wie heeft eigenlijk de minimum kooi-maten 'verzonnen'
Alé ja.. 'verzonnen' zal het wel niet zijn, tis inderdaad met reden

Vroeg het mij eens af

Moderator: Sylvia.
Dat vroeg ik me dus ook nog af :pJolijnz schreef:Speelt het gedrag van de dieren hierin niet ook een rol?
Het lijkt mij dat dat wel zo zou moeten zijn. Wanneer zou blijken dat een groot percentage dieren stereotyp of afwijkend gedrag vertoont in een kooi die voldoet aan de minimale afmetingen dan lijkt mij dat die afmetingen mogelijk onvoldoende groot zijn.
Niet dat ik het idee heb dat dat nu het geval is, maar het lijkt me wel van belang.
Weet iemand waarop de duitse minimale afmetingen zijn gebaseerd? Eigenlijk zou zoiets toch ondersteund moeten worden door gedrags onderzoek en dan ook meteen wettelijk worden ondersteund. Ik weet dat in Zweden bijvoorbeeld er minimale afmetingen zijn voor verblijven van konijnen (een paar vierkante meter per dier geloof ik) en die worden in ieder geval bij bedrijven als kinderboerderijen ook echt wettelijk afgedwongen.
Het zou toch mooi zijn als er in nederland ook zoiets kwam, zodat dierenwinkels alleen nog kooien van fatsoenlijke afmetingen verkochten, en broodfok onmogelijk werd.