Informatie over natstaart

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Esther
Leeftijd: 41

Informatie over natstaart

Bericht door Esther »

Hoi allemaal,
Omdat het hier haast lijkt te heersen leek het mij interessant om wat meer informatie over natstaart te verzamelen.
Marian zei in een onderwerp (weet even niet meer welke) dat het om een (darm?)bacterie ging die iedere hamster bij zich draagt, maar die naar boven komt wanneer er een verslechterde weerstand is. Dit lijkt mij opzich logisch, alleen snap ik dan niet hoe het kan dat het zo besmettelijk is. Een slechte weerstand is niet besmettelijk, dus hoe kan het dat andere hamsters het ook krijgen?
Dat was eigenlijk mijn vraag, maar het lijkt me wel interessant als iedereen hier feitelijke (door ervaring gekregen of niet) informatie over natstaart zou willen neerzetten.

Hymneh!
Leeftijd: 39

Bericht door Hymneh! »

De bacterie word actief wanneer er veel stress is bvb door plotse verandering van omgeving.
De kont van de hamster raakt doordrenkt met uitwerpselen waar de actieve bacterie in zit en die via handen verspreid kan worden.
DEMON &Co.
Louise
Leeftijd: 60

Re: Informatie over natstaart

Bericht door Louise »

Esther schreef:alleen snap ik dan niet hoe het kan dat het zo besmettelijk is. Een slechte weerstand is niet besmettelijk, dus hoe kan het dat andere hamsters het ook krijgen?
Ja, dat snap ik ook niet. Wat maakt de verspreiding uit als hamsters het toch al bij zich dragen?

En ik vind het wel frappant dat het ineens zo lijkt te heersen, voor het eerst sinds ik op het forum kom (ruim 2 jaar) meerdere gevallen. Ik kan me wel voorstellen dat de winter ermee te maken heeft, maar verder... het is wel beroerd, in ieder geval!

Louise
biawa

Bericht door biawa »

Wat ik hier uit begrijp is dat het een verstoring van de bacterieën is. Dat goede bacterieën "op hol slaan" en slecht en besmettelijk worden. Dus ze dragen die bacterieën normaal wel bij zich, maar dat is de goede variant.
Eveline
Leeftijd: 49
Contacteer:

Bericht door Eveline »

Ik zal al mijn boekjes er eens op naslaan:
101 vragen aan dierenarts Henk Lommers:natte-staart-ziekte is 1 van de meest voorkomende ziekten bij de hamster. De ziekte kan bij hamsters van alle leeftijden voorkomen, maar vooral de jongen die net bij de moeder weggehaald zijn, zijn het meest gevoelig. In het begin eten de hamsters niet meer, ze zijn prikkelbaar en sloom. Als de ziekte voortschrijdt, worden ze mager, krijgen een ruw haarkleed en hebben een stinkende, dunne diarree waarbij vooral de natte staart opvalt. Het aangetaste dier kan binnen 48 uur sterven en het is mogelijk dat alle hamsters binnen zeer korte tijd volgen. de echte oorzaak is nog niet bekend, maar bepaalde bacterien, campylobacter-soorten, zouden een rol spelen. Factoren die de kans op het ontstaan van de ziekte vergroten zijn stress en een verkeerde huisvesting.

Prisma hamsterboek-Roy Robinson: De ernstigste hamsterziekte is een hevige vorm van diarree, die bekend staat als natstaart. De hele omgeving van anus en staart wordt dan vochtig van waterige vloeistof en uitwerpselen die meestal afschuwelijk stinken. De ziekte heeft een snel verloop: het dier wordt lusteloos en mager en weigert te eten. Alle behandelingsmethoden ten spijt is de kans op herstel gering. De ziekte is zeer besmettelijk.

Hamsters-Lucy Vriends-Parent: Deze ziekte is er oorzaak van dat er veel hamsters sterven. De ziekte wordt door een platworm veroorzaakt en is gewoonlijk dodelijk. Ook is de ziekte uitermate besmettelijk, zodat onmiddellijke uitzondering vereist is. (....) Alhoewel de dierenarts door middel van antibiotica wel het een en ander kan verhelpen, is de kans doorgaans wel erg klein dat de patient weer voor de volle honderd procent de oude wordt.

Hamsters: De ziekte behelst een darminfectie die vaak door te lage en te hoge temperatuur, bespoten groenvoer en ander minderwaardig voedsel en door te veel drinken kan worden veroorzaakt; ook als er onvoldoende knaagmateriaal is kan de ziekte optreden. Opvallend is dat dieren die om de een of andere oorzaak in het verleden eens zijn geopereerd of die een andere kleine chirurgische ingreep hebben ondergaan gemakkelijker 'natte staart' kunnen krijgen. Dit wordt toegeschreven aan stress bij de hamsters.

Hamsters-Monika Lange: oorzaak: vermoed wordt E.coli

Over dieren-De hamster: Een bijzonder ernstige vorm van diarree wordt veroorzaakt door de E.coli-bacterie. Normaliter komt de E.coli-bacterie in geringe hoeveelheid voor in de darm van kleine knagers. In geval van verminderde weerstand of stress kan de bacterie plotseling actief worden.

De syrische (goud)hamster-Judith Lissenberg: Wet tail ofwel 'natstaart' is een zeer besmettelijke (infectie)ziekte bij Syrische hamster, die wordt veroorzaakt door een bacterie. (....) Stress kan een rol spelen bij het ontstaan van de ziekte.

Tja, de oorzaak is dus niet echt duidelijk, als ik dat zo lees. Varieert van een platworm tot E.coli tot Campylobacter tot slecht voedsel of teveel drinken (die laatste lijkt me erg onwaarschijnlijk)
Stress wordt wel vaak genoemd.
Ik geloof zelf dat het een bacteriele infectie zal zijn; E.coli of Campylobacter dus misschien. En stress zal wel een factor zijn waardoor hamsters sneller besmet kunnen worden. Net zoals mensen bij een lage weerstand eerder een verkoudheid of griepje oppikken.
Toen Tino natstaart had heb ik nog geprobeerd zijn poepjes te kweken op bacterien, maar dat is niet echt goed gelukt.
Groetjes van Eveline
Eveline
Contacteer:

Bericht door Eveline »

hier Nog een stukje over wet tail. Nu wordt weer een andere bacterie als verwekker genoemd.
Groetjes van Eveline
Marian

Bericht door Marian »

die boekjes zijn van verschillende data. Intussen heeft men er meer onderzoek naar verricht. Een paar maanden geleden stond er een uitgebreid artikel in het duitse tijdschrioft RODENTIA. De nieuwste onderzoeken wijzen uit dat het om een bacterie in de darmen gaat en niet om een wormsoort.
Eveline
Contacteer:

Bericht door Eveline »

Dat leek me al onwaarschijnlijk. Staat er in het blad van Rodentia ook om welke bacterie het gaat?
Groetjes van Eveline
Eveline
Contacteer:

Bericht door Eveline »

http://web.ukonline.co.uk/g.forrest/hamster/wettail.htm
http://www.forrestg.pwp.blueyonder.co.u ... tailpm.htm
http://nm.essortment.com/hamsterwettail_rlpq.htm
Op deze 2 engelse sites staat als oorzaak puur alleen de stress aangegeven. Vanwege het besmettelijke karakter lijkt me dat wel erg onwaarschijnlijk; er 'moet' gewoon wel een bacterie aan te pas komen. Er staat bijvoorbeeld dan weer wel in dat artikel dat je na overlijden de kooi heel goed moet ontsmetten en een week leeg moet laten..... tegen stress???
En verder vond ik dit: http://www.novalek.com/oprmd2.htm, waar ook weer staat dat stress de oorzaak is, maar wel een middel aangeprezen wordt dat vooral als werkzame bestanddeel antibiotica bevat...... tegen stress???
edit door Eveline: plaatje weggehaald op verzoek van de "eigenaar"
Laatst gewijzigd door Eveline op 04 mei 2004, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Eveline
Hymneh!
Leeftijd: 39

Bericht door Hymneh! »

eet smakelijk ...
DEMON &Co.
valentijn101

Bericht door valentijn101 »

Ik denk dat het net zo is als met weerstand bij mensen. Als je weerstand minder is door welke reden dan ook ben je ook gevoeliger voor bacterien en virussen.
Marian

Bericht door Marian »

Ik zal het artikel in RODENTIA dit weekend eens opzoeken, heb er even tijd voor nodig om het te vinden en te vertalen. Ik zal zaterdag verslag uitbrengen.
Esther
Leeftijd: 41

Bericht door Esther »

Inderdaad allemaal heel verschillende uitkomsten, maar de meest recente lijkt me (als het uit betrouwbare bron komt) de meest betrouwbaarste. Maar ik blijft het een vreemde ziekte vinden.
Kamino

Bericht door Kamino »

Ik moet zeggen dat dat plaatje erg lijkt op hoe mijn dwergje eruitzag toen die diarree had (nav antibiotica) (hij is hieraan overleden). Hoe weet je nou of het diarree is of wet tail? Wet tail is toch eigenlijk gewoon diarree? Of zijn hier bacterieen bij aanwezig die er niet bij diarree zijn?

Esther
[color=blue][size=75]Groetjes van Esther[/size][/color]
Louise
Leeftijd: 60

Bericht door Louise »

Wettail is diarree, maar niet elke diarree is wettail - gelukkig: een keertje een beetje diarree is meestal niks ernstigs. Ik denk dat de enige manier om zeker te weten wat het is is een kweekje (laten) maken. Maar eenvoudiger is waarschijnlijk: gewone diarree is niet dodelijk, en ziet er ook veel minder ernstig uit. Als het zo ernstig is en de hamster eraan doodgaat, is de kans groot dat het natstaart is/was.

Louise
Gesloten