Grof voer voor rusje

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderator: Sylvia.

Weezie
Leeftijd: 42

Re: Grof voer voor rusje

Bericht door Weezie »

@XDenies, ik begrijp je helemaal; je wilt de zekerheid van een goede en kloppende analyse.

dat wil ik ook, maar het liefst ook met natuurlijke, onbewerkte en passende ingrediënten. Dat is kennelijk erg lastig te fabriceren.

qua samenstelling vind ik die voedingen van Futterparadies er heel goed uitzien, maar het heeft wel ruwe vezel gehalte wat hoger is dan wenselijk, en heeft geen analyse v.w.b. vitaminen en mineralen. (en geen garantie dat Ukkie het wil eten) :)

De Science selective is qua ingrediënten ook niet ideaal, qua analyse best oké, en wordt gegeten, maar ik geef dus liever iets wat meer soortgeschikt is.
Bunny is qua ingrediënten best oké en qua analyse ook, maar wordt niet gegeten. het voer van Little One net zo.
het voer van Puur ziet er qua analyse dan weer goed uit, maar qua ingrediënten wordt ik er niet zo enthousiast van.

ik weet gewoon niet meer wat ik dan nog moet kiezen om uit te proberen voor Ukkie....
Laatst gewijzigd door Weezie op 21 okt 2024, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

xDenies
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door xDenies »

Ik wil niets, ik heb voedingen waar ik zeer tevreden over ben, wat goed wordt gegeten en waar mijn jonge hamsters goed op zijn opgegroeid. Maar we kunnen ons nu wel druk gaan maken om een zeer klein percentage slachtafval, dat mag. You do you. Maar dat je dan serieus de vraag stelt waarom calcium & fosfor verhoudingen belangrijker zijn dan dat kleine percentage slachtafval. Dan ben je toch op de verkeerde vis aan het vissen hoor, sorry. Je lichaam draait op vitamines & mineralen, maar oké :P Wie ben ik. Met alle respect voor de kennis van iedereen hier.

Ik ga het hier ook weer lekker bij laten haha.
Little Paws Pet Shop
https://littlepawspetshop.nl
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping
Hamstery Pure Colour
https://hamsterypurecolour.nl
Facebookpagina
Weezie

Bericht door Weezie »

xDenies schreef: 21 okt 2024, 16:01 Ik wil niets, ik heb voedingen waar ik zeer tevreden over ben, wat goed wordt gegeten en waar mijn jonge hamsters goed op zijn opgegroeid. Maar we kunnen ons nu wel druk gaan maken om een zeer klein percentage slachtafval, dat mag. You do you. Maar dat je dan serieus de vraag stelt waarom calcium & fosfor verhoudingen belangrijker zijn dan dat kleine percentage slachtafval. Dan ben je toch op de verkeerde vis aan het vissen hoor, sorry. Je lichaam draait op vitamines & mineralen, maar oké :P Wie ben ik. Met alle respect voor de kennis van iedereen hier.

bedoel je deze reactie naar mij toe?
ik trek namelijk vit & min niet in twijfel, vind het juist belangrijk, maar vind gezonde ingrediënten net zo belangrijk. kennelijk is een combi van beste ingrediënten en kloppende voedingswaarde en analyse niet bestaand.
in de rattenwereld word vaak een natuurlijke voeding gegeven, aangevuld met een vitamine en mineralen supplement in het natvoer of drinkwater, dat is een hele goed optie, maar voor hamsters helaas niet haalbaar.
xDenies
Contacteer:

Bericht door xDenies »

Die combinatie is wel mogelijk maar je 'moet' helaas wel ergens keuzes in maken. Het kan niet perfect want er bestaat geen perfecte hamstervoeding. Vraag me niet waarom, daar heb ik me drie kwart jaar geleden al druk over gemaakt in het andere topic. Maar ik vind een goede mineralen en vitamine basis belangrijker dan of er wel of geen slachtafval (en hoeveel procent?) er dan in een voeding zit. Die slachtafval is heel vervelend, maar als je dat andere laat liggen dan kan je nooit een gezond lichaam hebben/bouwen/functioneren.

Over ratten is ook veel meer bekend omdat deze in laboratoria zijn gehouden. Dat is ook mede een reden waarom ze wel op de positieflijst zijn gekomen.
Vitamine en mineralen supplement in het water is overigens niet afdoende. Supplementen in het water vervliegen. Daarom is er uiteindelijk gekeken naar een harde brok waar dit ook in zit. Dat is het zelfde als Vit C voor Cavia's.

En nee, opmerkingen zijn naar niemand persoonlijk. Maar ik vind sommige opmerkingen in het topic wel heel merkwaardig. En dat is mijn mening natuurlijk :)
Little Paws Pet Shop
Hamstery Pure Colour
Facebookpagina
xAnnick
Hamsters: Remy <3
Leeftijd: 29

Bericht door xAnnick »

Weezie schreef: 21 okt 2024, 16:06
xDenies schreef: 21 okt 2024, 16:01 Ik wil niets, ik heb voedingen waar ik zeer tevreden over ben, wat goed wordt gegeten en waar mijn jonge hamsters goed op zijn opgegroeid. Maar we kunnen ons nu wel druk gaan maken om een zeer klein percentage slachtafval, dat mag. You do you. Maar dat je dan serieus de vraag stelt waarom calcium & fosfor verhoudingen belangrijker zijn dan dat kleine percentage slachtafval. Dan ben je toch op de verkeerde vis aan het vissen hoor, sorry. Je lichaam draait op vitamines & mineralen, maar oké :P Wie ben ik. Met alle respect voor de kennis van iedereen hier.

bedoel je deze reactie naar mij toe?
ik trek namelijk vit & min niet in twijfel, vind het juist belangrijk, maar vind gezonde ingrediënten net zo belangrijk. kennelijk is een combi van beste ingrediënten en kloppende voedingswaarde en analyse niet bestaand.
in de rattenwereld word vaak een natuurlijke voeding gegeven, aangevuld met een vitamine en mineralen supplement in het natvoer of drinkwater, dat is een hele goed optie, maar voor hamsters helaas niet haalbaar.
Nee, die was naar mij. Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik begin over slachtafval omdat dat letterlijk is wat er in het voer zit? Dat is wat er met dierlijke bijproducten wordt bedoeld. Ik vraag niet waarom die calcium-fosforverhouding belangrijker is, ik vraag wat de dierlijke bijproducten toevoegen aan die verhouding en aan de kwaliteit van het voer? Ik snap dat de verhoudingen en de vitamines belangrijk zijn. Ik vraag me alleen af of er geen voer is wat én én heeft? Dus én voldoende vitamines/mineralen en de juiste verhoudingen, én geen bijproducten.
Remy :+:

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
Weezie

Bericht door Weezie »

xAnnick; ik denk dat we hetzelfde voer zoeken :) gewoon een schoon voer met toegevoegde vitaminen en mineralen in de juiste verhoudingen.

wanneer je voer geeft van bijv. Futterparadies, hoe weet je dan dat het voldoende vit&min bevat en de calcium/fosfor verhouding goed is?
of ga je er dan vanuit, dat hamsters in de natuur ook geen supplementen krijgen, en het dus goed genoeg zou moeten zijn?
geef je bijv. veel versvoer bij?
xDenies
Contacteer:

Bericht door xDenies »

Dus én voldoende vitamines/mineralen en de juiste verhoudingen, én geen bijproducten.
Dat is er dus gewoonweg niet, hoe graag ik je dat ook zou willen aanwijzen. Maar heel eerlijk, dat is er voor geen enkel dier als je er zo diep in gaat spitten. Mijn honden krijgen een hele goede voeding welke echt hoog in de markt staat. En toch, is het ook niet perfect.
Mijn paard idem, die heeft een heel specifiek dieet, maar is ook daarin zijn keuzes gemaakt.

En je kan er ook niet vanuit gaan dat een hamster in het wild geen supplement krijgt, dus dan is die voeding goed. Want het leven in het wild is gewoon niet na te bootsen en op geen enkele manier hetzelfde te maken. Onze hamster heeft niet de mogelijkheden als een wilde hamster.
Little Paws Pet Shop
Hamstery Pure Colour
Facebookpagina
Jinte
Hamsters: Niyara

Bericht door Jinte »

Heb je eigenlijk enig idee welk voer Ukkie kreeg in de dierenwinkel?
Weezie

Bericht door Weezie »

Nee, het was een heel grof voer met grote stukken johannesbrood en van die donkerbruine pelletstaafjes en grote stukken mais erin. Volgens mij een algemeen knaagdiervoer. in ieder geval niet iets wat ik zou willen voeren.
Jinte
Hamsters: Niyara

Bericht door Jinte »

Weezie schreef: 21 okt 2024, 18:26 Nee, het was een heel grof voer met grote stukken johannesbrood en van die donkerbruine pelletstaafjes en grote stukken mais erin. Volgens mij een algemeen knaagdiervoer. in ieder geval niet iets wat ik zou willen voeren.
Nee ik bedoel ook niet dat je dat moet gaan voeren.
Was meer benieuwd of je het wist en of je de naam wist.
Dan is ie dus mogelijk gewend aan grof voer en moet hij misschien nog leren om fijner voer te eten, maar goed geen idee verder.
Weezie

Bericht door Weezie »

Net even gewogen hoeveel hij van zijn mix heeft gegeten.
Sinds donderdagavond heeft hij 14gr Bunny gegeten, zo'n 3gr per dag dus+ een paar brokjes SS, hooguit 3gr in totaal. Misschien begint hij toch langzaam aan het voer te wennen.....
Zou fijn zijn, dan kan ik het voorlopig even bij dit voer houden en het in ieder geval opmaken.
Plaats reactie