nestje

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: Sylvia.

LadyGuardian
Hamsters: -
Leeftijd: 37

Re: nestje

Bericht door LadyGuardian »

Zorg dat je moeders lekker verwend met allerlei dingen zoals het witte gedeelte van een gekookt ei (eiwit), meelwormen, diversen soorten groentes die hamsters mogen hebben, pitjes en zaden. Mama en later ook de ukken moeten lekker veel eten tot hun beschikking hebben zodat mama de ukjes goed kan laten groeien en de ukken later ook goed groeien.

Groetjes Sanne en een pootje van katzels Roderick en Sjakie.
~ In liefdevolle herinnering: Bounti, Amon & Winx en Joop ♡
Spikkel 9000
Hamsters: stitch en eddy met de ukken

Bericht door Spikkel 9000 »

dankje
Haags hopje
ik geef mijn hamster gewoon hamstervoer, gedroogde meelwormen, verse groenten en soms nog wat ei (vandaag eerste keer wat ei gegeven vond ze heerlijk.

-- 04 mei 2015 15:53 --

als de ogen open zijn mag ik ze dan ook met moeder en de ukken in een rennetje zetten waar ze dan even in mogen of is dit dan nog niet mogelijk

-- 04 mei 2015 16:02 --

en mag ik het hok dan al schoon maken
als de ogen open zijn :D
Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 33

Bericht door Nona »

Zowel moeder als ukken moeten onbeperkt hamstervoer, daarnaast voldoende dierlijk eiwit, verse groentes, noten en pitten. Dat is heel belangrijk. Als het op is geef je te weinig, eigenlijk moet je 2x per dag zoveel voeren dat er steeds een heel klein beetje over blijft. Brinta kan bij een groot nest of wat kleinere ukken ook een heel goed idee zijn, gewone normale brinta, geen speciale variant, aanmaken met volle koffiemelk of griekse yoghurt.

Na twee weken mag je inderdaad het hok gaan verschonen als moeder ontspannen is, anders nog wat langer wachten.
Haags Hopje
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje »

ja, goed punt dat Nona aanhaald is de juiste hoeveelheid te geven. dat geld ook straks als ze jongen zelf gaan eten.
'als het op is geef je te weinig' :) dan weet je dat je of direkt weer bij kan geven of volgende keer al direkt een grotere hoeveelheid.
is vooral bij de verse groente van belang. wat ook best belangrijk is om verschillende groentes aan te bieden, 2 soorten of meer per keer. zo krijgen ze een grote variatie aan vitamines/mineralen binnen,
want in elk soort groente zit andere verhouding en soort vitamines.
omdat het vers lekkerder is kun je inderdaad beter 2x of zelfs 3x(ook vlak voor je zelf naar bed gaat) vers bergje groente neerleggen.
nu zal mama alleen niet een hele berg eten, maar ook dan kan je beter te veel geven en dat je dan, als het verlept is vervangen, dan dat het te weinig was.

ik zou met 2 weken niet direkt ukken te lang van hun vertrouwde nest houden door ze in een ren te plaatsen, bouw het in die derde week rustig op.
Eerst oppakken en aaien als mama het toelaat en ga pas na 3 dagen dit gedaan te hebben kijken of mama en ukken het prettig vinden in de ren.

vaak geven fokkers ook kleine parkieten zaadje aan de ukken als ze zo'n 1 week oud zijn, hier zullen ze al op kunnen knabbelen.(gewoon klein handje in/rond het nestje strooien)
gr. Chantal
Hamsters: Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Catootje.
Spikkel 9000

dankje wel ik zal over een week wel een foto sturen of kan ik al eerder een foto maken van ze of is dat te veel risico
LadyGuardian
Hamsters: -
Leeftijd: 37

Bericht door LadyGuardian »

Ik zou de foto ook pas maken als ze wat ouder zijn.
Groetjes Sanne en een pootje van katzels Roderick en Sjakie.
~ In liefdevolle herinnering: Bounti, Amon & Winx en Joop ♡
Haags Hopje
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje »

ik denk dat nu een foto maken niet veel meer laat zien dat wat roze biggetjes.
over een week zullen ze wel herkenbaarder kleur gaan hebben, dus dan is het veel leuk natuurlijk :)
gr. Chantal
Hamsters: Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Catootje.
Spikkel 9000

oke volgende week zal ik wel een foto maken en hem dan plaatsen
Plaats reactie