Pleinvrees heb je toch alleen op een plein? Dan moet je gewoon de kooi lekker vol maken toch, of heeft het daar niet mee te maken? Ik kan me namelijk voorstellen dat hamsters in het wild ook liever niet zomaar een kale vlakte oversteken.
Agorafobie is een psychische aandoening die in het DSM-IV gezien wordt als onderdeel van verschillende angststoornissen. De naam is afkomstig uit het Grieks: agora betekent markt en phobos betekent angst of vrees. In het Nederlands wordt ook wel de naam pleinvrees gebruikt wanneer men doelt op angst voor open ruimten.
Leonardo schreef:Pleinvrees heb je toch alleen op een plein? Dan moet je gewoon de kooi lekker vol maken toch, of heeft het daar niet mee te maken? Ik kan me namelijk voorstellen dat hamsters in het wild ook liever niet zomaar een kale vlakte oversteken.
Ja.. Je kunt er wel wat tegen doen door lekker veel spullen in de kooi te leggen.
Maar terug naar het onderwerp.
even over het schoonmaken: die grote kooien worden niet vaak schoongemaakt. en als dan maar een gedeelte. er worden wel regelmatig nestkontroles of het plashoekje schoongemaakt
van kooien wordt eerder afgeraden omdat je niet hoog genoeg bodembedekking erin kan doen. op het duitse forum worden 20-cm voor een rusje en 25/30cm voor een syrtje aangeraden omdat graven de eerste behoefte van een hamster is. dat is ook de reden waarom er geen tralies nodig zijn. in duitsland op het forum wordt klimmen aan tralies gezien als iets wat hamsters doen als ze niet kunnen graven en te weinig ruimte hebben! en tja, dan moet je wel een aquarium of iets wat zelfgebouwd is gebruiken
isabelalala schreef:Volgens mij is het in principe nooit groot genoeg. Hamsters krijgen daar echt geen pleinvrees van
.
Zoiets schijnen sommige hamsters wel te kunnen krijgen. Dat een kooi zo groot is ze zich er niet in durven te bewegen. Maar dat is meer een uitzondering op de regel
Edit 21:16u excuus is al besproken, mijn iPad laad momenteel alleen de eerste pagina en de rest niet meer
Laatst gewijzigd door Limbolandertje op 02 apr 2013, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
volgens mij zijn de kooien in Duitsland vaak groter je. maar ik denk niet dat elke hamster daar een kooi van 2m heeft, volgens mij zijn er ook duitsers met kooien van 50 bij 40 ofzo hoor.
Tuurlijk zijn die er Daan, net zoals hier in NL ook genoeg mensen ze te klein houden, maar dan krijg je geen hamster van een fokker, de goede fokkers daar eisen meestal 1m bij 50cm, geen tralies, geen plastic inrichting behalve het looprad etcetera.
Ik heb zelf ook hamsterkasten waarbij hoge bodembedekking mogelijk is en ik merk dat mijn Syrische hamsters nog steeds graag klimmen. Dwergjes veel minder, die kunnen inderdaad prima met een uitdagende inrichting in een duna/aqua, maar bijvoorbeeld een chineesje en een Syr hebben naar mijn idee echt goede klimmogelijkheden nodig en die worden in Duitsland niet genoeg geboden vind ik. Ook zonder tralies zijn er manieren te bedenken, maar in Duitsland zijn ze daar inderdaad geen voorstander van, daar moet de inrichting laag zijn. Ze zijn ook heel fel op plastic huisjes/speelgoed en andere dingen, een looprad is het enige niet-natuurlijke wat je erin mag, en ook die liever van hout dan van plastic.
Ik vind zelf klimmogelijkheden voor sommige rassen wel een heel noodzakelijk iets, of je nu een aqua hebt of niet. Dus daar zou ik het niet mee eens zijn. Ik denk ook niet dat je hamster ongelukkig is als je een plastic ipv een houten slaaphuis erin zet, om maar iets te noemen. De kooien niet volledig verschonen is ook niet altijd even handig, je kunt niet overal zien waar voedselvoorraden liggen en aangezien ik wel voorstander ben van ook verse natuurlijke dingen bijvoeren vind ik dat niet handig, niet alles word opgegeten en dan wil ik het wel weg kunnen halen voordat het gaat bederven en schimmelen.
In Duitsland worden hamsters ook veel meer als kijkdier gehouden, en als ze daaraan gewend zijn kan dat ook prima, maar ik ben het totaal niet eens met het idee dat dat nódig is. Ik merk, zeker bij mijn Syren, dat ze menselijke aandacht echt waarderen. En dan niet voor een snoepje of om in een grote ren te mogen ofzo, maar juist ook heel erg gewoon over mijn handen lopen en geaaid worden enzo. Ik dwing dat ook niet af ofzo, als ik sommige Syren op de grond hier zet maken ze ook de keuze naar mij toe te komen en blijven ook bij mij in de buurt in plaats van dat ze de kamer gaan verkennen. Geld niet altijd voor iedere hamster, maar ik kan toch zeker merken dat ze het geen van allen vervelend vinden om opgepakt en geaaid enzo te worden, dus ik denk niet dat je je hamster persé als kijkdier moet houden. Zijn dus genoeg dingen bij de Duitse manier van hamsters houden waar ik me niet in kan vinden. De ruimte is natuurlijk wel heel mooi, maar verder..
Mij lijkt het echt super. Als ik de plek ervoor zou hebben (en het budget ) zou ik het zeker doen! Als ik nog maar 1 hamster heb wil ik ook zoiets.
Alleen vraag ik me af of je nog wel wat merkt van je hamster. Ookal zijn het kijkdiertjes, dan nog zitten ze meestal onder het zaagsel en zie je ze niet lijkt me. Maar het is wel echt super voor de beestjes!
Groetjes Frances Bellies George Washington en Thomas Jefferson Ratjes Bruce en Chuck Kat Lotje En egeltje Cactus
Eens met Nona, alleen kon ik het niet zo mooi verwoorden.
Want ik heb een hoge meter traliekooi met diepe onderbak. Daar heb ik verschillende Syren in gehouden met flinke laag bodembedekker (nog net niet tot de rand) en al die hamsters klommen ook in de tralies. Voor Syren wil ik daarom ook alleen traliekooien. Mijn Rus heeft ook bodembedekker tot aan de tralies en die tunnelt er wel vrolijk doorheen en klimt niet, maar ik zie hem daarom ook nauwelijks. Ik vind dat prima, omdat hij alles in z'n tunnels doet en daar kennelijk blij mee is, en hij is gelukkig heel erg tam, waardoor ik hem ook zo uit de kooi kan plukken, maar soms vind ik het wel jammer dat hij altijd onder 'de grond' zit. Ben daarom heel blij met de doorzichtige onderbak die hij heeft.
Alles op een Rijtje. De Syrische hamster : Senri. Het vlinderhondje : Robin en de dikstaartgerbil : Kip.