Basje is de nacht goed doorgekomen!
@Drinken:
Ik heb hem zojuist weer zelf zien drinken, dus ik denk dat ik vanaf nu met het "dwang drinken" ga stoppen.
Hooguit nog een paar keer om hem wat Echinacae voor de weerstand te kunnen toedienen.
@Eten:
Ik heb hem dus elke 4 uur het papje van "gekookt water, daarin opgelost bix, en olvarit" met een spuitje gegeven.
Ik had verder een klein beetje Vifit naturel yoghurt in zijn hok gezet en daar zag ik hem vanmorgen wat aan likken.
Hij begint dus ook weer wat interesse voor eten te krijgen!
Ik heb derhalve zojuist wat zilvervliesrijst voor hem gekookt en hij pakte de lauwe rijstkorrels maar al te graag aan.
Nu afwachten of hij ze inderdaad gaat eten of dat hij ze in zijn wangzakken laat zitten!
@Algemene conditie:
Ik vind Basje weer wat beter overkomen!
Hij heeft zijn oogjes weer ietsjes open.
Hij loopt erg verzwakt, maar valt niet meer om!
Ook zoekt hij duidelijk weer wat contact.
@Suikerziekte:
Alleen waar een gewoon hamstertje nu weer de goede kant opgaat, loop ik met Basje nu tegen zijn suikerziekte aan.
Hij voelt heel erg warm aan en dit is echt zijn "suikerziekte warmte", dat herken ik gelijk!
Ik wist dat dat zou komen, want hij heeft natuurlijk absoluut niet genoeg kunnen drinken en heeft ook niet de juiste combinatie van voedingsstoffen kunnen eten.
Ik heb wel wat fenegriekzaad in gekookt water opgelost (voor zover het wil oplossen althans) en ook dat pakte hij, net als de rijstkorrels, aan.
Maar ja, ook daarvan is de vraag of hij het gaat eten!
@Warmtestuwing:
Ik heb er gisteravond nog het een en ander over zitten lezen en weet nu wel zeker dat Basje een warmtestuwing heeft gehad.
Ik heb de symptomen echter niet als zodanig herkend...
Ik las namelijk dat een hamster dan een natte keel krijgt van het kwijlen.
En omdat Basje meestal op zijn rug slaapt is dat bij hem juist goed te zien!
Ik zag afgelopen week nl dat hij een vieze mondhoek had, maar ik dacht dat het van de tofu kwam.
Ik dacht nog "als hij zich maar dadelijk wel goed wast". (ivm gevaar voor infecties is bij hem hygiene heel erg belangrijk).
Aan het eind van vorige week viel het me inderdaad op dat heel zijn keeltje vies was.
Maar ik dacht dat hij had gedronken en daarna tofu had gegeten en dat het aan zijn keeltje was blijven plakken.
Nu begrijp ik pas dat dat kwijl moet zijn geweest
Zo jammer, dat ik me daar niet van bewust ben geweest!
Maar tegelijkertijd ben ik me er heel erg van bewust dat dit met Basje dus een heel groot probleem gaat worden!
Want zo extreem warm was het hier nou ook weer niet en ik had al allerei maatregelen genomen, zoals gordijnen dicht, koelblok in zijn hok (ik heb nu Icepods besteld,ik had helaas ook niet eerder door dat zoiets te koop is, speciaal voor dieren), koele granieten stenen in zijn hok.
Tanja gaf me vanmorgen de tip dat ik wellicht een airco kan kopen, ook al is het maar een tweedehandse.
Ik denk dat ik dat inderdaad serieus moet overwegen, want zo gaat Basje de zomer echt niet overleven.
We hebben de afgelopen dagen 24 uur per dag een ventilator laten draaien en nog was dat niet genoeg!
Ik ben voor nu blij dat het koeler weer is en hoop dat Basje daardoor in elk geval wat kan bijkomen.
Het blijft even afwachten of ik hem aan het eten krijg.
Ik ga me er nu even in verdiepen wat ik hem het best te eten kan geven, ik wil proberen een papje te gaan samenstellen met de juiste voedingsstoffen die hij voor zijn suikerziekte nodig heeft.
En als ik dat met een spuitje geef, krijgt hij in ieder geval de goede dingen binnen.
Daarbij even aankijken of hij zelf ook weer iets gaat eten, of dat hij het alleen in zijn wangzakken houdt!
-- 29 mei 2012 13:40 --
Ik heb, zoals Willemijn eigenlijk al voorstelde, een paar degoebrokken in gekookt water opgelost en daar een papje van gemaakt.
Basje likte er ietsjes van, dus dan heeft hij in ieder geval weer wat eiwit zonder toegevoegde suiker binnen.
Vifit naturel bevat namelijk 4,1 aan suikers, dat gaf ik alleen voor de nood, omdat daar probiotica in zit en omdat ik bang was dat Basje zijn darmen te lang stil zouden liggen.
Darmen van een hamster mogen nl niet langer dan 24 uur stil liggen!
Verder heb ik hamster rescue gekocht en soja melk poeder, dus dan kan ik afwisselen en bijsturen waar nodig.
Want ik heb niet het idee dat Basje iets uit zijn wangen heeft gegeten, dus hij heeft wel het een en ander aangepakt, maar doet daar niet echt wat mee...
Oh ja, ik heb net het onderwerp van airco aanschaffen besproken en we hebben besloten dat we er inderdaad eentje gaan kopen!
Overigens ook voor onszelf fijn natuurlijk...