Waarop is minimum kooimaat gebaseerd?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Russie-88
Leeftijd: 37

Waarop is minimum kooimaat gebaseerd?

Bericht door Russie-88 »

Ik vroeg me dus af...
wie heeft eigenlijk de minimum kooi-maten 'verzonnen'

Alé ja.. 'verzonnen' zal het wel niet zijn, tis inderdaad met reden :-)

Vroeg het mij eens af :-)

[color=indigo][size=75] Grtjs van Saskia [/size][/color]
Madelief
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door Madelief »

Ja, vind ik wel een heel goede vraag! Inderdaad wordt er hier een minimale maat voor hamsterkooien aangehouden, maar wie gaat daarover?
Bij ratten heb je een hele kooiencalculator die uitrekent hoeveel ratten er in de kooi mogen... Maar volgens wie dan toch?
Nog maar 1 hamster! Josefientje.
Gompie6

Bericht door Gompie6 »

Misschien is dat bedacht met in gedachte de spullen die er minimaal wel in moeten (radje, huisje, voerbakje enz).

Eigenlijk wel een goede vraag !
Stand up make some noise!
RoboHamu
Contacteer:

Bericht door RoboHamu »

Wij met zijn allen ;)

In Duitsland heb je minimale kooimaten die wij zelfs groot vinden. Maar er was ooit een minimum maat die in de hamsterboekjes staat en dat stond ook op de site. Ik geloof 20x30 voor een dwergje. Toen bleek eigenlijk dat je voor een dwergje om een beetje loopruimte te hebben met een huisje en een radje, je eigenlijk al gauw op 50x30 zat. Dat hebben we toen met zijn allen als minimum maat voor dwergjes genomen.

Omdat alle huisjes en wieltjes voor Syren nu eenmaal net allemaal wat groter zijn, kom je ook op een groter oppervlak uit om alles kwijt te kunnen. Zo kwamen we op 60x40 voor een syr.

Gaandeweg is alles groter en mooier gegaan en dat is natuurlijk alleen maar goed ;) Maar voor zover ik me kan herinneren kwamen we tezamen door discussies op het forum en logisch redeneren op die maten uit.
Madelief
Contacteer:

Bericht door Madelief »

Ooh, dus het is echt afkomstig van dit forum?! Grappig :lol:
Jolijnz
Contacteer:

Bericht door Jolijnz »

Speelt het gedrag van de dieren hierin niet ook een rol?

Het lijkt mij dat dat wel zo zou moeten zijn. Wanneer zou blijken dat een groot percentage dieren stereotyp of afwijkend gedrag vertoont in een kooi die voldoet aan de minimale afmetingen dan lijkt mij dat die afmetingen mogelijk onvoldoende groot zijn.

Niet dat ik het idee heb dat dat nu het geval is, maar het lijkt me wel van belang.

Weet iemand waarop de duitse minimale afmetingen zijn gebaseerd? Eigenlijk zou zoiets toch ondersteund moeten worden door gedrags onderzoek en dan ook meteen wettelijk worden ondersteund. Ik weet dat in Zweden bijvoorbeeld er minimale afmetingen zijn voor verblijven van konijnen (een paar vierkante meter per dier geloof ik) en die worden in ieder geval bij bedrijven als kinderboerderijen ook echt wettelijk afgedwongen.
Het zou toch mooi zijn als er in nederland ook zoiets kwam, zodat dierenwinkels alleen nog kooien van fatsoenlijke afmetingen verkochten, en broodfok onmogelijk werd.
Hamstery "Great Expectations" in ruste tot ongeveer 2012.
Susan, Edward, Sneeuwwitje, Thura, Petra, Bob, Sonic, Yuki en Spice. En de konijnen Janne en Sammie!
Russie-88

Bericht door Russie-88 »

Jolijnz schreef:Speelt het gedrag van de dieren hierin niet ook een rol?

Het lijkt mij dat dat wel zo zou moeten zijn. Wanneer zou blijken dat een groot percentage dieren stereotyp of afwijkend gedrag vertoont in een kooi die voldoet aan de minimale afmetingen dan lijkt mij dat die afmetingen mogelijk onvoldoende groot zijn.

Niet dat ik het idee heb dat dat nu het geval is, maar het lijkt me wel van belang.

Weet iemand waarop de duitse minimale afmetingen zijn gebaseerd? Eigenlijk zou zoiets toch ondersteund moeten worden door gedrags onderzoek en dan ook meteen wettelijk worden ondersteund. Ik weet dat in Zweden bijvoorbeeld er minimale afmetingen zijn voor verblijven van konijnen (een paar vierkante meter per dier geloof ik) en die worden in ieder geval bij bedrijven als kinderboerderijen ook echt wettelijk afgedwongen.
Het zou toch mooi zijn als er in nederland ook zoiets kwam, zodat dierenwinkels alleen nog kooien van fatsoenlijke afmetingen verkochten, en broodfok onmogelijk werd.
Dat vroeg ik me dus ook nog af :p

En inderdaad dat zou mooi zijn als dierenwinkels enkel nog kooien verkopen met fatsoenlijke afmetingen. En broodfok zouden ze ook verbod op moeten zetten. Niet enkel in Nederland, maar ook in België

Het klinkt misschien 'flauw' maar heb me een keer geïnformeerd bij Gaia of er reeds wetten bestaan op broodfok etc bij hamsters en andere knaagdieren :-) als ik een antwoord weet, zet ik het hier neer
[color=indigo][size=75] Grtjs van Saskia [/size][/color]
venlfreak
Leeftijd: 31

Bericht door venlfreak »

Maar als je zegt dat er voor ratten allemaal calculators zijn, dat lijkt me wel normaal. Hamsters kunnen in eerste instantie niet samen, daarom is er een minimummaat. Ratten kunnen samen, en de hoogte is ook belangrijk. Ik vind het toch wel een groot verschil ;)
Madelief
Contacteer:

Bericht door Madelief »

Ja, dat is inderdaad waar :)
Niosan

Bericht door Niosan »

Er bestaan zeker wettelijke normen voor de maat van een hok voor hamsters. Ik heb het tijdens mijn studie weleens opgezocht in een boekje van onze bibliotheek. Ik weet de precieze afmetingen niet meer, maar de maten die hier op het hamsterforum gebruikt worden zijn extreem groot in vergelijking met de minimale maat. Volgens mij was de minimale maat zelfs nog een stuk kleiner dan een miniduna. Ik heb wel kunnen vinden dat op de site van de EZNC (europees centrum voor voeding voor dierentuindieren) staat dat het grond oppervlak minimaal 1800 vierkante centimeter moet zijn. Dat is dus 60 x 30. Zij geven ook een ook een minimale hoogte aan van 30 cm. Voor een vrouwtje met jongen dient het grondoppervlak minimaal 6500 vierkante centimeter zijn. Dus eigenlijk is de gewone Duna, die de meeste hier op het forum gebruiken en ikzelf ook, voor nestjes veel te klein, want die heeft een grondoppervlak van 3289 vierkante centimeter.
Puzemuze
Leeftijd: 38

Bericht door Puzemuze »

ja, maar de wettelijke minimummaten zijn ook meer op labdieren gebaseerd. En naar mijn idee, vooral als handige labbakmaat ipv optimale leefruimte bedoeld. Wel goed natuurlijk dat er überhaupt een minimum is, voordat dieren helemaal in een hokje worden opgestapeld. Voor tijdelijke huisvesting (dus dierenwinkels ed) gelden trouwens ook weer andere minimum-maten, maar ik weet nu niet meer hoeveel :???:

Ik vind trouwens dat je als huisdierhouder gewoon zo goed mogelijk voor je dier moet zorgen, en daarvoor vind ik zelfs de mimimummaten hier nogal krap. Het kan wel, en is beter dan nog kleiner natuurlijk, maar een rainbow voor een syr vind ik gewoon te weinig voor het beestje.
Trotse verzorger van Russisch dwergenmeisje Chihiro,
muisjes Karaat, Obsi(diaan) & Agaat,
en parttime slaaf van poes Persephone
Lang leve alle knaagbeesten!
Niosan

Bericht door Niosan »

Opzich als je kijkt naar hoe de syr in de natuur leeft, zou een klein hok met een molentje ook al genoeg zijn. Ze leven in een klein hol en lopen grote afstanden om voedsel te zoeken. Die grote afstanden kunnen ze in geen enkel hok afleggen, want dan moeten ze een hele kamer hebben. Dus als je ze gewoon een molen geeft dan kunnen ze die afstanden ook afleggen. Maar dit is natuurlijk alleen ter vergelijking met de natuur. Ik heb ze zelf in mini duna's zitten. Naar mijn mening hebben ze daar ruimte genoeg, maar ik weet dat er veel mensen zijn die ze ruimer hebben zitten. Mijn mening is dat iedereen moet doen wat hij/zij goed vindt.
Knorretje
Dierenarts
Leeftijd: 44
Contacteer:

Bericht door Knorretje »

Tja, ik heb toch wel de ervaring dat een hamster "gelukkiger" is in een grotere kooi. de keren dat ik een syr (tijdelijk) in een miniduna, ander klein kooitje, of zelfs een grote duna heb gehad, merkte ik dat duidelijk aan het gedrag van de diertjes. Sommigen wreden echt apathisch, heel sloom en rustig, kwamen nauwelijk hun nest meer uit, en andere totaa gefrustreerd, met stereotypieen en enorm tralieknagen. Al dei problemen waren weg zodra ze in een grotere kooi zaten. Daarop gebaseerd vind ik zelf dus een mini duna echt duidelijk TE klein voor een syr.
Ik ben wel met je eens dat iedereen moet doen wat hij goed vindt, maar vind ook dat je daarbij wel het welzijn van het dier voorop moet stellen. En met de ervaring die ik heb met hamsters in kleine kooien, bijvoorbeeld mini-duna's, merk ik wel duidelijk dat ze daarin echt een stuk minder happy zijn dan in een grotere kooi, zelfs dus stereotypieen gaan ontwikkelen. Dat is toch over het algemeen echt een indicator van een verminderd/gestoord welzijn, en verhoogde stress niveaus, en dan vind ik zelf dat zo'n kooi voor die diersoort dus gewoon niet geschikt is.

Edit: ik vind je redenering trouwens ook ontzettend krom: juist als je naar de natuur lijkt zie je een dier dat grote afstanden aflegt, een groot territorium heeft, en daarop zou je dan baseren dat hij in gevangenschap maar een heel klein kooitje nodig heeft? Dat ontgaat mij volledig. Daarnaast vind ik het ook nogal scheef om te zeggen: kilometers lopen kan hij niet in een kooi, dus dan hoeft de kooi ook niet groot. Natuurlijk kun je een hamster niet de ruimte bieden die hij in de natuur heeft, maar dat is toch juist een reden om dat dier dan ook in gevangenschap wel zo veel mogelijk ruimte te bieden?
Laatst gewijzigd door Knorretje op 11 jan 2008, 22:10, 2 keer totaal gewijzigd.
The person who says it cannot be done...
Should not interrupt the person doing it.

Groetjes van Mir en alle hamsjes in hamstery Jade
Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten
Puzemuze
Leeftijd: 38

Bericht door Puzemuze »

@ Niosan: oke, daar ben ik het totaal niet mee eens :lol:

In het wild hebben ze geen klein hol, maar een enorme burcht met zijtakken, zijkamers, voorraadkamers, nooduitgangen, enz. (en wel zelf gegraven, en de hele tijd aan verbouwing onderhevig!). Inderdaad leggen ze grote afstanden af, waarbij ze zoeken, klauteren, snuffelen scharrelen, graven.. Er zit zoveel energie in zo'n klein beestje, ik vind dat je dit niet kunt vervangen door een kleine (saaie) kooi met een radje waarin je alleen maar rechtuit kunt rennen en een plastic wandje voor je ziet. Dat is gewoon niet uitdagend genoeg, en volgens mij valt het radje-rennen in dat geval ook onder stereotiep gedrag om te compenseren voor het verdere gebrek aan activiteit.

Natuurlijk kun je je eigen syrtje niet zo'n rijk leven bieden als in het wild, maar je kunt wel zoveel mogelijk je best doen om je beestje toch bezig te houden :P Maarja, dat bezighoudden is ook naar ieders eigen inzicht.
Trotse verzorger van Russisch dwergenmeisje Chihiro,
muisjes Karaat, Obsi(diaan) & Agaat,
en parttime slaaf van poes Persephone
Lang leve alle knaagbeesten!
Esther
Leeftijd: 40

Bericht door Esther »

Ik vind het ook wel een goede vraag. Ik las laatst in een topic dat iemand zijn baby hamsters niet wilde verkopen aan iemand die een hok kleiner dan 60x40 had omdat ze zelf de ervaring had dat hamsters opleven in een mary. Dat geloof ik best, en ik snap het ook wel, maar wie zegt dat ze niet nog gelukkiger zijn in een nog groter hok. Het kan nooit groot genoeg zijn omdat je de wild situatie niet kunt nabootsen. Goede verzorging is minstens net zo belangrijk als een grote kooi.
Plaats reactie