Suikerziekte bij Basje - Basje is helaas overleden...

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Willemijn14
Hamsters: Dobby en Bobby ♥
Leeftijd: 30

Re: Suikerziekte bij Basje - Basje is ziek, eet niet meer

Bericht door Willemijn14 »

Och Sylvia, wat naar allemaal deze tijd... :( En waar komt het zo plots vandaan?

Misschien kun je Basje dwangvoeren met zijn degoebrokken? Voor een van mijn caafjes heb ik als noodoplossing eens zijn dagelijkse brokken geprobeerd fijn te vijzelen en dat met kokend water (of hooithee/groentesap) aan te lengen. Het was dan een beetje papachtig. Als het was afgekoeld, gaf ik het via een spuitje recht in het bekje.
Ook heb ik groenten geraspt en daar groentesap van moeten maken, zodat hij in ieder geval wat 'verse' vitamines binnenkreeg.

Ik ga heel hard duimen voor Basje!
En Sylvia, je mag altijd PM-en! Mailen mag natuurlijk ook! Ik ben er voor je!

Hangmatjes, huisjes en mandjes van Rosita's palace!
Groetjes van mij en mijn huisdiertjes :
De cavia's: Sarah en Timmy. Konijn: Snowy. Muisjes: Mrs. Jingles en Marisa en roborovski's Dobby en Bobby.
Slaap zacht mijn lieve Rosita, Cheeko en Uk
Ik mis jullie liefjes...
Hompie

Bericht door Hompie »

Jeetje wat erg weer voor Basje. Het is wel raar zo ineens. Ik kan ook niks anders bedenken dan de warmte, maar of dat ie daar dan zoveel last van zou kunnen hebben dat ie ook niet meer wil eten en drinken. Je zou juist denken dat ie dan heel veel wil drinken. Ik weet niet of je het in de buurt kan vinden (zonder honden/kattenplas), maar mijn hamster is dol op paardenbloemen. Misschien dat Basje dat ook lekker vindt? En misschien iets van een ijsje om 'm toch maar wat vocht binnen te laten krijgen. Een ijsje zonder suiker dan.

Ik wens je heel veel sterkte met Basje en voor Basje heel veel beterschap!
Groetjes van Monica
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

Ja, ik snap er werkelijk helemaal niets van :-?

Het is me zojuist gelukt om hem ietsjes Vifit naturel yoghurt en ietsjes Olvarit babyhapje wortel te laten likken.
Ik ga inderdaad ook even bedenken of ik met andere dingen nog een soort gezond papje kan maken.
Maar ik schrik er van hoe erg hij verzwakt is...en dat zo onverwacht...
LadyBee
Hamsters: genoeg..
Leeftijd: 36

Bericht door LadyBee »

he bah wat naar weer :( liggen schokken kan misschien een epileptische aanval zijn?

toen wij een sterk verzwakte hamster hadden werd geadviseerd om convalescence support van royal canin te gebruiken (in bekje spuiten). dit is dan normaal wel voor honden.. maar het heeft bij ons wel gewerkt!
zover ik kan zien bij de ingedienten zit hier ook geen suiker in.

Hoop dat het goed gaat komen met basje :(
Groetjes van Marielle en de hammies

http://hamsterytheloveboat.joswouters.nl
ricoentanja
Hamsters: *Bebie*Appie*Lee en *JuniorLee
Leeftijd: 52

Bericht door ricoentanja »

Bah wat slecht nieuws..

Hopenlijk gaat het snel weet beter met Basje, ik ga duimen voor hem
Grus Tanja
Trotse pleegouders van Appie/Bebie/Lee/Junior
Appie is ingeslapen op 22.04.2010, Bebie is ingeslapen in de nacht van 19-03-2011 op 20-03-2011.
American Cream Lee is ingeslapen in nacht van 21.11.2013 op 22.11.2013
shadé
Hamsters: Navy & Pip rust zacht
Leeftijd: 33

Bericht door shadé »

He sylvia, Wat vervelend zeg!
Ik schrok behoorlijk.

Het eerste wat in mij op kwam is een zonnesteek.
Kenmerken van een zonnesteek zijn apathie, slap aanvoelen, bewusteloosheid, een zwakke, versnelde pols, hijgen, kwijlen en trillende poten.

Ik denk dat het zeker goed is dat je hem dwangmatig vocht toe dient.
succes morgen bij de DA.

Dikke kus voor Basje.
MissMiniver
Hamsters: Brownie en Biscuit
Leeftijd: 34

Bericht door MissMiniver »

Heh wat naar om te lezen, Sylvia :( We duimen hier voor hem en heel veel succes. Ik hoop dat je morgen wat wijzer bent met het DA bezoek.
Liefs Jessica en een pootje van de robbies en rus ♥
Chanine
Hamsters: 5 hammies :D

Bericht door Chanine »

Meid wat vervelend allemaal :( Ik duim voor jullie :+:
R.I.P Mambo, R.I.P Xandra, R.I.P Xania, R.I.P Minky
En hamster knuffels van:
Rusje: Xena, Lizzy, Winky en Mirella.
Syrtje: Gizmo.
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

Ik heb zojuist gelezen dat bij warmte stuwing een mens geen dorst meer heeft:
http://ggd.groningen.nl/milieu-gezondhe ... ittekwalen
Dit zou verklaren waarom Basje niet meer wil drinken!

Vanmiddag likte Basje ietsjes van de Vifit en Olvarit, maar daarna is het me echt niet meer gelukt hem iets te laten likken.
Ik ga nu maar proberen het iets vloeibaarder te maken en hem iets met een spuitje te geven.

@Ladybee:
Marielle, waar heb jij dat Convalescence Support gekocht?
Het lijkt me inderdaad een goed middel!
Maar als ik het via internet bestel, duurt het te lang eer ik het binnen heb.
Of denk je dat het bij dierenartsen te verkrijgen is?

Ik ga er voorlopig dan maar van uit dat Basje door de hitte bevangen is.
Hij heeft het door zijn suikerziekte natuurlijk altijd al zo warm.
En waar het voor een andere hamster nog prima gaat, is het voor hem wellicht al te veel.

Ik blijf hem elke 2 uur 2ml water geven.
En denk dat ik hem elke 4 uur iets eetbaars probeer te geven.
Ik vind het wel vervelend voor hem om hem elke keer wakker te maken, maar er is geen tijd om iets anders te doen.
Ik had hem vannacht elke 3 uur wat te drinken gegeven, maar ik denk dat ik vannacht maar elke 2 uur er uit ga.
Ik ben alleen elke keer zo nerveus dat hij dood zal zijn...maar ja, ik zal toch moeten kijken...

Oh ja, en allemaal bedankt natuurlijk voor jullie lieve reacties en steun en meedenken!
LadyBee
Hamsters: genoeg..

Bericht door LadyBee »

ik had het via de dierenarts gekregen.. vraag het morgen even bij je dierenarts na anders stuur ik je mijn restje op! Ik mocht max 2ml per dag geven.. en het moet dan aangelengd worden tot een soort vla-dikte.

hoop dat basje goed de nacht doorkomt!
Groetjes van Marielle en de hammies

http://hamsterytheloveboat.joswouters.nl
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

Ik heb een vloeibaar papje gemaakt van:
- gekookt water
- daarin opgelost bix (voor de vezels)
- een schepje Olvarit.

Het is me met veel moeite gelukt om Basje met een spuitje 2 hapjes in zijn mond te geven.
En ook natuurlijk weer 2 ml water, nu ik de Olvarit heb, beperk ik me met alleen zo af en toe wat Echinacea druppels toe te voegen.

Hopen dat we zo in ieder geval de nacht doorkomen!
Marloess
Hamsters: Bussy en Elmo

Bericht door Marloess »

Ahw nee :(. Hier schrik ik van..
Basje lieverd, zet hem op, je kan het..!

Succes en sterkte lieve Sylvia, ik duim ook voor jullie mee!

Knuffel voor jullie.
Rust zacht, mijn allerliefste Elmo.

Slaap lekker, liefste Bussy. Je bent echt een kanjer.
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

Basje is de nacht goed doorgekomen!

@Drinken:
Ik heb hem zojuist weer zelf zien drinken, dus ik denk dat ik vanaf nu met het "dwang drinken" ga stoppen.
Hooguit nog een paar keer om hem wat Echinacae voor de weerstand te kunnen toedienen.

@Eten:
Ik heb hem dus elke 4 uur het papje van "gekookt water, daarin opgelost bix, en olvarit" met een spuitje gegeven.
Ik had verder een klein beetje Vifit naturel yoghurt in zijn hok gezet en daar zag ik hem vanmorgen wat aan likken.
Hij begint dus ook weer wat interesse voor eten te krijgen!
Ik heb derhalve zojuist wat zilvervliesrijst voor hem gekookt en hij pakte de lauwe rijstkorrels maar al te graag aan.
Nu afwachten of hij ze inderdaad gaat eten of dat hij ze in zijn wangzakken laat zitten!

@Algemene conditie:
Ik vind Basje weer wat beter overkomen!
Hij heeft zijn oogjes weer ietsjes open.
Hij loopt erg verzwakt, maar valt niet meer om!
Ook zoekt hij duidelijk weer wat contact.

@Suikerziekte:
Alleen waar een gewoon hamstertje nu weer de goede kant opgaat, loop ik met Basje nu tegen zijn suikerziekte aan.
Hij voelt heel erg warm aan en dit is echt zijn "suikerziekte warmte", dat herken ik gelijk!
Ik wist dat dat zou komen, want hij heeft natuurlijk absoluut niet genoeg kunnen drinken en heeft ook niet de juiste combinatie van voedingsstoffen kunnen eten.
Ik heb wel wat fenegriekzaad in gekookt water opgelost (voor zover het wil oplossen althans) en ook dat pakte hij, net als de rijstkorrels, aan.
Maar ja, ook daarvan is de vraag of hij het gaat eten!

@Warmtestuwing:
Ik heb er gisteravond nog het een en ander over zitten lezen en weet nu wel zeker dat Basje een warmtestuwing heeft gehad.
Ik heb de symptomen echter niet als zodanig herkend...
Ik las namelijk dat een hamster dan een natte keel krijgt van het kwijlen.
En omdat Basje meestal op zijn rug slaapt is dat bij hem juist goed te zien!
Ik zag afgelopen week nl dat hij een vieze mondhoek had, maar ik dacht dat het van de tofu kwam.
Ik dacht nog "als hij zich maar dadelijk wel goed wast". (ivm gevaar voor infecties is bij hem hygiene heel erg belangrijk).
Aan het eind van vorige week viel het me inderdaad op dat heel zijn keeltje vies was.
Maar ik dacht dat hij had gedronken en daarna tofu had gegeten en dat het aan zijn keeltje was blijven plakken.
Nu begrijp ik pas dat dat kwijl moet zijn geweest :bloos:
Zo jammer, dat ik me daar niet van bewust ben geweest!
Maar tegelijkertijd ben ik me er heel erg van bewust dat dit met Basje dus een heel groot probleem gaat worden!
Want zo extreem warm was het hier nou ook weer niet en ik had al allerei maatregelen genomen, zoals gordijnen dicht, koelblok in zijn hok (ik heb nu Icepods besteld,ik had helaas ook niet eerder door dat zoiets te koop is, speciaal voor dieren), koele granieten stenen in zijn hok.
Tanja gaf me vanmorgen de tip dat ik wellicht een airco kan kopen, ook al is het maar een tweedehandse.
Ik denk dat ik dat inderdaad serieus moet overwegen, want zo gaat Basje de zomer echt niet overleven.
We hebben de afgelopen dagen 24 uur per dag een ventilator laten draaien en nog was dat niet genoeg!
Ik ben voor nu blij dat het koeler weer is en hoop dat Basje daardoor in elk geval wat kan bijkomen.
Het blijft even afwachten of ik hem aan het eten krijg.
Ik ga me er nu even in verdiepen wat ik hem het best te eten kan geven, ik wil proberen een papje te gaan samenstellen met de juiste voedingsstoffen die hij voor zijn suikerziekte nodig heeft.
En als ik dat met een spuitje geef, krijgt hij in ieder geval de goede dingen binnen.
Daarbij even aankijken of hij zelf ook weer iets gaat eten, of dat hij het alleen in zijn wangzakken houdt!

-- 29 mei 2012 13:40 --

Ik heb, zoals Willemijn eigenlijk al voorstelde, een paar degoebrokken in gekookt water opgelost en daar een papje van gemaakt.
Basje likte er ietsjes van, dus dan heeft hij in ieder geval weer wat eiwit zonder toegevoegde suiker binnen.
Vifit naturel bevat namelijk 4,1 aan suikers, dat gaf ik alleen voor de nood, omdat daar probiotica in zit en omdat ik bang was dat Basje zijn darmen te lang stil zouden liggen.
Darmen van een hamster mogen nl niet langer dan 24 uur stil liggen!

Verder heb ik hamster rescue gekocht en soja melk poeder, dus dan kan ik afwisselen en bijsturen waar nodig.
Want ik heb niet het idee dat Basje iets uit zijn wangen heeft gegeten, dus hij heeft wel het een en ander aangepakt, maar doet daar niet echt wat mee...

Oh ja, ik heb net het onderwerp van airco aanschaffen besproken en we hebben besloten dat we er inderdaad eentje gaan kopen!
Overigens ook voor onszelf fijn natuurlijk...
Jaimz
Hamsters: Freya en Niko

Bericht door Jaimz »

Jeetje,ik schrik hier best van,het ging zo goed. :(
Dat hij vandaag weer ietsje beter is klinkt wel hoopvol.Nu je weet wat het is en wat de symptomen zijn kun je er eerder bij zijn mocht het weer zo warm worden.
Sterkte!
riannek

Bericht door riannek »

fijn dat het weer wat beter gaat met Basje. Hopelijk knapt ie snel op.
Plaats reactie