Van hamsters dag dieren maken?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Van een hamster kan je een dag dier maken!

Ja
4
6%
Nee
42
67%
Met veel werk
8
13%
Weet ik niet
9
14%

Totaal aantal stemmen: 63

Frida
Leeftijd: 42

Van hamsters dag dieren maken?

Bericht door Frida »

Argh ik word er gek van. Zoals de meesten wel weten zit ik op de pabo. Daar is nu een hevige discussie aan de gang in de klas dat je van 'nachtdieren' dag dieren zou kunnen maken. Waaronder de hamster, zelfs voornamelijk de hamster.
Als ik dan met mijn 'forum' praat komt dat dat echt niet kan, kijk maar op internet, en in de boeken' Dan zeggen ze vervolgens "Ja maar daar staat ook niet altijd de waarheid".

Ik kan mij hier dus vreselijk over opwinden, ik wete het niks van aantrekken is het beste maar ik krijg er gewoon de kriebels van. Of zit ik nou opeens fout, en kunnen hamsters WEL dagdieren worden??

Ik kwam al met argumenten dat de levensduur dan korter zou zijn e.d maar luisteren ze? hoo maar!

Zo nog een opmerking "Ik heb in de dierenwinkel gewerkt, daar waren zo overdag meestal wakker, daar zijn het dagdieren" (iemand van de pabo hé :?)
IK: Ik ken die dierenwinkel en die laten hamsters veels te lang bij elkaar zitten, ze zijn te dik, en ze zitten in te kleine hokjes (had ooit foto's laten zien!)
Nee hoor, ze zijn echt dag diereren geworden, als je ze regelematig wakker maakt op het zelfde tijdstip en s'nachts laat slapen................

Zo als je kan lezen ***rookwolkjes*** kan ik mij hier erg over opwinden, iemand nog tips, ideeen wat ik zou kunnen gebruiken voor mijn weer woord????

[b]G[/b]roeten [b]F[/b]rida

[i]De beste site ooit[/i]: [url=http://www.kijkenluister.net/enter/sites/tunes_kids/cartoontune_view.htm]Echt waar![/url]
Evee
Contacteer:

Bericht door Evee »

Hmm volgens mij kun je hamsters wel aanleren om eerder wakker te worden, maar om er echt dagdieren van te maken lijkt me lastig. Het zal misschien kunnen, als je ze steeds wakker maakt en houd overdag, maar echt gezond en natuurlijk lijkt het me niet voor ze. Of je moet ze in een donkere kamer gaan zetten en snachts het licht aan doen en overdag niet ofzo? Hamsters zijn gewoon nachtdieren, waarom zou je dat willen veranderen? Als je een dier wil dat actief is overdag, dan moet je niet voor een hamster kiezen!
www.bunnybunch.nl
biawa

Bericht door biawa »

Het kan gewoon niet. Hun hele "biologische stelsel" is erop gericht om actief te zijn als het donker is en de slapen als het licht is. Dat ligt nou eenmaal vast in hun bouw, daar kun je niks aan doen dus.
Dat die in dierenwinkel overdag constant wakker waren komt waarschijnlijk omdat er de hele tijd irritante kindjes tegen de bak stonden te bonken. :wink:

Zeg maar gewoon dat de bekendste hamster-experts van Nederland het met je eens zijn. :P
Corien
Leeftijd: 34

Bericht door Corien »

Sja... heb beetje op de verkeerde gestemt haha :P Maarja. Ik denk, dat je ze wel meer overdag kan zien, maar dat ze nooit echt de hele dag wakker zullen zijn. Misschien ooit in de verre toekomst worden 't nog eens dagdiertjes, over 1000000000 jaar ofzo ;)
CrazyCatLady

Bericht door CrazyCatLady »

Ik stem op 'nee'! Mensen kunnen wel 's nachts wakker zijn (nachtdienst bvb) en overdag slapen, maar het is niet biologisch zeg maar, zo vind ik dat je hamsters echt niet kan leren overdag wakker te zijn. Het zijn nou eenmaal nacht dieren, klaar!
biawa

Bericht door biawa »

Mila schreef:Mensen kunnen wel 's nachts wakker zijn (nachtdienst bvb) en overdag slapen, maar het is niet biologisch zeg maar
Er was laatst op de BBC een hele documentaire over slaap, en daar ging het er inderdaad ook over dat het voor mensen eigenlijk onmogelijk is om echt die omschakeling helemaal te maken. Je lichaam kan er nooit helemaal aan wennen. De man in kwestie had uiteindelijk allemaal hulpmiddelen zoals felle lampen voor als hij op moest staan en een verduisterende zonnebril voor overdag (om dus te doen alsof het nacht was), maar het bleef behelpen. Een hamster kun je deze hulpmiddelen niet eens bieden (zie je ze al gaan met hun brilletje op? :lol: ), dus het zal nooit wat worden.
CrazyCatLady

Bericht door CrazyCatLady »

biawa schreef:Een hamster kun je deze hulpmiddelen niet eens bieden (zie je ze al gaan met hun brilletje op? :lol: ), dus het zal nooit wat worden.
Hahaha! :lol:
Frida

Bericht door Frida »

Haha ik begon al aan mij zelf te twijflen. Ik had dus ook inderdaad op nee gestemt. Maar wat is het vervelend als je weet gelijk te hebben en mensen gaan er dan alsnog dwars tegen in!!! Grrrrr (stoom, stoom)
Maar ja dat van Biawa is wel een goedtip haha, vertellen dat de hamster- experts het met mij eens zijn :lol: Haha!!! ;)
[b]G[/b]roeten [b]F[/b]rida

[i]De beste site ooit[/i]: [url=http://www.kijkenluister.net/enter/sites/tunes_kids/cartoontune_view.htm]Echt waar![/url]
Marian

Bericht door Marian »

Informeer eens bij Marcel van Patricia. Die is wetenschappelijk onderzoeker en kan je misschien helpen aan wetenschappelijk bewijs dat hamsters geen dagdieren moeten worden.
Louise
Leeftijd: 60

Bericht door Louise »

biawa schreef:
Mila schreef:Mensen kunnen wel 's nachts wakker zijn (nachtdienst bvb) en overdag slapen, maar het is niet biologisch zeg maar
Er was laatst op de BBC een hele documentaire over slaap, en daar ging het er inderdaad ook over dat het voor mensen eigenlijk onmogelijk is om echt die omschakeling helemaal te maken. Je lichaam kan er nooit helemaal aan wennen. De man in kwestie had uiteindelijk allemaal hulpmiddelen zoals felle lampen voor als hij op moest staan en een verduisterende zonnebril voor overdag (om dus te doen alsof het nacht was), maar het bleef behelpen.
Ja, en het verkort je levensverwachting. Mensen die in continu-dienst werken of om andere redenen 's nachts wakker moeten zijn, worden minder oud. En dat is bij hamsters ook zo, naar ik weet. De biologische klok laat zich niet foppen!

Louise
Patricia en Marcel
Contacteer:

Bericht door Patricia en Marcel »

Hamsters zijn donkerdieren. Hiermee bedoel ik dat ze wakker worden als het donker wordt. Bij ons is dat normaal gesproken 's nachts, maar in laboratoria wordt het dag/nachtritme omgedraaid door ze in een kamer te zetten waar het overdag donker is en 's nachts licht is. Dus als je je hamster op een bepaalde tijd wakker wil hebben, zorg dan dat het in die periode donker is en buiten die periodes licht is. De hamster zal zich daar dan op gaan aanpassen. Dit kan echter een tijdje duren.

Voor je ongelovige collega's:
Het dag/nacht ritme van hamsters wordt gereguleerd door hormoonafgifte vanuit de pijnappelklier, m.n. melatonine. Dit orgaantje in de hersenen krijgt visuele input vanuit de hersenen en daarmee wordt de biologische klok elke dag gelijk gezet (normal circadian rythm). Hierbij speelt een ritmische activiteit van een aantal "klokgenen" een rol. Dit zijn genen die gedurende bepaalde tijd per etmaal actief zijn en zo een hele signaalcyclus in gang zetten.
Allemaal wetenschappelijk bewezen, en willen ze je niet geloven, verwijs ze dan naar een goed review artikel. Neem ook even een kijkje op onze website onder het kopje "wetenschap". In de twee artikelen die daar staan schrijf ik ook nog het een en ander over dag/nacht ritme en vind je bronverwijzingen.

Ik denk dat je je ongelovige collega's hiermee wel stil krijgt.

Succes
APPELTJE_6
Contacteer:

Bericht door APPELTJE_6 »

Een hamster is inderdaad niet gemaakt om wakker te zijn met daglicht. In de natuur zouden ze stuk voor stuk verschranst worden door roofdieren omdat hamsters hun niet zien en anderssom wel. Ik wordt ook een beetje moet van mensen die denken dat het wel kan.
Ylana

Bericht door Ylana »

Volgens mij heeft Martin Braak dat ook een keer geprobeerd. Misschien weet hij hier ook meer over te vertellen?
Hij maakte van de dag een nacht door alles donker te maken en van de nacht een dag door de lichten aan te laten.
evy

Bericht door evy »

als ik de mijne roep met het 'lokroepje' wat ik altijd gebruik, wordt hij wel wakker, maar wanneer ik hem met rust laat gaat hij onmiddellijk weer slapen. Je kan ze wel wakker maken, maar dat lijkt me nog niet hetzelfde als er dag dieren van maken...

Noot: ik doe dit niet vaak don't worry ;)
Het is de hemel op aard, op de rug van een paard!
Daniela
Leeftijd: 35

Bericht door Daniela »

Hammie is een dag hamster!ze is altijd overdag wakker,maar soms ook nog 's avonds,waardoor ze dus wel in haar radje rend. Het is aan de ene kant wel leuk maar aan de andere kant niet.wel omdat ik gelijk vanuit school hammie zie,en niet leuk omdat ik de he;e dag op school zit,en vaak huiswerk moet maken.
Maar ik denk dat als je hamster een dag hamster geworden is,dat ze dan nog wel eens 's nachts wakker is,bij mij teminste dan.
Gesloten