Verder ligt ze veel in haar nestje, ik hoop dat ze niet te veel pijn heeft en ook wat kan slapen.
De dierenarts die ik belde wist alleen te melden dat er weinig aan gedaan kan worden, ik heb nog specifiek naar speciale voeding gevraagd of wat dan ook maar volgens hem is het gewoon afwachten. Nu maar kijken hoe 't morgen is en hopen dat mevrouw zich een klein beetje rustig houdt... maar ze is wel vrij koppig, dus of dat gaat lukken...
Louise
Leeftijd: 60

Bericht door Louise »

Selena schreef:Ik heb haar kwark gevoerd waar ook bacterie remmers in zitten.
??? Wat voor wonderbaarlijke kwark was dat? Haal je niet wat dingen door elkaar?

Louise
Selena

Bericht door Selena »

De bacteriën in rechtsdraaiende zuivel (biogardeyoghurt en -kwark) bevatten goede bacteriën voor je darmen, en die kunnen het schadelijke effect een beetje tegengaan (niet helemaal). Gewone zuivel doet niets bijzonders.
Louise dit heb jij zelf eerder eens geantwoord in een topic over de gebroken poot van mijn YIP. Klopt toch van de rechtsdraaiende bacterieen?
groetjes van Selena.
Eveline
Leeftijd: 48
Contacteer:

Bericht door Eveline »

Ja, dat klopt wel. Maar bacterie-remmers zijn het dus niet...

In bepaalde yoghurtsoorten zitten bacteriën die ook normaal gesproken in de darmen zitten, en dus geen kwaad kunnen. Eigenlijk is het zelfs juist beter dat ze er zitten.
Als een hamster (of mens) antibiotica krijgt (bacteriedoders dus), kan het zijn dat niet alleen de 'slechte' bacteriën worden opgeruimd, maar ook die 'goede' in de darmen. Op zo'n moment kan het nuttig zijn (vooral voor de spijsvertering) om door middel van yoghurt waar bacteriën inzitten ervoor te zorgen dat de zogenaamde 'darmflora' weer op peil wordt gebracht; dat er weer goede bacteriën in de darmen komen te zitten die je meehelpen met de spijsvertering, en de slechte bacteriën minder kans geven.
Groetjes van Eveline
Selena

Bericht door Selena »

Nou ja dat is dus wat ik bedoelde, dank voor je toelichting!!
Louise zal ook tevreden zijn nu :D (grapje he, moet kunnen!)
groetjes van Selena.
Plaats reactie