Geslacht

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Hamster.lucy
Hamsters: Lucy, Tommy en Billy

Re: Geslacht

Bericht door Hamster.lucy »

xDenies schreef: 18 jan 2021, 22:22
Hamster.lucy schreef: 18 jan 2021, 19:19 nou, om het te verglijken met een broodfokker is wel een beetje overdreven. ik er wel 100% mee eens dat je niet moet fokken met dieren zonder achtergrond, maar bij broodfokkers fokken ze ook zieke dieren en familie, ook krijgen de hamsters daar geen pauze tussen het fokken door. en de huisvesting is daar verschikkelijk, maar dat een beetje off topic

hamsterlover123: wil je 1 keer een nestje of wil je echt een hobbyfokker worden die om de zoveel tijd een nestje krijgt?
Vind ik niet. Als je fokt met hamsters zonder achtergrond weet je niet of je zieke dieren hebt; dus dan mag het wel? :P Een broodfokker fokt ook niet bewust zieke dieren want dan kan hij zijn brood niet mee betalen ;) Wanneer je hamster niet bij een goede hobbyfokker vandaan komt heb je veelal te maken met een hybride en een hybride dwerghamster komt voort uit een eerdere kruising tussen een bellie x rus. Dat is dus al geen zuivere koek. Bij veel hybrides komen dan ook veel bekende ziektes voort. Denk aan parkinson, suikerziekte, tandproblemen(olifanten tanden), vachtproblemen, dwerggroei etc etc. Een goede fokker doet dus zijn best en controleert lijnen om bovenstaande kans zo klein als maar kan zijn te maken.

Je plaatje omtrent een broodfokker is overigens heel zwart wit. Er komt meer bij kijken. Net als dat er met een pretnestje meer bij komt kijken. Ook een pretnestje hoort goed te verlopen zodat niet alleen de eigenaar maar bovenal ook het hamstertje kan 'genieten'. (wat natuurlijk te allen tijde moet zijn)
ik snap je beredenering maar een broodfokker die fokt wellicht niet expres met zieke dieren, maar een broodfokker met duizenden dieren die onderzoekt de dieren niet voordat een hamster een nestje krijgt, een broodfokker test/kijkt bijvoorbeeld niet dieren op diabetes, wondjes en eventueel een zieke hamster (die zich anders gedraagt dan een gewone hamster). en de zieke hamsters die over zijn belanden bij de slangen, dat zou een hobbyfokker niet doen. verder is de huisvesting bij een broodfokker heel anders, hamsters leven daar vaak in kooitjes van 20x30cm, met vieze bodembedekking en vaak ook zonder huisjes en loopwiel met slecht voer. terwijl hamsters bij een hobbyfokker vaak in een ruim verblijf en soms ook in een hamsterscape verblijf wonen. ook worden dieren daar niet tam gemaakt, wat bij een hobbyfokker meestal wel gebeurd.
Dit is wel een beetje :off: dus je kan mij ook eventueel een PB sturen
Laatst gewijzigd door Hamster.lucy op 22 jan 2021, 08:27, 3 keer totaal gewijzigd.

Hamsterlover123
Hamsters: Eth

Bericht door Hamsterlover123 »

Maar nogmaals.. hoe groot is de kans op afwijkingen als je 2 hamsters bij een kleine betrouwbaar ogende dierenwinkel vandaan hebt, uit 2 verschillende nestjes en er bevestigd wordt dat ze van een hobby fokker komen?
Dan kun je er toch wel min of meer vanuit gaan dat t gezonde dieren zijn. Daarbij wacht je tot ze oud genoeg zijn en heb je de ernstigere afwijkingen of ziekten ook wel opgemerkt, lijkt me. Mochten ze toch wat hebben.
xDenies
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door xDenies »

Wat een onzin. Er zijn maar weinig hobbyfokkers die hun dieren daadwerkelijk in grote huisvestingen houden hoor. Dat is de afgelopen jaren gelukkig wel verbeterd maar er zijn nog zat hobbyfokkers die hun dieren in kasten met hokjes van 40x30(of kleiner) houden, mini dunas, labbakken enzovoort. Het is niet dat HamsterScaping is ontstaan en dat ik mijn fokdieren zo houd; dat dit in iedere Hamstery/hobbyfokkerij zo is ;)

De dingen die je nu aangeeft, testen op diabetes en dergelijke - dat is nu toch ook niet met de dieren van TS gebeurd? In principe komen de dieren van TS ook voort uit broodfok (gekocht in een dierenwinkel dus die kans is groot) Dus waarom is dát wel oké?
Los van dat. Ook een slang moet gewoon eten. Als je meer wilt weten kan je me inderdaad een PB sturen. Maar maak het alsjeblieft niet zo rooskleurig of zwart wit.

Nogmaals, @hamsterlover123, zoals ik eerder aangeef: Die kans is groter dan je denk. Vooral nu je zegt dat de dierenwinkel heeft aangegeven bij hobbyfokkers te 'bestellen'. Weet je hoe vaak dit gezegd wordt en dit eigenlijk reuze tegen valt? Om welke dierenwinkel gaat het? Het is voor een dierenwinkel nooit en te nimmer aantrekkelijk om bij een hobbyfokker af te nemen. Er is een grote vraag en een hobbyfokker heeft op zeer kleinschalige basis nestjes. Veel te weinig om een winkel mee te kunnen bevoorraden.

Wanneer je hamster 3 maanden is kan je helemaal nog geen ernstige afwijkingen op hoeven merken. Parkinson bijvoorbeeld (lees het topic maar eens door) kan bij sommige dieren op een leeftijd van 1,5 pas voor komen.

Je moet echter vooral doen waar jij je goed bij voelt. Echter is je vrouwtje te oud dus ik hoop dat je goed nadenkt en voor een volgende keer gewoon contact op neemt met een goede hobbyfokker die je wilt begeleiden.
Little Paws Pet Shop
https://littlepawspetshop.nl
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping
Hamstery Pure Colour
https://hamsterypurecolour.nl
Facebookpagina
Plaats reactie