Clickertraining bij Florence

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

annieaardbei
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Clickertraining bij Florence

Bericht door annieaardbei »

GekGeitje schreef:Goed bezig Annick!! Heel leuk om te horen dat het goed gaat :D
Anouk, bij paarden wordt het inderdaad wel steeds meer gedaan. Eigenlijk zou het in jou geval juist handig zijn om een klein dier te clicker trainen. Want dan krijg jij de clickerervaring. En naar mijn idee kun je beter een hamster fout gedrag aanleren dan een paard (die zijn toch wat groter en sterker, hihi). Maar goed, bij elk dier geldt dat de eerste stap is dat je de clicker moet aanleren :)

Ik heb overigens de afgelopen 2 weken bijna niet kunnen trainen omdat mevrouw vaak slaapt als ik thuis kom van hondentraining 's avonds. En ik denk niet dat het handig om een hamster die wakker gemaakt is, te trainen. Die is vast chagerijnig dan.
Ik heb al wel een hele mooie clicker van iemand gekregen :)
Misschien moet ik het maar eerst bij de hond proberen haha die is toch al op leeftijd en kan ik niet meer zoveel aan verpesten :lol: of de kat..

Hamstery Merci
xx Anouk en de parkietjes, nijntjes Tess en Beer, poezel Trix en paard Rakesh
Rust Zacht mijn schatjes..
GekGeitje
Hamsters: Catharina de' Medici
Leeftijd: 42
Contacteer:

Bericht door GekGeitje »

Even weer een update van mijn kant uit. Het clickertrainen in de kooi vind ik niet praktisch. Zo een groot deurtje zit er immers niet in de Jenny. En als ze dan goed gedrag halverwege de kooi op een verdieping uitvoert, is het moeilijk om haar te belonen. Dus wil ik buiten de kooi kunnen trainen.
Ik heb zo een plastic curver bak die je normaal onder een bed gebruikt. Dus een lage bak. Die wil ik gebruiken als trainingsruimte. Maar mevrouw is in die bak zodanig afgeleid, dat ze er nog geen voer wil aannemen. Dus kan ik niet trainen, ik ben nu dus bezig met haar te leren dat die bak leuk is en dat je er ook kunt eten :)
Ik heb een klein roze bakje dat haar transport bakje is. Vanuit de kooi gaat ze daar snel in, want daar heeft ze al veel voertjes mee verdiend :) (dmv clickertraining). Dan zet ik haar in de trainbak. Ze mag eerst even rondsnuffelen. En zodra ze een voertje van me aanneemt, mag ze weer in het roze bakje (dat is immers iets dat ze wil, want ze is al geconditioneerd dat dit voer oplevert). Zo leert ze dus dat als zij iets doet wat ik wil, dat ze daarmee verdient wat zij wil :) en dat ga ik natuurkijk uitbreiden, dat ze meerdere voertjes aanneemt. En dat ze niet eerst hoeft te snuffelen om zich op haar gemak te voelen.
Een aparte bak om te trainen hoeft natuurlijk niet, zou ook greoon op de grond kunnen of op bed. Maar aangezien ik ook een kat heb rondlopen in mijn kamer (die zekerweten een loslopende hamster vangt) kan ik dat risico niet nemen. Ik heb een duidelijk afgebakende ruimte nodig waar zij niet zo snel uitkomt. Als ze oo bed zit en ze springt er vanaf en rent dan onder het bed, dan weet ik zeker dat de kat sneller haar te pakken heeft dan ik ;-)
Maar de trainbak aanleren vordert wel al dus hopelijk kan ik snel daar beginnen met de clickertraining :)
annieaardbei
Contacteer:

Afgelopen week ben ik eindelijk ook eens begonnen met clicker training met Rakesh. Puur voor de lol :p targetten met een klein pionnetje (gaan we binnenkort doorzetten met een grote bal zodat ie leert voetballen) en we hebben een vrijheidsdressuurkunstje geoefend, namelijk het compliment en dat lukt hem ook al aardig. Ik moet alleen nog helpen zijn voet op te tillen en te buigen zodat die op de grond ligt en hij ook echt gaat knielen.
Leukste was dat hij los in de wei liep en hij toch best een poos echt geboeit was met wat ik van hem vroeg. In het begin zag je hem echt staan kijken naar die pion en vervolgens naar mij en m'n hand met beloning in de hoop dat ie dan een brokje kreeg tot ie dan weer een click kreeg voor het snuffelen aan de pion dan wist ie weer wat hij moest doen :p uiteindelijk heb ik m zover gekregen dat hij de pion ook wilde oppakken :D

vraagje he.. nu heb ik als beloning brokjes, moet die beloning altijd iets eetbaars zijn? of kan je dat ook vervangen voor bijv enthousiast belonen met stem oid? Rakesh is erg happerig op eten dus voer weigeren zijn we ook aan het oefenen maar dat is iets waar hij veel moeite mee heeft.
Hamstery Merci
GekGeitje
Contacteer:

Bericht door GekGeitje »

Een beloning hoeft niet iets eetbaars te zijn maar het moet wel een beloning zijn. Ik ken maar weinig dieren die stemgeluiden of aaien echt als een beloning zien ;-) ze vinden het wel leuk om te horen/voelen maar meestal willen ze daar niet voor werken.
Maar goed, dat kun je wel uittesten. Een aantal keren trainen en alleen maar je stem of aai als beloning geven. Echt geen eten als beloning dan. Dan merk je vanzelf of hij dat als beloning ervaart ;-) als hij het gedrag minder goed of minder enthousiast gaat uitvoeren, dan is de stem geen beloning.
Het maakt niet uit wat je als beloning gebruikt, mits het dier het maar als beloning ervaart ;-) als jij drie weken traint en je ziet geen verbetering in de oefeningen/gedrag, dan is de beloning die jij geeft, geen beloning voor het dier. Ook al vind jij het heel lekker, het dier blijkbaar niet, haha.

Wel leuk dat hij zo lang geboeid was en het leuk vond :D

Hier gaat de targetstick training wel goed. Ik ben het nu aan het perfectioneren. Ik wil nl dat ze alleen de dop van de pen aanraakt, het uiteinde dus.
De trainbak, daar wil ze nog niet echt trainen. Daar loopt ze alleen te snuffelen en eruit te klimmen, hahahaha.
MissNibbit
Hamsters: Bounty
Leeftijd: 36

Bericht door MissNibbit »

Wauw, ik heb net het topic gelezen en wat super leuk! Ik ben benieuwd naar jullie vorderingen :D
Groetjes Maaike en syrtje Bounty
LoveMonster

Bericht door LoveMonster »

Hee, ik vind dit een super interessant topic. Ik heb zelf geprobeerd mijn kat te trainen, alleen die had er niet echt veel zin in. Het enigste wat hij zag was het eten :lol: :lol: Maar, hoe gaat het nu met de clickertraining bij Florence ?
groetjes Esmee,
Kyra, Duitse staande korthaar
Frits, de kat
Flappy en Vlekje, de konijnen.

rust zacht, lieve Snoes
GekGeitje
Contacteer:

Bericht door GekGeitje »

De target-stick heeft ze al heel goed door :) zodra ze hem ziet, raakt ze hem aan :) en ik heb geperfectioneerd dat ze het puntje van de target-stick aanraakt (de dop van de pen) en dat gast nu in 95% van de gevallen goed. Trainen buiten de kooi oefen ik te weinig (door mn nieuwe baan heb ik het ontzettend druk) dus dat schiet nog niet echt op. Ik moet zelf weer even mn ritme vinden daarin. Want als ik thuis kom van de hondentraining om 22.30u ben ik blij dat ik eindelijk even kan zitten (aangezien ik meestal pas om 18.30u thuis ben en om 20u begin met de hondentraining). Dus dat is eigenlijk wel jammer. Want ik moet helaas toegeven dat ik de training van Florence minder belangrijk vind dat de training van mn hond :bloos: :mrgreen: eigenlijk wel zonde want als ik zie hoe snel ze de target-stick door heeft, weet ik wel dat ze heel snel kan leren :D
~M'Zorro
Leeftijd: 30

Bericht door ~M'Zorro »

Wat eeen superleuk topic zeg! Echt supergrappig! Ga het toic bijhouden want ben benieuwd wat voor verhalen ik nog meer te horen krijg. Momenteel geen hamstertje en ook beetje weinig tijd, maar wel superleuk om te onthouden :p
Professionel & betaalbare fotoshoot van uw geliefde viervoeter boekt u bij Marieke Haver Fotografie.
Bezoek de Facebookpagina of de Website voor meer informatie.
annieaardbei
Contacteer:

Even een upje voor dit topic want zelf ben ik toch redelijk fanatiek bezig met Rakesh met clickertraining. In het begin ging het soms wat moeizaam maar hij vind het nu ontzettend leuk. Als hij me met de clicker ziet lopen weet hij al dat we iets gaan doen en hij komt soms als ik hem los in de bak heb lopen ook gewoon bij me vragen om iets voor me te mogen doen.

Voedsel weigeren heb ik hem in het begin geleerd en dat heeft al veel geholpen. Met veel moeite heb ik hem hierna leren flemen (hij fleemde namelijk zo goed als nooit), denk dat ik een klein weekje bezig ben geweest (iedere dag 5 minuten) voor bij hem het kwartje viel. Hierna ben ik het iedere dag blijven herhalen en inmiddels vind hij het een hartstikke leuk trucje!

dit filmpje heb ik vrij in het begin gemaakt, hier was hij net op het punt tussen wel of niet snappen :p
https://www.facebook.com/video.php?v=89 ... 5133778788

Smile XD
Afbeelding

Volgende trucjes waar we mee bezig zijn: spagaat (wijd staan) met als vervolg hierop de buiging en het compliment en ik wil hem op t commando "shake" leren dat ie z'n hoofd schud.
Spaanse pas slaan we bij nader inzien toch maar over want nadat we er een begin mee hadden gemaakt begint hij te klauwen als hij wat lekkers wil.
Hamstery Merci
Plaats reactie