Voor zover ik ervaring heb met Syren (en dat is dus alleen lezen over) vind ik hem een vreemde eend in de bijt in de categorie dwerghamsters. Ik vind hem qua gedrag meer weghebben van een Syr. Dit voornamelijk vanwege zijn strakke slaap-wakkerritme. Ik zie hem eigenlijk nooit overdag, terwijl al mijn (voorgaande) Campbelli's en Russen regelmatig overdag langskomen voor een hapje/drankje/plasje.
Hij is ontzettend snel (Roborovksi-snelheid) en nog niet erg tam. Hij bijt niet, maar is ontzettend bang voor mijn hand. Hier moet ik wel een grote MAAR bij plaatsen, want ik betwijfel of die angstigheid opgaat voor alle Chineesjes. Vergeet niet dat Ning afkomstig is uit een opvang en dat hij in de eerste 9 maanden van zijn leven waarschijnlijk niet of nauwelijks aandacht heeft gehad.
Ik vind hem vrij intelligent (maar vindt iedereen dat niet van zijn/haar eigen hamster?
Hij heeft ook als grappige eigenschap dat hij voer soms met een voorpootje aanpakt. Ik was hem laatst een beetje aan het plagen met een zonnepit (hij kon er NET niet bij) en ineens griste hij het met zijn voorpootje uit mijn hand!
Tot slot vind ik een traliekooi een absolute MUST voor een Chineesje. Hij is erg gek op klimmen en is er ook erg behendig in (ook een reden waarom ik hem meer weg vind hebben van een Syr dan een dwerg). Een traliekooi met gewone "dwerg-proof" tralieafstand is geschikt, hoewel ik wel zou aanraden om een jong Chineesje in een dichte bak te houden aangezien die zich waarschijnlijk nog door de tralies kan wurmen.