Kooi formaat, ik snap iets niet.

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Femijn
Hamsters: Shenna
Leeftijd: 38

Kooi formaat, ik snap iets niet.

Bericht door Femijn »

Als ik ga kijken op licg dan staat daar dat de minum maat kooi voor een hamster 70x50 of 80x40 is, voor een Syrische hamster nog groter.
http://www.licg.nl/kk/dieren/zoogdieren/hamster.html

waarom word hier dan flink kleiner geadviseerd?

Edit: link toe gevoegd

Simba
Hamsters: Simba, Bambi

Re: Kooi formaat, ik snap iets niet.

Bericht door Simba »

Dat is het minimale. Het mag dus groter. Verder adviseren mensen zelf als minimum al 80x50. Het verschilt dus heel erg. Maar 60x40 is écht het minimale van het minimale ;)
Liefs Esmee en een kusje van hamsels Bambi, Simba, Jaimy en de poezen Nala en Dory <3

Rust zacht mijn schatten aan de regenboogbrug! <3

Dé Facebookpagina vol leuks voor je knaagdiertje(s)!
Esty
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Esty »

De maten hier zijn flink verouderd, het LICG is opzich een goede bron om je informatie vandaan te halen. Er wordt hier ook vaak gezegd liever groter.. Maar iedereen praat hier elkaar gewoon na waardoor het al jaren dezelfde maten zijn.
silversky
Hamsters: Pardoes, Sjoeke
Leeftijd: 34

Bericht door silversky »

Ik heb hier steeds meer de indruk dat voor rusjes ook vaker grotere maten gebruikt worden idpv 50x30 zoals hier aangegeven wordt als minimummaat. Ik zie steeds meer mensen met mary's, alaska's of terrariums voor rusjes. Het verschilt ook van land tot land, hier wordt een verschil gemaakt tussen rusjes en syren in Duitsland doen ze dat (dacht ik) niet. Daar zijn de minimummaten 100x50 ofzo. :lol: Echt nice, de algemene gedachte begint meer te verschuiven naar "hoe groter hoe beter", maar je moet ook zelf een beetje kijken naar wat haalbaar is.
Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 33

Bericht door Nona »

Ik vind 60 x 40 het absolute minimale voor dwergjes. Voor een Syr houd ik inderdaad de maten aan die jij noemt, ook voor baasjes die hier een uk vandaan willen. Mijn eigen Syren hebben allemaal minstens 80 x 40, ik heb ook verblijven van 80 x 50 en 90 x 45.
Flopsje

Bericht door Flopsje »

Alle minimum maten die aangeraden worden zijn meningen gebaseerd op eigen ervaringen of op ervaringen van anderen. Hierdoor verschillen de minimum maten per site/land (of eigenlijk per gene die je het vraagt welke dierenwinkel zou een kooi van 60x40 aanraden?).
Het minimum van 50x30 voor Rusjes ben ik bijvoorbeeld nog nergens anders dan hier tegen gekomen. Zou je met zo'n kooi aankomen op een ander forum zal je waarschijnlijk veel kritiek krijgen terwijl het hier geadviseerd wordt.
Eén dier redden verandert de wereld niet, maar wel de wereld van dat dier!
Nanoe

Bericht door Nanoe »

Ik heb hier soms (lees, als het mogelijk is) in een hok van 140x60 zitten en daar gebruiken ze iedere cm van.
Ik merk wel dat als ze zo groot zitten, ze vaak totaal geen zin hebben om op mn hand te komen zitten, ze gaan gewoon lekker hun eigen gang.

Mijn opvangers zitten of op een ruimte van 90x45 of op 60x70 (dit komt overeen met 80x40) en dus indien mogelijk op 140x60 cm.
Villa Nanoe
Femijn

Bericht door Femijn »

Is het dan niet beter om in de FAQ de zelfde maten aan te houden als de licg?
Nu word er verwarring geschept en mensen krijgen dan het idee dat ze het super goed doen terwel het net aan oké is.

Ik heb zelf nu een kooi van 95x55 binnen maat en vind dit eigenlijke te klein voor mijn Syrische hamster, ik zou er niet aan moeten denken haar in een kooi van 60x40 te houden.

Wij zijn hier op het forum toch liefhebber die "strijden" voor het welzijn van alle hamsters, dan is het toch vanzelfsprekend dat we een even grote of groter maat geven dan het licg?

Net zo als er hier word "gestreden" tegen een te klein rad, knaagblokken en hamster watten, toch?
sweetylovesamuelle
Hamsters: Sweety

Bericht door sweetylovesamuelle »

Dat klopt! Ik ben het er wel mee eens! Maar ik heb een kooi van 90x45dit is toch wel een goed formaat?
Campbelli dwerghamsters: Lungo, Latte & Noir

Rust zacht: Mocha, Panna, Beau & Sweety
Femijn

Bericht door Femijn »

Voor een dwerg hamster is dat een helen leuk maat, voor een Syrische hamster zou ik dat het minimum vinden.
Groter is natuurlijke altijd beter, ik kan zelf helaas nog even niet groter eerst moeten we een groter hok voor mijzelf en vriendlief vinden :mrgreen: ( we wonen nu ver onder het minimum :( :-P :mrgreen: )
Corine*Kiwie*
Hamsters: Cinna, Floff en Mous
Leeftijd: 30

Bericht door Corine*Kiwie* »

Een van de problemen met kooimaten is dat ook op het forum mensen hier verschillend denken. Maar goed, we gaan inderdaad uit 50X30 en 60X40 met standaard daarbij liever groter. (80X50) Dit is denk ik met name omdat er hier veel mensen komen die al een hamster en een kooi gekocht hebben die nog veel kleiner is dan deze genoemde maten en geen 80X50 mogen van ouders of het niet kwijt kunnen. Het word wel altijd aangeraden en vaak met succes! En als de maten veranderd worden is er ook een kans dat dit voor onenigheid zorgt. Er zijn ook syren die kleiner zitten dan 80X50 en hier geen problemen mee lijken te hebben met baasjes die daarom ook niet willen of gewoon niet kunnen. Het is een beetje lullig als je dan al op voorhand boos aangekeken word omdat het onder het minimum is terwijl jouw hamster het prima lijkt te vinden. Het is allemaal ook nog afhankelijk van de hamster.

En het gaat over een minimum dus het MINIMALE waarin de gemiddelde hamster/dwerghamster goed in functioneert en zich niet lijkt te vervelen. Niet om een persoonlijk minimum. (wat we allemaal denk ik wel hebben) Het is super dat jij je hamsters zo groot houd Femijn maar dat wilt niet zeggen dat mensen met een kleinere kooi het slechter of niet goed doen. Ik heb dat zelf met rusjes. Ik zal nooit meer een rus in een kooimaatje mini duna/duna fun zetten omdat ik daar een slechte ervaring mee heb maar er zijn genoeg mensen op het forum die goede ervaringen met deze maat kooien hebben bij rusjes.

Daarnaast is het ook altijd afwegen: Als iemand geen kooi mag van 80X50 maar wel een van 70X40 dan is dat misschien niet ideaal maar het is voor dan de beste optie. Je wilt een ideale situatie voor iedere hamster maar dat is niet doenbaar. Als mensen op het forum komen en ervoor kiezen het beste te bieden wat ze op dat moment kunnen bieden (wat vaak al een stuk beter is) maak ik al een vreugdesprongetje.

Maten zijn dus lastige dingen, afhankelijk van de hamster, het soort verblijf, de uitdaging in het verblijf en wat mensen kwijt kunnen. Het is niet zo zwart wit en dat maakt het een lastig punt. Wat ze op het LICG gedaan hebben vind ik overigens wel goed want met een 80X50 verblijf heb jij bijna altijd wel een gelukkige hamster mits de juiste spullen erin staan. Hier op het forum kunnen we mensen veel specifieker adviseren, al deze variabelen in acht nemen en daarmee een passender advies geven. persoonlijk vind ik verandering van de maten daarom niet nodig.

-- 23 okt 2014 09:28 --

Nog even ter info, een minimum is sowieso net aan oké en niet meer dan dat. Het is een minimum. Het woord zegt het al. Ik ga er vanuit dat mensen die zich precies aan het minimum houden begrijpen dat hun verblijf net aan oké is en niet meer dan dat. Anders ligt het denk ik aan de mensen.

Verder lees ik vaak (nu bij nanoe) dat hun hamster iedere cm van het gigantische verblijf gebruikt. Dat kom je ook wel is als argument tegen. Volgens mij maakt het niet uit wat de maat is, de hamster zal er altijd elke cm van gebruiken. In de natuur hebben ze kilometers tot hun beschikking en gebruiken ze ook kilometers. Je moet ergens de streep van minimum trekken. Wat je er wel uit op kan maken is dat er voor een hamster geen maximum is. (in de meeste gevallen)
Groetjes van Corine en alle beestjes:
Syr Cinna
Bellies Floff en Mous
Katten Floris en Lizzy

†Ukkie, Mini, Kiwie, Lychee, Mokka, Finn en Sid†
~Net toen de rups dacht dat zijn leven voorbij was, werd hij een vlinder~
Haags Hopje
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje »

heel goed en mooi uitgelegd Corine.

als fokker houd ik uiterst minimale maat aan van 60x40 voor nieuwe baasjes (rekening houdend met situatie bij hun thuis) ik vind het persoonlijk te klein, zelf gebruik ik maten 80x50 voor mijn hamsters.
die minimale maat mag dan ook geen cm kleiner zijn zoals heeeeeeeeeel veel kooien van rond die maat wel te koop zijn. maar ik dus ook echt gewoon afkeur.
Er zijn dus eigenlijk al weinig beschikbare kooien van de maat 60x40 te koop dus komen mensen al vrij snel met kooien van 70x40 en groter en heb ik mijn 'doel' bereikt :)
gr. Chantal
Hamsters: Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Catootje.
Flopsje

Bericht door Flopsje »

Ik ben het groten deels met je eens Corine maar ik heb toch een raag. Geen aanvallende kritiek maar meer iets waar ik benieuwd naar ben.
Ik denk namelijk dat mensen minimummaten niet zien als net oké zien of misschien aan de krappe kant maar als gewoon voldoende. Daarom vind ik dat je heel erg goed moet kijken naar wat voor maten/kooien je aanraadt en op wat voor manier.
Aan het begin van mijn research had ik misschien voor een rusje een kooi gekocht van 50x30 dat is immers genoeg volgens het forum? Ik zou nooit denken dat het volgens de richtlijnen maar net oké was.
Nu heb ik echter veel meer kooien gezien in vele verschillende grootten en zou ik minstens voor een Alaska gaan.
Eén dier redden verandert de wereld niet, maar wel de wereld van dat dier!
Femijn

Bericht door Femijn »

Corine*Kiwie* schreef:Een van de problemen met kooimaten is dat ook op het forum mensen hier verschillend denken. Maar goed, we gaan inderdaad uit 50X30 en 60X40 met standaard daarbij liever groter. (80X50) Dit is denk ik met name omdat er hier veel mensen komen die al een hamster en een kooi gekocht hebben die nog veel kleiner is dan deze genoemde maten en geen 80X50 mogen van ouders of het niet kwijt kunnen. Het word wel altijd aangeraden en vaak met succes! En als de maten veranderd worden is er ook een kans dat dit voor onenigheid zorgt. Er zijn ook syren die kleiner zitten dan 80X50 en hier geen problemen mee lijken te hebben met baasjes die daarom ook niet willen of gewoon niet kunnen. Het is een beetje lullig als je dan al op voorhand boos aangekeken word omdat het onder het minimum is terwijl jouw hamster het prima lijkt te vinden. Het is allemaal ook nog afhankelijk van de hamster.

En het gaat over een minimum dus het MINIMALE waarin de gemiddelde hamster/dwerghamster goed in functioneert en zich niet lijkt te vervelen. Niet om een persoonlijk minimum. (wat we allemaal denk ik wel hebben) Het is super dat jij je hamsters zo groot houd Femijn maar dat wilt niet zeggen dat mensen met een kleinere kooi het slechter of niet goed doen. Ik heb dat zelf met rusjes. Ik zal nooit meer een rus in een kooimaatje mini duna/duna fun zetten omdat ik daar een slechte ervaring mee heb maar er zijn genoeg mensen op het forum die goede ervaringen met deze maat kooien hebben bij rusjes.

Daarnaast is het ook altijd afwegen: Als iemand geen kooi mag van 80X50 maar wel een van 70X40 dan is dat misschien niet ideaal maar het is voor dan de beste optie. Je wilt een ideale situatie voor iedere hamster maar dat is niet doenbaar. Als mensen op het forum komen en ervoor kiezen het beste te bieden wat ze op dat moment kunnen bieden (wat vaak al een stuk beter is) maak ik al een vreugdesprongetje.

Maten zijn dus lastige dingen, afhankelijk van de hamster, het soort verblijf, de uitdaging in het verblijf en wat mensen kwijt kunnen. Het is niet zo zwart wit en dat maakt het een lastig punt. Wat ze op het LICG gedaan hebben vind ik overigens wel goed want met een 80X50 verblijf heb jij bijna altijd wel een gelukkige hamster mits de juiste spullen erin staan. Hier op het forum kunnen we mensen veel specifieker adviseren, al deze variabelen in acht nemen en daarmee een passender advies geven. persoonlijk vind ik verandering van de maten daarom niet nodig.

-- 23 okt 2014 09:28 --

Nog even ter info, een minimum is sowieso net aan oké en niet meer dan dat. Het is een minimum. Het woord zegt het al. Ik ga er vanuit dat mensen die zich precies aan het minimum houden begrijpen dat hun verblijf net aan oké is en niet meer dan dat. Anders ligt het denk ik aan de mensen.

Verder lees ik vaak (nu bij nanoe) dat hun hamster iedere cm van het gigantische verblijf gebruikt. Dat kom je ook wel is als argument tegen. Volgens mij maakt het niet uit wat de maat is, de hamster zal er altijd elke cm van gebruiken. In de natuur hebben ze kilometers tot hun beschikking en gebruiken ze ook kilometers. Je moet ergens de streep van minimum trekken. Wat je er wel uit op kan maken is dat er voor een hamster geen maximum is. (in de meeste gevallen)
Oké ik snap je uit leg maar ik denk daar er iets mis gaat in de redenatie als ik dit zo lees.

je stelt dat het al heel lang zo is en als het verandert word dat er dan onenigheid komt.
Dat iets een gewoonte is betekend niet dat het behouden moet worden of dat het echt goed is, enkel dat het zo altijd is geweest.
Het gevaar met die gedachten is dat er geen ontwikkeling meer is, soms is het juist goed om de gevestigde ideeën te testen en te kijken of ze nog wel nuttig zijn.
Daar mee zal altijd wat onenigheid komen, simpel omdat sommigen mensen geen verandering willen.
Maar dat heb je met alles wat verandert, je vind altijd wel tegen stand.
Ik zou zeggen doe het dan geleidelijke met een duidelijke overgangsfase, zo dat mensen snappen waarom het verandert word.
Misschien zouden we er ook een poll over kunnen houden om te kijken of meer mensen het er mee eens zijn of niet en het daar van af laten hangen, als er niks verandert ook goed maar dat word er in ieder geval over na gedacht inplaats van klakkeloos iets blijven herhalen.

Ook heb je het over mensen die een veel te kleinen kooi hebben gekocht en dat je dan al heel bij bent als ze de minimum maten mogen hebben van hun ouders, maar daar gaat in mijn ogen weer iets mis.
Dat het anderen kooitje te klein is oké maar dan moet het vervangen worden door een kooi die echt groot genoeg is en niet een kooi wat eigenlijke te klein is voor de meeste. ( uitzonderingen zijn er altijd maar dat moet niet de regel bepalen)
In een idealen wereld zouden mensen eerst informatie in winnen voor ze over gaan tot het aan schaffen van een leven wezen, helaas is dat niet altijd zo.
Dit betekend in mijn ogen niet dat hun fouten te kosten moeten gaan van de hamsters en omdat ze niet anders kunnen gesteund worden door de liefhebbers, dat gaat er bij mij simpel weg niet in!
In mijn ogen is een dier een levens stijl, niet een hobby!
Hoe groter en meer verzorging het nodig heeft hoe meer je er om heen moet plannen.
Het is niet iets wat je er bij doet maar waar je offers voor moet maken, daarom vind ik dat hoe graag een kind ook een huisdier wil als de ouder er niet achter staat kan het gewoon niet!
Vroeger vond ik van wel, maar dat komt omdat mijn ouders me ook de vrijheid gaven in de verantwoordelijkheid.
Dus het was mijn dier en ik moest het verzorgen en alles er mee doen maar als ik zei dat iets anders moest of verkeerd was dan werd daar naar geluisterd, er werd dan naar een manier gezocht om het te veranderen.
Heel veel ouders doen dat niet zo, die vinden dat je zelf voor dat dier moet zorgen maar dat zij wel blijven bepalen wat er nodig is zonder zich daar in te verdiepen.
Daarom vind ik dat een dier een levens stijl is en niet een hobby.
ook kan je een hobby een keer laten liggen zonder dat daar iemand de dupe van word, bij een dier is dat niet zo.

Heel eerlijke snap ik ook niet dat je zegt mensen geen ruimte hebben om een kooi van 70x50 of 80x40 neer te zetten, als je wilt kan je altijd wel een plek je vinden.
Hier gaat het weer om is een dier een levens stijl of een hobby, een hobby is er bij een levensstijl is iets waar je leven om draait.
Dus bij een hobby moet het vooral niet te kosten gaan van iets en bij levens stijl offer je de logeer kamer op voor je hamsters, of een deel van je bureau of verzin maar iets.
Ik ben ook student geweest met een kamer van 3 bij 4 waar ik samen met een konijn en een kip heb gewoond, die liepen dus los door mijn kamer en hadden met hun hok de plek van mijn kleren kast ingenomen. ( kip was noodzaak, was als de enige van de 10 eieren uitgekomen en daar door volledig op mensen gericht geworden. Konijn had ik van mijn huisgenoten voor Sinterklaas gekregen :-? Was ik ook minder blij mee :evil: )
Of in een kamer van 4 bij 5 met een hond, 2 parkietjes in een giga kooi en 4 muizen in 3 kooien van 60x30 aan elkaar gekoppeld.
Als je echt wilt kan je altijd wel ruimte vinden voor een grote kooi, als je maar creatief bent!
Dus ook dat vind ik geen reden op niet het minimum omhoog te doen, je bent op het liefhebber forum daar hoor je een beetje gek met je beestje te zijn ;)

Ook zeg je dat hoe groot je het verblijf ook maakt een hamster zal altijd alle hoekjes gebruiken, dat is nog steeds geen reden om het eigenlijke te kleinen minimum te blijven hanteren.
Het lijkt me juist een helen goede reden om het te verhogen, omdat een dier die van naturen kilometer gebruikt juist elke cm dankbaar gebruikt.

En als laatsten geeft flopsje al gelijk aan waarom ik dit ter spraken breng, het is verwarrend voor beginners.
Die denken dat de minimum maat gewoon goed is voor de hamster om helemaal blij en gelukkig te zijn, niet om net oké te leven.
Zeker bij kleinen diertjes die vaak weinig los kunnen lopen op een groot oppervlakte is het heel belangrijk dat echt duidelijke word gemaakt dat het minimum eigenlijke een heel klein flatje is en niet een groot landhuis wat veel mensen wel denken.
dat is de schuld van flink verouderde boekjes en de dierenwinkel, als ze in een boekje of dieren winkel zeggen dat de super kleinen kooi goed is dan lezen ze hier niet dat de minimum maat net aan oké is maar gewoon goed.
Want dat is hoe een mens vaak denkt, de aangegeven maten zijn gewoon goed.
Alleen als ze echt verder gaan lezen zien ze dat het niet zo is, dat zorgt er voor dat mensen die even snel googelen op info net de belangrijkste informatie missen.

Daarom ben ik nu een beetje tegen de gevestigde oorden aan het schoppen, ik heb het gevoel gekregen dat de overheersende ideeën zijn verandert maar dat de FAQ achter blijft.
Ik wil geen mensen beledigen of verwijten maken, enkel dat er weer eens echt goed na gedacht word over de informatie die er gegeven word.

Nog even een aanvulling, als je niet streeft naar het ideale zal het nooit bereikt worden.
Dus lijkt het me juist belangrijk om de FAQ maten te verhogen, natuurlijke zal niet altijd gehaald worden maar je bent dan wel bewustwording aan het creëren!
Dat is waar het volgens mij op een dierenliefhebbers forums om gaat, toch?
Corine*Kiwie*
Hamsters: Cinna, Floff en Mous
Leeftijd: 30

Bericht door Corine*Kiwie* »

Jij vraagt in je post waarom wij hier op het forum bepaalde maten hanteren die kleiner zijn dan bij het LICG... Ik heb in mijn reactie een aantal redenen gegeven waarom ik denk dat dit het geval is en daarbij gezet dat ik verandering niet perse nodig vind. Daar blijf ik bij. Ik heb echt geen zin om hierover in discussie te gaan. Na een tijd hier op het forum te zitten heb ik wel genoeg aan dat soort discussies deelgenomen en voorbij zien komen. Ik dacht dat je alleen iets wilde weten en daar heb ik in mijn vorige post antwoord op gegeven of jij die redenen goede redenen vind laat ik verder bij jou.
Groetjes van Corine en alle beestjes:
Syr Cinna
Bellies Floff en Mous
Katten Floris en Lizzy

†Ukkie, Mini, Kiwie, Lychee, Mokka, Finn en Sid†
~Net toen de rups dacht dat zijn leven voorbij was, werd hij een vlinder~
Plaats reactie